آتیلا

کتاب «آتیلا» نوشته لویز دول (۱۹۰۳ تا ۱۹۶۱ میلادی) نویسنده‌ی آلمانی، با نام کامل لویز تئودور گاسپر آدولف ول، داستان زندگی «آتیلا» رهبر خوانخوار هون‌ها (۴۰۵ تا ۴۵۳ میلادی)، جنگ‌ها و وقایع مرتبط با دوران وی را روایت می‌کند.

آتیلا که در ابتدا به ایران حمله کرده و با شکست مواجه می‌شود، در سال ۴۴۱ میلادی با حمله به امپراطوری بیزانس، حملات خود به غرب اروپا را شروع می‌کند. در نبردهای بسیاری که بین آتیلا با رومیان صورت گرفته است، برخی اوقات رومیان با همکاری قبایل دیگر اروپایی مانند ویزگوت‌ها، فرانک‌ها و آلانی‌ها به پیروزی رسیده و در برخی نبردها پیروزی با آتیلا بوده است.

وی که به «تازیانه‌ی خدا یا تازیانه‌ی مریخ» شهرت داشت، مالک شمشیری بود که معتقد بود مریخ آن را به او هدیه کرده است. وی با تکیه بر همین شمشیر و به کمک ارتش جنگجو و بی‌رحمش، بسیاری از نقاط اروپا را به تسخیر خود در آورد و خاک آن نواحی را لگدکوب سم اسبان خویش ساخت.

داستان کتاب آتیلا

داستان کتاب با شروع ماموریت یک افسر ارتش روم غربی به نام «مارسیانوس» به منظور رساندن پیامی از امپراطور روم غربی به امپراطور روم شرقی آغاز می‌شود. این پیام که با هدف امنیت بیشتر بر روی پوست سر مارسیان خالکوبی می‌شود اهمیت بسیاری برای هر دو امپراطوری و اتحاد آن‌ها به منظور مقابله با آتیلا دارد. «مارسیان» در سفر خود گرفتار نیروهای دشمن شده و به دست آن‌ها اسیر می‌شود.

با ورود مارسیان به قبیله‌ی هون، دختر «آتیلا» به وی علاقمند شده و مقدمات فرار وی را فراهم می‌آورد. از این پس، ماجراهای جذاب و پرکشش داستان شروع می‌شود. در یک سوی این ماجراها مارسیان و دوستانش قرار دارند و در سوی دیگر آتیلا و خواجه‌ای یونانی به نام «کریزافیوس» که سودی سلطنت بر اروپا را بر سر دارد و در دربار روم شرقی خدمت می‌کند.

برای این که بدانید چه بر سر مارسیان و سایر قهرمانان این داستان خواهد آمد، باید کتاب ۱۸ جلدی آتیلا را مطالعه بفرمایید. مطمئن باشید چنان شیفته‌ی این داستان خواهید شد که دوست ندارید آن را بر زمین بگذارید.

ترجمه در ایران

این کتاب در ایران توسط جلال نعمت‌الهی ترجمه و برای اولین بار در ده‌های بیست و سی به صورت پاورقی به چاپ رسید. پس از آن و با استقبال عموم از این داستان، کتاب به صورت یک دوره‌ی ۱۸ جلدی به زیور طبع آراسته شد. البته کتاب اصلی آتیلا دارای محتوای کمتری است و به نظر می‌رسد مترجم خوش‌ذوق ایرانی مطالبی را بر اساس قریحه‌ی خود و متناسب با داستان به آن افزوده است.

از این دست می‌توان به رویدادهای مرتبط با یزدگرد ساسانی و مواجهه قهرمان داستان با وی اشاره کرد. البته علی‌رغم جستجوی بسیار، من موفق به تایید یا رد دقیق این مطلب نشدم. با این حال و با وجود اینکه ممکن است این کتاب مرجع مناسبی برای بررسی دقیق اتفاقات تاریخی نباشد، ولی مطمئناً رمانی بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است و خواننده از آن لذت وافر خواهد برد.

 

آتیلا 2

برای آشنا شدن با سایر کتاب‌های تاریخی، به بخش معرفی داستان‌های تاریخی در وب‌سایت هر روز یک کتاب مراجعه کنید.