کشتن مرغ مقلد

رمان «کشتن مرغ مقلد» یا «کشتن مرغ مینا» اثر هارپر لی (نویسنده آمریکایی، از ۱۹۲۶ تا ۲۰۱۶) در سال ۱۹۶۰ میلادی منتشر شد. این کتاب به روایت دفاع وکیلی به نام اتیکاس فینچ از یک جوان سیاه‌‌پوست در مقابل اتهام ناروای تجاوز می‌پردازد.

به عنوان یک رمان تربیتی، مضمون اولیه‌ی رمان کشتن مرغ مقلد، معصومیت و قربانی‌شدن آن در برابر بی‌عدالتی و تعصب نژادی است و عنوان آن برگرفته از صحنه‌ای است که در آن پدر راوی داستان یک تفنگ بادی‌ به‌عنوان هدیه‌ی کریسمس برای فرزندانش می‌خرد و از آنها می‌خواهد که به خاطر داشته باشند که هیچ‌گاه به مرغ مقلد شلیک نکنند، چون کشتن مرغ مقلد «گناه» است.

داستان رمان کشتن مرغ مقلد

داستان رمان کشتن مرغ مقلد، توسط «ژان لوئیز فینچ» شش ساله روایت می شود و در طول سه سال (از ۱۹۳۳تا ۱۹۳۵) رکود بزرگ اقتصادی در شهر خیالی می کومب، آلاباما رخ می‌دهد. او با نام مستعار «اسکات»، با برادر بزرگترش «جرمی»، با نام مستعار «جم»، و پدرشان «اتیکاس»، که یک وکیل میانسال است، زندگی می کند. آن‌ها همچنین یک آشپز سیاه‌پوست به نام «کالپورنیا» دارند که سال‌ها در کنار خانواده‌ی آنها بوده و به اتیکاس در تربیت دو فرزند کمک کرده است.

جم و اسکات با پسری به نام «دیل» دوست می‌شوند که هر تابستان به می کومب می‌رود تا پیش عمه‌اش بماند. این سه کودک مجذوب همسایه‌ی خود، آرتور رادلی گوشه گیر شده‌ند. اما شایعات زیادی در مورد آرتور بین مردم شهر در جریان است. در این بین پدر بچه‌ها نیز درگیر پرونده‌ی دفاع از فردی سیاه‌پوست به نام «تام رابینسون» می‌شود که به تجاوز به یک فرد سفیدپوست متهم شده است. مردم شهر که بسیار نژادپرست هستند، از این اتفاق راضی نیستند. رخ دادن ‌این اتفاقات در کنار هم موجب بروز ماجراهای متعددی برای خانواده می‌شود.

برای این بدانید چه بر سر خانواده فینچ خواهد آمد و نتیجه‌ی ماجراهای این داستان چه خواهد شد، باید حتماً رمان جذاب «کشتن مرغ مقلد» را مطالعه کنید.

بخشی از رمان کشتن مرغ مقلد

اگه بخوای با کسی تفاهم داشته باشی، باید یاد بگیری به همه چیز از نقطه نظر او نگاه کنی.

این که صد سال شکست خورده‌ایم، دلیل نیست که باز تقلا نکنیم.

هر کس حق داره هر طور می‌خواد فکر کنه و توقع داشته باشه که دیگران هم به عقایدش احترام بگذارند. اما من قبل از این که با دیگران زندگی کنم، باید بتونم با خودم زندگی کنم. وجدان آدم تنها چیزیه که نمی‌تونه تابع نظر اکثریت باشه.

مردم خوب آن‌هایی هستند که به تناسب درکشان بهترین کاری که از دستشان ساخته است انجام می‌دهند.

صورتی صاف داشت و سرش در حال طاس شدن بود. سن او را می‌شد به دلخواه بین چهل تا شصت تخمین زد. اگرچه پشتش به ما بود می‌دانستیم که یک چشمش کمی چپ است. از این عیب حداکثر استفاده را می‌کرد. حتی وقتی به کسی نگاه نمی‌کرد به نظر می‌رسید که دارد به آدم نگاه می‌کند و به این ترتیب هیئت منصفه و شهود را در موقعیت دشواری قرار می‌داد.

این مردم هیچ وقت و هیچ‌جور حالیشون نمی‌شه که من واسه این این‌طور زندگی می‌کنم که دلم می‌خواد این‌طور زندگی کنم.

رمان کشتن مرغ مقلد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۷ با بیش از ۵.۲ میلیون رای و بیش از ۱۰۰ هزار نقد و نظر است. به علاوه، جالب است بدانید که این رمان برای نویسنده‌ی خود جایزه‌ی پولیتزر را  در سال ۱۹۶۴ به ارمغان آورد و ضمن ترجمه به بیش از ۴۰ زبان، بیش از ۴۰ میلیون نسخه از آن تا کنون به فروش رفته است.

هم‌چنین باید بدانید که در سال ۱۹۶۲ میلادی، رابرت مولیگان فیلمی را با همین نام از روی رمان کشتن مرغ مقلد ساخت. در نظرخواهی‌های عمومی، همواره از فیلم کشتن مرغ مقلد به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های تمام عمر تماشاگران سینما نام برده می‌شود.