ماجراهای شرلوک هولمز

«ماجراهای شرلوک هولمز» کتابی است به قلم سر آرتور کانن دویل (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۸۵۹ تا ۱۹۳۰) که در سال ۱۸۹۲ منتشر شده است. این کتاب شامل ۱۲ داستان کوتاه از کارآگاه معروف، شرلوک هولمز، است.

درباره‌ی ماجراهای شرلوک هولمز

این کتاب مجموعه‌ای از ۱۲ داستان نوشته‌ شده توسط سر آرتور کانن دویل در مورد شرلوک هولمز کاراگاه مشهور خلق شده توسط وی است. این داستان‌ ها اولین داستان‌ های کوتاه شرلوک هولمز بودند که ابتدا از ژوئیه ۱۸۹۱ تا ژوئن ۱۸۹۲ در مجله استراند چاپ شدند. این کتاب در ۱۴ اکتبر ۱۸۹۲ در انگلستان چاپ شد.

همه داستان‌های ماجراهای شرلوک هولمز در یک روایت اول شخص از دیدگاه دکتر واتسون بیان می‌شوند، همانطور که در مورد همه داستان‌های شرلوک هولمز به جز چهار مورد وجود دارد. مدخل دیکشنری بیوگرافی ملی آکسفورد برای دویل نشان می‌دهد که داستان‌های کوتاه موجود در ماجراهای شرلوک هولمز به بی‌عدالتی‌های اجتماعی اشاره می‌کنند، مانند «خیانت یک پادشاه به یک خواننده اپرا، فریب ناپدری از بخشش به عنوان یک عاشق ساختگی، استثمار یک کلاهبردار اشرافی از یک گروفروش شکست خورده، دارایی گسترده یک گدا در کنت.»

این نشان می دهد که در مقابل، هولمز به عنوان ارائه رویکردی تازه و منصفانه در دنیای ناعادلانه «بی کفایتی رسمی و امتیاز اشرافی» به تصویر کشیده می شود. ماجراهای شرلوک هولمز حاوی بسیاری از داستان های شرلوک هولمز مورد علاقه دویل است. در سال ۱۹۲۷، او فهرستی از آنچه که معتقد بود دوازده بهترین داستان شرلوک هولمز او بودند را به مجله استرند ارائه کرد. از جمله آنها می توان به «ماجرای طناب خال‌خال» «انجمن مو قرمزها»، «رسوایی در بوهم» و «پنج هسته پرتقال» اشاره کرد.

کتاب ماجراهای شرلوک هولمز در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۳۰ با بیش از ۲۷۳ هزار رای و حدود ۸ هزار نقد و نظر است.

کتاب ماجراهای شرلوک هولمز در ایران توسط مترجم برجسته، کریم امامی، ترجمه و چاپ شده است. لازم به ذکر است که اقتباس‌های نمایشی متعددی از داستان‌های کتاب ماجراهای شرلوک هولمز در قالب فیلم و سریال به عمل آمده است.

خلاصه‌ی داستان‌های ماجراهای شرلوک هولمز

داستان‌های کتاب «ماجراهای شرلوک هولمز» به شرح زیر هستند:

