گتسبی بزرگ

رمان جذاب «گتسبی بزرگ» شاهکار اسکات فیتزجرالد (نویسنده آمریکایی، از ۱۸۹۶ تا ۱۹۴۰) برای اولین بار در۱۰ آوریل سال ۱۹۲۵ منتشر شد. اتفاقات این کتاب در شهر «نیویورک» و جزیره‌ی «لانگ آیلند» رخ داده و داستان آن زندگی فرد ثروتمندی به نام «جی گتسبی» را روایت می‌کند.

چاپ نخست کتاب  گتسبی بزرگ در سال ۱۹۲۵ دربازار کتاب چندان موفق نبود و در مدت ۱۵ سال باقی‌مانده از عمر فیتز جرالد تنها نزدیک به ۲۵٬۰۰۰ جلد از آن به فروش رسید. فیتزجرالد، در حالی که خودش و این رمان را شکست خورده می‌دانست، در سال ۱۹۴۰ درگذشت. کتاب در سال‌های پایانی  دهه ۱۹۳۰ (دوران رکود اقتصادی بزرگ آمریکا) و همچنین در خلال جنگ جهانی دوم به‌طور کلی به‌دست فراموشی سپرده شد. اما پس از جنگ، در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد و بی‌درنگ خوانندگان و طرفداران بسیاری یافت. در سال ۱۹۹۸، هیئت دبیران «مدرن لایبراری»، گتسبی بزرگ را بهترین رمان آمریکایی قرن بیستم و دومین رمان برتر انگلیسی زبان این قرن اعلام کرد.

گتسبی بزرگ اکنون یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی به‌شمار می‌رود و آن را در مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان (در بخش مربوط به ادبیات آمریکا) به عنوان یکی از رمان‌های معیار درس می‌دهند.

خلاصه‌ی داستان گتسبی بزرگ

«نیک کراوی» از اهالی غرب آمریکا است و برای ادامه‌ی زندگی به ساحل شرقی آمریکا آمده است. نیک در همسایگی کسی به نام «جی گتسبی» زندگی جدید ش را در غرب شروع می‌کند. گتسبی بسیار ثروتمند است و به خاطر مهمانی‌های باشکوهی که در خانه بزرگش واقع در «لانگ آیلند»برگزار می‌کند، شهره‌ی خاص و عام است. در باره ثروت هنگفت گتسبی و این که این ثروت چگونه به دست آمده است، شایعات بسیاری بر سر زبان‌ها است؛ ولی هیچ کس چیزی از گذشته‌ی او نمی‌داند.

نیک کراوی در لانگ آیلند، علاوه بر گتسبی، با «دیزی» (دختر یکی خویشاوندانش) و «تام» همسر دیزی نیز رفت و آمد دارد. تام مردی ثروتمند است، که در دوران دانشجویی ورزشکاری برجسته بوده‌است. رابطه‌ی تام و دیزی، با آن که دختری هم دارند، سرد است و چندان عاشقانه نیست.

نیک در آغاز ریخت‌وپاش‌های بی‌معنی جشن‌های گتسبی را، که هر شنبه صدها مهمان در آن‌ها شرکت می‌کنند، به دیده‌ی تحقیر می‌نگرد. اما کم‌کم خود نیز به‌طور مرتب در این مهمانی‌ها حضور می‌یابد. گتسبی به او اعتراف می‌کند، که دلیل اصلی برگزاری این جشن‌های هفتگی آن است، که شاید دیزی، که گتسبی از دیرباز دلباخته او بوده‌است، بالاخره روزی به‌طور اتفاقی در یکی از آن مهمانی‌ها شرکت کند. در ادامه، نیک ترتیب ملاقات گستبی و دیزی را می‌دهد و بعد از این اتفاقات بسیاری برای شخصیت‌های این داستان رخ می‌دهد که برای اطلاع از آن‌ها حتماً باید کتاب «گتسبی بزرگ» را مطالعه کنید.

ترجمه‌ی کتاب گتسبی بزرگ در ایران

ترجمه‌ی فارسی کتاب «گتسبی بزرگ» بار نخست با ترجمه‌ی کریم امامی در سال ۱۳۴۴ با عنوان «طلا و خاکستر»منتشر شد. علت تغییر عنوان در آن زمان ترس ناشر از مشکلات تلفظ یک نام ناآشنای خارجی برای خوانندگان و خریداران فارسی‌زبان بود. خوشبختانه در دومین چاپ کتاب در سال ۱۳۴۷، عنوان اصلی کتاب بر ترجمه نهاده شد و که باعث خشنودی مترجم نیز شد. از سایر نشرهای این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گتسبی بزرگ، ترجمه‌ی کریم امامی، انتشارات نیلوفر، ۱۳۹۰

گتسبی بزرگ، ترجمه‌ی کریم امامی، انتشارات امیر کبیر،۱۳۹۱

گتسبی بزرگ، ترجمه‌ی رضا رضایی، نشر ماهی، ۱۳۹۶

گتسبی بزرگ، ترجمه‌ی مهدی سجودی مقدم، انتشارات مهراندیش، ۱۳۹۸

بخش‌هایی از کتاب گتسبی بزرگ

یک شب پاییزی -پنج سال پیش- وقتی برگ‌های پاییزی داشتند می‌ریختند، آن‌ها در خیابان قدم می‌زدند و بعد به جایی رسیدند که هیچ درختی نبود و پیاده‌رو از نور ماه سفید شده بود. آن‌ها، رو در روی هم ایستادند. شب سردی بود با هیجانی اسرارآمیز که فقط دو بار در سال هنگام تغییر آب و هوا رخ می‌دهد. نور چراغ خانه‌ها در سکوت به تاریکی بیرون هجوم می‌آورد و در بین ستارگان غوغایی بود. گتسبی از گوشه‌ی چشم‌اش می‌دید که بلوک‌های دیوار پیاده‌رو مثل نردبان هستند. از آن‌ها بالا رفت و جایی مخفی را در بالای درخت‌ها دید، اگر تنها بود می‌توانست بالاتر برود و اگر بالا می‌رفت، می‌توانست بر بام جهان بایستد و طعم شیرین پیروزی را بچشد.

دست‌هایش را در جیب کتش کرد و با اشتیاق دوباره به نظاره پرداخت، انگار که حضور من خدشه‌ای بر شب زنده داری مقدس او وارد می‌آورد. به راه خود رفتم و او را همان‌جا ایستاده در مهتاب – و در کار مراقبت هیچ – به حال خود رها کردم.

دست دادیم و من راه افتادم. هنوز به شمشادهای حصار نرسیده بودم که چیزی را به خاطر آوردم و به عقب برگشتم. از آن سوی عرصهٔ چمنش فریاد کشیدم؛ که «جماعت گندی هستن. شما ارزشتون به تنهایی به اندازهٔ همه اونا با همه».

رمان گتسبی بزرگ در سایت معتبر goodreads امتیاز ۳.۹۳ با بیش از چهارمیلیون و سیصدهزار رای و بیش از ۸۰ هزار نقد و نظر است.

هم‌چنین بد نیست بدانید که آثار نمایشی بر مبنای این رمان در سرتاسر جهان ساخته شده است که از آن جمله می‌توان به فیلم گتسبی بزرگ در سال ۲۰۱۳ و فیلم‌هایی در سال‌های ۱۹۲۶، ۱۹۴۹ و ۱۹۷۴ اشاره کرد.

برای آشنایی با سایر رمان‌های خارجی، می‌توانید بخش معرفی رمان‌های خارجی را در وب‌سایت هر روز یک کتاب مشاهده کنید.