ایستادگی

«ایستادگی» اثری است از استیون کینگ (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۴۷) که برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ و در ۸۲۳ صفحه منتشر شد. این کتاب داستانی هیجان‌انگیز و جذاب دارد و به موضوع ویروس مهلکی می‌پردازد که در زمان اندکی بیش از ۹۹ درصد مردم دنیا را آلوده کرده است.

در سال ۱۹۹۰، یک نسخه‌ی کامل و بدون حذفیات از کتاب ایستادگی تجدید چاپ شد. کینگ بیش از ۴۰۰ صفحه از متونی را که در ابتدا از نسخه‌ی خطی اصلی او تقلیل یافته بود، بازسازی کرد، ترتیب فصل ها را اصلاح کرد، فضای رمان را از ۱۹۸۰ به ۱۰ سال به جلو تغییر داد، و بر این اساس تعدادی از ارجاعات فرهنگی را اصلاح کرد. نسخه کامل این کتاب طولانی‌ترین اثر مستقل استیون کینگ با ۱۱۵۲ صفحه است. این کتاب ۴.۵ میلیون نسخه فروخته است.

کتاب «ایستادگی» بسیار مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و یکی از بهترین رمان‌های کینگ به حساب می‌آید. این کتاب در لیست بهترین کتاب‌های تمام دوران توسط رولینگ استون، تایم، کتابخانه مدرن، آمازون و بی بی سی گنجانده شده است. منتقدان باورپذیر بودن داستان، مرتبط بودن موضوعات مطرح شده و سرزنده بودن شخصیت‌ها را ستایش کرده اما از طولانی‌بودن قسمت‌های جداگانه، دوگانگی طرح داستان و حذف عمدی برخی بخش‌ها انتقاد کرد‌ه‌اند.

داستان کتاب «ایستادگی»

یک سویه بسیار مسری و کشنده‌ی آنفولانزا به عنوان یک سلاح بیولوژیکی در آزمایشگاه مخفی وزارت دفاع ایالات متحده در شمال کالیفرنیا ساخته شده است. تخمین زده می شود که این ویروس ۹۹.۴٪ کشنده باشد. نسخه کامل کتاب شامل مقدمه‌ای است که نحوه‌ی  توسعه ویروس و نقص امنیتی را که باعث انتشار تصادفی آن می‌شود، شرح می‌دهد. نگهبان امنیتی «چارلز کمپیون» موفق می‌شود قبل از اینکه مرکز بسته شود فرار کند و خانواده اش را از ایالت خارج کند.

پس از چند روز، ماشین او در یک پمپ بنزین در «آرنت» تگزاس تصادف می‌کند. اطرافیان و کارگران آمبولانس توسط کمپیون در حال مرگ و همسر و فرزند مرده‌اش آلوده می‌شوند. ارتش ایالات متحده تلاش می‌کند تا «آرنت» را قرنطینه کند و تا آنجا پیش می‌رود که غیرنظامیانی را که قصد فرار داشتند اعدام می‌کند، اما این کار بیهوده است. این ویروس که «سوپرفلو» نامیده می‌شود، در سراسر کشور گسترش می‌یابد. سپس دولت از عوامل خود (ناآگاهانه) می‌خواهد که ویروس را در اتحاد جماهیر شوروی، کشورهای اقماری آن و چین منتشر کنند تا نابودی آنها را نیز تضمین کنند.

زمانی که حکومت نظامی موفق به مهار ویروس نمی‌شود، بیماری همه گیر جهانی با ابعاد آخرالزمانی تقریباً کل جمعیت جهان را در عرض یک ماه می‌کشد. ارتش به دلیل فرارها و شورش‌های دسته جمعی سقوط می کند و دنیا به زودی به سمت انقراض بشریت می‌رود. برخی از معدود افرادی که مصون هستند نیز می‌میرند و نمی‌توانند از دست دادن عزیزان خود را بپذیرند و یا در دنیایی که باید از خود دفاع کنند زنده بمانند.

افرادی که از این مهلکه جان سالم به در برده اند، در ترس و سردرگمی به سر می‌برند و به شدت به یک رهبر نیاز دارند. با پیشروی داستان، دو نفر برای رهبری و هدایت این جامعه‌ی کوچک پا پیش می‌گذارند: زنی ۱۰۸ ساله و خوش قلب به نام «مادر آباگیل» که از بازماندگان می‌خواهد جامعه‌ای در ایالت «کلرادو» بسازند؛ و مردی شرور به نام «راندال فلگ» که از آشوب و خشونت لذت می‌برد.

برای این بدانید چه بر سر مردم دنیا خواهد آمد و چگونه بشر با این ویروس می‌جنگد، حتماً باید کتاب «ایستادگی» را مطالعه کنید.

 

کتاب «ایستادگی» در وب‌سات goodreads دارای امتیاز ۴.۳۴ با بیش از ۶۸۶ هزار رای و بیش از ۲۴ هزار نقد و نظر است. هم‌چنین لازم به ذکر است که آثار نمایشی و هنری متعددی نیز با اقتباس از داستان این کتاب تولید شده است از این جمله می‌توان به سریالی به نام «ایستادگی» در سال ۱۹۹۴ و یک سریال کوتاه دیگری به همین نام در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

این کتاب در ایران با عنوان «ابلیس» و با ترجمه‌ی نرسی خلیلی‌ منتشر شده است.

جمله‌هایی از کتاب ایستادگی

 هیچ کس نمی‌تواند بگوید که چه چیزی در میان انسانی که قبلا بوده‌اید و انسانی که در آینده به آن تبدیل می‌شوید، چه می‌گذرد. هیچ کس نمی‌تواند آن نقطه‌ی پر از غم و تنهایی از جهنم را نشان دهد. هیچ نقشه‌ای از آن تغییر وجود ندارد.

 آدم‌هایی که سخت تلاش می‌کنند تا کار درست را انجام دهند، همیشه دیوانه به نظر می‌رسند.

 اگر همدیگر را نداشته باشیم، از تنهایی دیوانه می‌شویم. وقتی هم که در کنار هم هستیم، با هم بودن باعث دیوانگیمان می‌شود.

اگر به کتاب‌هایی با این موضوع علاقمند هستید می‌توانید با نمونه‌هایی دیگر از این کتاب‌ها در بخش داستان‌های تخیلی در وب‌سایت هر روز یک کتاب آشنا شوید.