پاریس از دور نمایان شد

«پاریس از دور نمایان شد» اثری است از علی‌اکبر شیروانی (نویسنده‌ی اهل اصفهان، متولد ۱۳۶۰) که در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. این کتاب به روایت مسافران ایرانی از شهر پاریس در دوران قاجار می‌پردازد.

درباره‌ی پاریس از دور نمایان شد

بیش از ده قرن از عمر سفرنامه‌نویسی ایرانی می‌گذرد. با نگاهی به تاریخ کتابت در ایران درمی‌یابیم که در دوره قاجار سفرنامه‌نویسی به اوج خود تا آن زمان رسید. آنچه از دوران پیش از قاجار به جا مانده گرچه برای فهم تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران بسیار راهگشا است اما به دلیل محدود بودنش تصویری چند لایه و پازل‌گونه از موضوعی خاص به دست نمی‌دهد.

مزیت سفرنامه‌های دوره قاجار ارائه تصویر تو در تو و کاملی از زندگی و فکر مسافران است. چند خصوصیت خاص موجب رونق سفرنامه‌نویسی در دوران قاجار شد. مهم‌ترین ویژگی بهبود شرایط حمل و نقل است، با وجود اتومبیل و قطار سفر رفتن آسان و زمان سفر کوتاه شد. از آنجایی که دوره قاجار با دوره استعمار غرب هم‌زمان شد، با سفر تاجران و سیاستمداران غربی به کشورهای شرقی، پای مردم این کشورها نیز به غرب باز شد. این‌گونه سفرنامه‌نویسی به طور جدی و با شکلی جدید از آن دوران شکل گرفت.

پاریس از دور نمایان شد توصیفی است شهر پاریس، پایتخت فرانسه، از دیدگاه مسافران ایرانی که در دوران قاجار به این شهر سفر کرده و مشاهدات خود را مکتوب کرده‌اند. علی‌اکبر شیروانی ضمن گردآوری این مطالب و در کنار هم قرار دادن آن‌ها، اثری ویژه به جای گذاشته است که با خواندن آن می‌توان با شرایط شهر پاریس در آن دوران آشنا شد.

کتاب پاریس از دور نمایان شد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۳۶ با بیش از ۱۲۰ رای و ۳۰ نقد و نظر است.

فهرست مطالب پاریس از دور نمایان شد

فهرست مطالب پاریس از دور نمایان شد به شرح زیر است:

  • مقدمه
  • اطلس گلدار زرد نیم‌رنگ… علی خان ظهیرالدوله
  • پانوراما یعنی دورنما … ناصرالدین شاه
  • شهره در دلفریبی و غارتگری … میرزا عبدالرئوف
  • خانه‌ی نمره‌ی دوازدهم … حاجی پیرزاده
  • جاهای خیلی تماشایی … میرزا نصرالله
  • خونابه‌ی لطیف و درختان موزون … میرزا ابوطالب خان
  • حوری‌ها با لباس‌های بسیار لطیف … حاج سیاح
  • یک دسته موزیکانچی … فرخ‌خان امین‌الدوله
  • استخوان مرده‌های مقدسین … مظفرالدین شاه
  • منابع
  • شرح کلمات
  • مکان‌ها
  • نام‌ها

بخش‌هایی از پاریس از دور نمایان شد

داخل شهر پاریس شدم که این شهر دارالسرور شهرهای فرنگستان است و پایتخت دولت جمهوری فرانسه است که آوازه نکویی و آبادی آن عالمگیر است و تمام خلق عالم آرزوی دیدن این شهر قشنگ مرغوب غم‌زدا را دارند. زمین آن از هر جهت بر تمام پایتخت‌های آباد دنیا شرف و افتخار دارد. مردمانش همه با علم و با تربیت‌ترین ملل بیدار روی زمین می‌باشند.

دولت جمهوری فرانسه دارای ۴۲ میلیون نفوس باتربیت و اهل علم و صنعت است. عده نفوس پایتخت آن که پاریس است غریب به چهار میلیون می‌شود. هر کسی که در دنیا آمده باشد و پاریس را ندیده باشد مثل این است که هیچ در دنیا از عدم به وجود نیامده است. می‌توان بهشت روی زمین گفت.

پاریس معدن علم است و هنر، نه علم و هنر بی ثمر. بنده هنگامی که وارد این شهر شدم چنان مات و متحیر بودم که راه رفتن خود را نمی‌دانستم که به کدام سمت می‌روم. چشمم تیره و عقلم خیره شد. قریب یک ساعت در پای ماشین راه آهن بی‌هوشانه آن طرف آن طرف نظر می‌کردم و حیران و سرگردان بودم. بعد هم بی‌هوشانه و مبهوت، سوار اتومبیل شده، روانه شهر گردیدم.

………………

شهر پاریس شأنش اجل از آن است که کسی بتواند چگونگی آن را بنویسد. همین‌قدر در جلالت قدر این شهر بس است که در موقع اکسپوزیسیون تقریباً دو میلیون مهمان در خودش می‌پذیرد بدون آنکه نانش گرانتر یا نظمش کمتر بشود. امشب از گار راه افتاده، از خیابان شانزه‌لیزه عبور کرده، از درب اکسپوزیسیون رد شده، به هتل که منزل در آنجا گرفته شده رسیده، پیاده شدیم.

خدّام هتل چون پیش از وقت مسبوق بودند دم درب هتل احترام به جا آورده، یکی پیش افتاده، در وسط دالان دم درب اتاق کوچکی که یک نیمکت داشت و تقریباً شش نفر تنگ هم در آن اتاق می‌توانستند بایستند ایستاد. من گمان کردم که از اینجا باید دالان را بدون آنکه کسی جلو باشد خودمان برویم. از او رد شدم. شازده‌فر گفت در همین اتاق بفرمائید.

با شازده‌فر و کنت در آن اتاق رفته، روی آن نیمکت نشستیم. خود آن پیشخدمت هم که جلو ما بود آمد توی اتاق، در را بست. اطراف این اتاق شیشه است و فواصلش ستون‌های چوبی و سقفش هم شیشه.

برای آشنایی با آثار شبیه به پاریس از دور نمایان شد و سایر سفرنامه‌های معروف، بخش معرفی برترین سفرنامه‌‌ها را در وب‌سایت هر روز یک کتاب مشاهده کنید.