دختری در قطار

رمان دلهره‌آور «دختری در قطار» نوشته‌ی پائولا هاوکینز (نویسنده انگلیسی، متولد ۱۹۷۲) برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در ۳۱۷ صفحه منتشر شد. این کتاب به روایت زندگی زنی ۳۳ ساله به نام «ریچل واتسون» و اتفاقاتی می‌پردازد که بعد از جدایی برای وی رخ می‌دهند.

ریچل واتسون یک زن  ۳۳ ساله است که به الکل معتاد بوده و همسرش «تام» او را ترک و با زن دیگری به نام «آنا» ازدواج کرده و دارای یک فرزند است. از سوی دیگر، اعتیاد به الکل موجب شده است که ریچل شغل خود را نیز از دست داده و در دوره‌ای بحرانی از زندگی به سر ببرد. ریچل بر اساس عادت هر روز با قطار ۸:۰۴ صبح به لندن رفته و با قطار ۵:۵۶ به خانه بازمی‌گردد.

این قطار همیشه به آرامی از کنار خانه‌ی قدیمی وی در جاده‌ی «بلنهایم» عبور می‌کند. خانه‌ای که هم‌اکنون تام و آنا در آن ساکن هستند. ریچل عادت دارد در حالی در قطار نشسته است به تماشای خانه و زندگی مردمی بپردازد که در نزدیکی مسیر حرکت قطار قرار دارند. به همین دلیل، او هر روز زندگی زن و شوهری را می‌بیند که خودش آن‌ها را به نام «جیسون» و «جس» می‌نامد.

ریچل اطلاعی زیادی در مورد زندگی این زوج ندارد و بر اساس برداشت‌های خود آن‌ها را خانواده‌ی شاد و خوش‌بختی می‌داند. در صورتی که زن این خانه که در اصل «مگان» نام دارد (ریچل او را جس می‌نامد) گذشته‌ی پردردسری داشته است. با این حال، ریچل بر اساس این که می‌تواند هر روز به مدت بسیار کوتاهی زندگی آن‌ها را ببینید، خود را در شادی آن‌ها سهیم دانسته و احساس خوشحالی می‌کند.

ولی اوضاع و شرایط آن طور که ریچل فکر می‌کند نیست و زندگی این زوج نیز دارای رازهایی است. چند روز بعد ریچل در روزنامه خبر گمشدن زنی را می‌خواند و در می‌یابد این زن همان مگان (جس) است. به همین دلیل شروع به تحقیق در این زمینه می‌کند. این تحقیقات در نهایت موجب می‌شود اتفاقات بیشتری برای وی رخ داده و از نزدیک درگیر ماجراهای مرتبط با این زوج می‌شود.

برای این که بدانید چه بر سر ریچل، مگان و سایر شخصیت‌های این داستان جذاب و پرکشش می‌آید، حتماً باید کتاب «دختری در قطار» را مطالعه بفرمایید. مطمئن باشید که از خواندن آن پشیمان نخواهید شد.

جوایز کتاب دختری در قطار

کتاب «دختری در قطار» بلافاصله بعد از انتشار با اقبال عمومی مواجه شد و از نظر منتقدان و اهل فن نیز مورد استقبال قرار گرفت. این کتاب جوایز و افتخارات زیادی نیز داشته است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرار گرفتن در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان نیویورک تایمز

کتاب سال ایالات متحده

رتبه‌ی نخست فروش در لیست کتاب‌های دارای جلد سخت

برنده‌ی جایزه‌ی Audie

نامزد جایزه‌ی کتاب بین‌الملل

کتاب منتخب گودریدز در بخش معمایی

نامزد جایزه Waterstones

به علاوه این کتاب به بیش از ۳۸ زبان دنیا نیز ترجمه و در بسیاری از کشورها مانند فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، ترکیه، روسیه، لهستان، پرتغال  و غیره چاپ شده است. در ایران نیز مترجمان بسیاری آن را ترجمه کرده و توسط ناشران مختلف منتشر کرده‌اند. در سایت معتبر goodreads نیز این کتابه امتیاز ۳.۹۵ با بیش از دو میلیون و چهارصدهزار رای دارد.

هم‌چنین بر اساس گزارش وب سایت Book Marks، بیست و نه درصد از منتقدان این کتاب را تحسین‌آمیز، ۴۳ درصد مثبت و ۱۴ درصد قابل قبول دانسته‌اند. در همین راستا، کتاب «دختری در قطار» نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و تماشاگران نیز دریافت کرد. در سال ۲۰۱۵ این رمان بیشترین فروش کتاب با جلد گالینگور در تاریخ تبدیل شد و پس از انتشار بیش از چهار ماه در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز ماند. بسیاری از منتقدان این رمان را با نقدی ستاره‌دار تحسین کرده معتقدند «دختری در قطار» حتی زیرک‌ترین خوانندگان را نیز در شوک قرار خواهند گرفت، زیرا هاوکینز به آرامی حقایق را آشکار می‌کند.

 

اگر به کتاب‌های دیگری در ژانر داستان کتاب «دختری در قطار» علاقمند هستید، بر روی این لینک کلیک کنید.