  • رسوایی در بوهم : پادشاه بوهم هولمز را استخدام می کند تا یک عکس مهم که او را در کنار خواننده مشهور زیبا و ماجراجوی اپرا ایرنه آدلر از وی پس بگیرد. فاش شدن این عکس ازدواج او با دختر پادشاه اسکاندیناوی را مختل می کند. در لباس مبدل، هولمز شاهد ازدواج آدلر با مردی است که واقعاً دوستش دارد، سپس با استفاده از یک ترفند پیچیده، محل اختفای عکس را کشف می کند. اما وقتی هولمز و پادشاه برای برداشتن عکس برمی‌گردند، متوجه می‌شوند که آدلر با آن از کشور فرار کرده است و نامه‌ای برای هولمز و پرتره‌ای از خود برای پادشاه به جای گذاشته است. پادشاه به هولمز اجازه می دهد تا پرتره را به عنوان یادگاری نگه دارد.
  • انجمن مو قرمزها: جابز ویلسون، یک دلال املاک، با هولمز در مورد شغلی که فقط به خاطر موهای قرمزش به دست آورده بود، مشورت می‌کند که او را هر روز برای مدت طولانی از مغازه‌اش دور می‌کرد. کاری برای کپی کردن ساده دانشنامه بریتانیکا. بعد از هشت هفته ناگهان به او خبر دادند که کار تمام شده است. پس از مدتی تحقیق در مغازه ویلسون، هولمز با یک بازرس پلیس و مدیر یک بانک مجاور تماس می گیرد. با واتسون، آنها در خزانه بانک پنهان می شوند و دو دزد را که یک تونل از مغازه به سمت بانک حفر کرده بودند، دستگیر می کنند.
  • مسئله هویت: بر خلاف میل ناپدری خود، مری ساترلند با هاسمر آنجل نامزد کرده است. صبح روز عروسی آنها هاسمر به او قول می دهد که مری به او وفادار خواهد ماند «حتی اگر اتفاقی کاملاً پیش بینی نشده» رخ دهد، سپس به طور مرموزی در مسیر کلیسا ناپدید می شود. هولمز استنباط می‌کند که هاسمر ناپدری مری در لباس مبدل بوده و تلاش می‌کرده تا مری را از مردی بدجنس دور نگه دارد و در نتیجه دسترسی به ارث او را حفظ کند. هولمز حقیقت را برای مری فاش نمی‌کند.
  • راز دره بوسکمب: بازرس لسترید پس از قتل چارلز مک کارتی و پسرش، جیمز، از هولمز کمک می خواهد. مک کارتی و یکی دیگر از مالکان محلی، جان ترنر، هر دو مهاجر استرالیایی هستند و لسترید در ابتدا توسط دختر ترنر، آلیس، نامزد شده بود که معتقد است جیمز بی گناه است. هولمز با جیمز مصاحبه می کند و سپس صحنه قتل را بررسی می کند و به این نتیجه می رسد که مرد سومی نیز حضور داشته است. ترنر که متوجه می شود هولمز پرونده را حل کرده است، به جرم خود اعتراف می کند و فاش می کند که مک کارتی به دلیل گذشته جنایتکارانه ترنر از او باج می گرفته است. هولمز جنایت را فاش نمی کند، اما به دلیل حضور شخص سومی در صحنه جرم، آزادی جیمز را تضمین می کند.
  • پنج هسته پرتغال: جان اپنشاو به هولمز می‌گوید که در سال ۱۸۸۳ عمویش دو ماه پس از دریافت نامه‌ای با نوشته «K.K» درگذشت. با پنج هسته نارنجی رنگ و در سال ۱۸۸۵، پدرش بلافاصله پس از دریافت نامه مشابه درگذشت. اکنون خود اوپنشاو چنین نامه ای دریافت کرده است. هولمز به او می‌گوید که همانطور که نامه می‌خواهد عمل کند و یک صفحه خاطرات را که هولمز استنباط می‌کند که به کوکلوکس کلان متصل است، روی ساعت آفتابی باغ بگذارد. اوپنشاو قبل از اینکه بتواند این کار را انجام دهد کشته می شود، اما هولمز متوجه می شود که قاتلان در یک کشتی بادبانی سفر کرده اند و نامه ای با پنج پیپ نارنجی برای کاپیتان می‌فرستد.
  • مردی لب کج: نویل سنت کلر، یک تاجر محترم، ناپدید شده است و همسرش ادعا می کند که او را در پنجره بالایی یک خانه دیده است. با عجله به طبقه بالا به اتاق، او فقط گدایی را پیدا کرد که هر گونه اطلاعی از سنت کلر را انکار می کرد – لباس هایش بعداً در اتاق پیدا می شود و کت او پر از سکه در رودخانه تیمز بیرون پنجره. گدا دستگیر می شود، اما چند روز بعد همسر سنت کلر نامه ای از شوهرش دریافت می کند. هولمز نتیجه می گیرد و سپس ثابت می کند که گدا در واقع سنت کلر در لباس مبدل است. او اعتراف می کند که به عنوان یک گدا زندگی دوگانه‌ای داشته است و از این راه بیشتر از کار اسمی خود درآمد کسب کرده است.
  • ماجراهای یاقوت آبی: یک یاقوت آبی از سوئیت هتل به سرقت می رود و یک مجرم سابق به زودی دستگیر می شود. با این حال، یکی از آشنایان هولمز، یاقوت را در گلوی یک غاز کریسمس کشف می کند. هولمز صاحب غاز را ردیابی می کند، اما به زودی با پیشنهاد یک غاز جایگزین متوجه می شود. کارآگاه به جستجوی خود، ابتدا در یک مسافرخانه و سپس به دنیال یک دلال در کاونت گاردن ادامه می دهد. فروشنده از دادن اطلاعاتی در مورد منبع غاز به هولمز خودداری می کند، اما هولمز مرد دیگری را مشاهده می کند که تلاش می کند همان اطلاعات را پیدا کند و با او روبرو می شود. مردی که سرپرست هتل است به جرم خود اعتراف می کند. هولمز به او اجازه می دهد که آزاد بماند و استدلال می کند که زندان می تواند بعداً او را به یک جنایتکار سرسخت تبدیل کند.
