بازی فرشته

«بازی فرشته» اثری است از کارلوس رویز زافون (نویسنده‌ی اسپانیایی، از ۱۹۶۴ تا ۲۰۲۰) که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده است. این کتاب به روایت زندگی نویسنده‌ای جوان می‌پردازد که از راه نوشتن داستان‌های دلهره‌آور روزگار می‌گذراند.

درباره‌ی بازی فرشته

رمان «بازیِ فرشته» قسمت دوم از چهارگانه‌ی «گورستان کتاب‌های فراموش‌شده» است و درواقع پیش‌درآمدی بر کتاب بسیار پرطرفدار «سایه‌ی باد» به شمار می‌رود. این رمان نشان دهنده بازگشت به گورستان کتاب‌های فراموش شده در منطقه راوال بارسلونا و کتابفروشی «سمپره و پسران» است. کتاب بازی فرشته، مانند سایه‌ی باد، توسط لوسیا گریوز به انگلیسی ترجمه و در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است.

«بازی فرشته» سال ۲۰۰۸ یعنی هفت سال بعد از «سایه‌ی باد» منتشر شد. این اثر موفقیتِ بزرگ‌تری برای نویسنده به ارمغان آورد. این‌بار رونمایی با حضور دوربین‌های خبری، پوشش تلویزیونی و حضور برجستگانی از جهان ادبیات همراه بود. مردمان بسیاری در سراسر جهان همچون جمعیت کتاب‌خوان شهر بارسلون چشم‌انتظار ورود آن به کتاب‌فروشی‌ها بودند.

در نخستین هفته‌ی انتشار کتاب، فقط بیش از دویست‌وپنجاه‌هزار نسخه در ایالت کاتالونیای اسپانیا به فروش رسید و بلافاصله ترجمه‌ی آن به زبان‌های دیگر آغاز شد. دو جلد دیگر این چهارگانه با نام‌های «زندانی آسمان» و «هزارتوی ارواح» به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۷ منتشر شدند که همچنان در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها در اروپا و آمریکا قرار دارند و در نشریاتی همچون گاردیَنِ لندن، نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست، مقالات زیادی درباره‌ی آن‌ها نوشته شده است.

کتاب بازی فرشته در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۷ با بیش از ۱۴۳ هزار رای و ۱۲ هزار نقد و نظر است.

داستان بازی فرشته

بازی فرشته در بارسلونا در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ می گذرد و داستان یک نویسنده‌ی جوان به نام دیوید مارتین را دنبال می کند.

مارتین در یک عمارت متروکه در قلب بارسلونا زندگی خود را با نوشتن داستان های جنایی هیجان انگیز با نام مستعار می گذراند. او که از دوران کودکی پریشان بازمانده است، به دنیای کتاب پناه برده و شب‌هایش را با داستان‌های باروک و «گرند گیگنول» درباره دنیای زیرین شهر می‌گذراند.

زندگی خود او شروع به شکل گیری دراماتیک می‌کند، در قالب تعدادی از روابط پیچیده: با پدرو ویدال، حامی او، با کریستینا، دختر راننده ویدال، و با ایزابلا، تحسین کننده جوان دیوید و کارهای او.

علاوه بر این، تاریخ خانه ای که در آن زندگی می کند شروع به نفوذ به زندگی او می کند – در یک اتاق قفل شده در خانه عکس ها و نامه هایی وجود دارد که به مرگ مرموز صاحب قبلی اشاره می کند. در همان زمان او نامه ای از یک سردبیر فرانسوی منزوی اما ثروتمند، آندریاس کورلی دریافت می کند که به او پیشنهادی مقاومت ناپذیر می دهد. او قرار است کتابی بنویسد که شبیه هر چیزی است که تا به حال وجود داشته است – تلاشی برای یک اثر مذهبی جدید با قدرت تغییر قلب ها و ذهن ها.

با این حال، زمانی که دیوید کار را آغاز می کند، متوجه می شود که بین کتاب دلهره آور او و سایه‌هایی که خانه او را احاطه کرده اند، ارتباطی وجود دارد.

بخش‌هایی از بازی فرشته

 هرگز غرور و ایمان درونی یک نویسنده به خودش رو دست کم نگیر، به خصوص وقتی درباره نویسنده ای در سطح متوسط صحبت می کنی.

………………..

 ممکنه هیچ وقت در زندگی ات عاشق نشی، ممکنه نتونی و یا حتی نخواهی بخشی یا تمام زندگی خودت رو به شخص دیگه ای ببخشی و مثل من یک روز در چهل و پنج سالگی چشم باز کنی و ببینی که دیگه جوان نیستی و این که هرگز نتونستی آواز دسته جمعی کیوپیدها رو در حال نواختن چنگ بشنوی و به کشف بستر گل های رز سفید بر محراب الهی نائل بشی.

………………..

 اونجاست که تنها راه انتقام باقی مانده برای تو، در دزدی کردن از زندگی همراه با عیش و نوش در خانه های بدنام و تن دادن به لذت های آنی جسمی خلاصه میشه؛ لذتی که خیلی سریع تر از تخیلات بزرگ بخار میشه و به آسمان میره، ولی در این دنیای گنداب زده و متعفن-جهان ناپایدار و رو به فسادی که همه چیز در اون با زیبایی آغاز میشه و با خاطرات دردناک به پایان می رسه-شاید این لحظات، نزدیک ترین چیز به توصیف همون بهشتی باشند که همیشه درباره اش شنیدیم.

برای آشنایی با دیگر آثار نویسنده‌ی بازی فرشته، به بخش معرفی آثار کارلوس رویز زافون در وب‌سایت هر روز یک کتاب مراجعه کنید.