سایه‌ی باد

«سایه‌ی باد» اثری است از کارلوس رویز زافون (نویسنده‌ی اسپانیایی، از ۱۹۶۴ تا ۲۰۲۰) که در سال ۲۰۰۱ منتشر و با استقبال عموم مواجه شد.

این کتاب در سال ۲۰۰۴ توسط لوسیا گریوز به انگلیسی ترجمه شد و پس از موفقیت در اروپا، بیش از یک میلیون نسخه در بریتانیا فروخته شد و هفته‌ها در صدر فهرست پرفروش‌های اسپانیا قرار گرفت. برآورد می‌شود که این کتاب ۱۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است که این امر آن را به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تمام دوران تبدیل کرده است.

این کتاب در کنار سه کتاب دیگر (بازی فرشته، زندانی بهشت و هزارتوی ارواح) مجموعه‌ی چهارگانه این نویسنده را تشکیل می‌دهند که گورستان کتاب‌های فراموش‌شده نام دارد.

در ایران  این رمان را نشر نیماژ با ترجمه‌ی علی صنعوی منتشر کرده است.

داستان سایه‌ی باد

دانیل در شهر بارسلون و در سال ۱۹۴۰ زندگی می‌کند، شهری که هنوز از زخم‌های جنگ جهانی کاملا بهبود نیافته و ساکنان آن به زندگی معمولی برنگشته‌اند. خانه‌های متروکه که صاحبانشان آن‌ها را رها کرده‌اند، زندانیانی ‌که به تازگی آزاد شده‌اند و سرپناهی ندارند و دشمنی‌های میان همسایگان که همگی یادگار دوران جنگ هستند، باعث می‌شوند خانواده کوچک دانیل که صاحب یک کتابفروشی هستند، به دنیای داستان‌ها پناه ببرند.

دانیل کودکی خیالباف است که دوستان کمی دارد، به همین دلیل پدرش تصمیم می‌گیرد در تولد ده سالگی‌اش، او را به «گورستان کتاب‌های فراموش شده» ببرد. این گورستان پناهگاهی برای کتاب‌های نایاب و از یاد رفته است که هر کتابی را می‌توان در آن یافت. البته نگهبانی سرسخت از این گورستان محافظت می‌کند و تنها افراد کمی از جمله دانیل که قرار است کتابفروشی پدر را اداره کند، اجازه ورود به آن را دارند.

بیشتر افراد معتقدند کتاب فروش‌ها زندگی آرامی دارند. آن‌ها معمولاً به سفرهای دور و دراز نمی‌روند، خودشان را درگیر ماجراجویی‌های بزرگ نمی‌کنند و آرامش کنج مغازه‌شان را به هر چیز دیگر ترجیح می‌دهند. اما کمتر کسی می‌داند که کتاب‌ها، همیشه همنشین آرام و بی‌دردسری نیستند.

این موضوع وقتی آشکار می‌شود که دانیل کتاب سایه باد نوشته خولین کاراکس را در گورستان کتاب‌های فراموش شده پیدا کرده و به خانه می‌آورد. دانیل با اشتیاقی وصف‌نشدنی به این داستان دل می‌بندد و سعی می‌کند نویسنده گمنام آن را پیدا کند.

اما بعد از صحبت با افراد بسیاری متوجه می‌شود شخصی مرموز تمام کتاب‌های خولین کاراکس را از بین برده و تنها جلد باقی مانده، همانی است که او در اختیار دارد. خبر جستجوی بی‌سرانجام دانیل سریع و پنهانی در شهر پخش می‌شود. اینجاست که افراد مختلفی به سراغ دانیل می‌آیند و هر کدام به شکلی می‌خواهند این کتاب را از چنگ او در بیاورند.

جوایز و افتخارات سایه‌ی باد

  • پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز
  • نامزد جایزه Premi Llibreter de narrative در سال ۲۰۰۲
  • برنده جایزه Borders Original Voices Award for Fiction در سال ۲۰۰۴
  • برنده جایزه du Meilleur Livre Étranger for Roman در سال ۲۰۰۴
  • برنده جایزه Barry برای بهترین رمان در سال ۲۰۰۵
  • نامزد جایزه Gumshoe برای بهترین رمان جنایی اروپا در سال ۲۰۰۵
  • برنده جایزه des libraires du Québec برای نویسندگان خارجی در سال ۲۰۰۵
  • نامزد Dilys Award در سال ۲۰۰۵
  • برنده جایزه Humo’s Gouden Bladwijzer در سال ۲۰۰۶
  • برنده جایزه One Book One San Diego در سال ۲۰۱۵

بخشی از کتاب سایه‌ی باد

تیرگی گرگ و میش همراه با سرمای گزنده، آرام آرام از پس شنل ارغوانی رنگ غروب که از شکاف و رخنه‌های کوچه پس کوچه‌های شهر عبور می‌کرد، از راه می‌رسید. قدم‌هایم را تندتر کردم و بیست دقیقه بعد نمای ساختمان عظیم دانشگاه غرق در نور مثل کشتی بزرگ اخرایی رنگ، پهلو گرفته در ساحل بندر در مقابل دیدگانم آشکار شد.

دربان ورودی بخش دانشکده ادبیات با دقت تمام در حال بررسی خط به خط تیترهای روزنامه ورزشی چاپ همان بعدازظهر بود. به نظر می‌رسید در آن ساعت، دانشجوهای زیادی در ساختمان حضور نداشته باشند. پژواک صدای قدم‌هایم در گذر از کوریدورها و سالن‌های فرعی همراهی‌ام می‌کرد تا قدم به راهروی سرپوش مشرف به باغ گذاشتم. جایی که تابش نورهای زرد رنگ در دو طرف به سختی می‌توانست بر تیرگی جهان سایه‌های اطرافم تاثیری بگذارد. ناگهان این تصور به سراغم آمد که شاید بئاتریس فریبم داده باشد. شاید این قرار ملاقات در این ساعت نابهنگام روشی برای انتقام گرفتن از گستاخی‌های من بود.

برای آشنایی با سایر رمان‌های خارجی، می‌توانید بخش معرفی رمان‌های خارجی را در وب‌سایت هر روز یک کتاب مشاهده کنید. هم‌چنین در بخش معرفی رمان‌های جنایی و پلیسی می‌توانید نمونه‌های دیگری از این داستان‌ها را نیز بیابید.