  • ماجراهای طناب خال خال: هلن استونر نگران است که ناپدری‌اش قصد دارد او را بکشد پس از اینکه او می‌خواهد او را به اتاق خوابی که خواهرش دو سال قبل از آن مرده بود، منتقل کند. استونر خودش نامزد کرده است و هولمز متوجه می‌شود که در صورت ازدواج هر یک از خواهران، مستمری ناپدری او (از دارایی همسرش – مادر استونر) بسیار کاهش می‌یابد. هولمز و واتسون در طول یک بررسی آخر شب از اتاق خواب، یک زنگ ساختگی را در نزدیکی تخت‌خواب کشف کردند. همانطور که آنها در کمین نشسته اند، یک سوت به صدا در می آید، سپس یک مار از طریق هواکش ظاهر می شود. هولمز با محصول سواری خود به مار حمله می کند. به اتاق بعدی عقب نشینی می کند، جایی که به ناپدری استونر حمله می کند و او را می کشد.
  • ماجراهای انگشت قطع شده مهندس: یک مهندس، ویکتور هاترلی، پس از بریده شدن انگشت شست دکتر واتسون در عمل جراحی شرکت می کند و داستان خود را برای واتسون و هولمز بازگو می کند. هاترلی برای ۵۰ گینه استخدام شده بود تا ماشینی را تعمیر کند که به او گفته شد زمین فولر را به صورت آجر فشرده کرده است. به هاترلی گفته شد که این شغل را محرمانه نگه دارد و او را در کالسکه‌ای با شیشه مات به محل کار منتقل کردند تا مکان را مخفی نگه دارد. پرس را به او نشان دادند، اما با بررسی دقیق تر، «پوسته ای از رسوبات فلزی» را روی پرس کشف کرد و او مشکوک شد که از آن برای فشرده کردن زمین فولر استفاده نمی‌شود. او با کارفرمای خود روبرو شد که به او حمله کرد و در حین فرار انگشت شستش قطع شد. هولمز استنباط می کند که از آن برای تولید سکه های تقلبی استفاده می شود و مکان آن را مشخص می کند. با این حال، هنگامی که آنها می‌رسند، خانه در آتش است و جنایتکاران فرار کرده‌اند.
  • ماجراهای نجیب زاده مجرد: عروس آمریکایی لرد رابرت سنت سیمون، هتی دوران، تقریبا بلافاصله پس از عروسی ناپدید شده است. خدمتکاران مانع از ورود یک عشق قدیمی او به صبحانه عروسی شده بودند، هتی در گفتگوی زمزمه ای با خدمتکارش دیده شد و بازرس لسترید با خبر پیدا شدن لباس عروسی و حلقه هتی در سرپانتین از راه رسید. هولمز به سرعت این معما را حل می کند و هتی را در هتلی با مردی مرموز و «با ظاهر معمولی» که دسته گل انداخته او را پس از مراسم برداشته بود، قرار می دهد. معلوم می شود که این مرد، فرانک، شوهر هتی است، که او فکر می کرد او در آمریکا مرده است، و تنها لحظاتی قبل از ازدواج با لرد سنت سیمون، توانسته بود او را پیدا کند. فرانک و هتی به تازگی تصمیم گرفته بودند به لرد سنت سایمون بروند تا وضعیت را توضیح دهند که هولمز آنها را پیدا کرد.
  • ماجراهای نیم تاج یاقوت: یک بانکدار از هولمز می خواهد که پس از آسیب دیدن «بریل کرونت» که به او سپرده شده بود در خانه اش آسیب ببیند. او که از سر و صدا بیدار شده بود، پسرش آرتور را پیدا کرده بود که تاج آسیب دیده را در دست گرفته بود. آرتور از صحبت کردن امتناع می کند، نه گناهش را می پذیرد و نه برای خودش توضیح می دهد. رد پا در برف بیرون خانه به هولمز می گوید که خواهرزاده بانکدار با یک محافظ سیاه توطئه کرده بود تاج را بدزدد. آرتور متوجه جنایت در حال انجام شده بود و در طول مبارزه او برای جلوگیری از دزدیده شدن تاج آن آسیب دیده بود. او به خاطر عشقش به پسر عمویش از گفتن حقیقت جنایت به پدرش امتناع کرده بود.
  • ماجراهای آلش‌های سرخ: ویولت هانتر پس از اینکه به او شغل معلم سرخانه را با شرایط غیرمعمول، از جمله کوتاه کردن موهایش، پیشنهاد کرد، با هولمز مشورت می‌کند. دستمزد بسیار بالاست، ۱۲۰ پوند، و او تصمیم می گیرد این کار را بپذیرد، اگرچه هولمز به او می گوید در صورت نیاز با او تماس بگیرد. پس از چند اتفاق عجیب، از جمله کشف یک اتاق مهر و موم شده از خانه، او این کار را انجام می دهد. هولمز متوجه می شود که شخصی در اتاق زندانی بوده است، اما وقتی هولمز، واتسون و هانتر وارد می شوند، اتاق خالی است. آنها متهم به آزاد کردن زندانی هستند که دختر کارفرمای هانتر بود که سگش را روی آنها می گذارد، اما در عوض به او حمله می کند. مشخص می شود که هانتر برای جعل هویت دختر صاحب کارش استخدام شده بود تا نامزدش باور کند که دیگر علاقه ای به دیدن او ندارد، اما دختر فرار کرده بود و این زوج بعداً ازدواج کردند.

بخشی از کتاب ماجراهای شرلوک هولمز

هولمز تاج را با هر دو دست برداشت و سعی کرد آن را دو قسمت کند؛ اما جواهر نشکست. هولمز گفت: «آقای هولدر، اگر جواهر می‌شکست صدای بلندی ایجاد می‌کرد. من شک داشتم که پسر شما مقصر باشد؛ اما حالا یقین پیدا کردم که او بی‌گناه است.» آقای هولدر فریاد زد: «اما خود من دیدم که تاج در دست اوست. آیا این ثابت نمی‌کند که او مقصر است؟» هولمز جواب داد: «من فکر نمی‌کنم پسر شما مقصر باشد. به‌زودی این موضوع را به شما ثابت می‌کنم. بگویید ببینم وقتی پسرتان را دیدید، آیا او کفش پوشیده بود؟» آقای هولدر جواب داد: «نه. پا برهنه بود.»

هولمز گفت: «همه داخل بمانید. من برای تحقیق بیرون می‌روم.» هولمز وارد حیاط شد و همه در سکوت منتظر برگشتن او شدند. حدود یک ساعت توی حیاط بود. خم‌شده بود و جست‌وجو می‌کرد. بعد برگشت و گفت: «آقای هولدر، من همه‌چیز را در اینجا و توی حیاط دیدم. فکر کنم به‌زودی این معما را حل می‌کنیم. حالا من به خانه‌ام می‌روم.» آقای هولدر پرسید: «پس من باید چکار کنم؟ آیا امیدی برای پیدا کردن جواهرات گم‌شده وجود ندارد؟» هولمز جواب داد: «فردا ساعت ۹ صبح به خانه‌ی من بیا. کمی هم پول بیاور. شاید برای برگرداندن قطعات گم‌شده به پول نیاز داشته باشیم.» هولمز و دکتر واتسون رفتند.

برای آشنایی با سایر آثار این نویسنده، بخش معرفی کتاب‌های سر آرتور کانن دویل را در وب‌سایت هر روز یک کتاب مشاهده کنید. همچنین در بخش معرفی کتاب‌های جنایی و پلیسی می‌توانید نمونه‌های بیشتری از این آثار را ببینید.