اعلام یک قتل

«اعلام یک قتل» اثری است از ملکه‌ی داستان‌های جنایی آگاتا کریستی (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۸۹۰ تا ۱۹۷۶) که در سال ۱۹۵۰ منتشر شده است. این کتاب به روایت قتلی می‌پردازد که قبل از وقوع در روزنامه اعلام شده بود.

درباره‌ی اعلام یک قتل

کتاب اعلام یک قتل که از مجموعه داستان‌های خانم مارپل می‌باشد در ژوئن ۱۹۵۰ در بریتانیا توسط انتشارات کولینز کرایم کلوب و در همان ماه توسط انتشارات داد، مید اند کمپانی در آمریکا به چاپ رسیده است. قیمت کتاب در بریتانیا ۸ شیلینگ و ۶ پنی و در آمریکا ۲.۵ دلار بوده است.

داستان «اعلام یک قتل» نوشته‌ی «آگاتا کریستی» یکی از داستان‌های جنایی کلاسیک بسیار زیبا و خواندنی است. در این اثر «خانم مارپل» یکی از شخصیت‌های برجسته و مشهور «آگاتا کریستی» حضور دارد و به کمک نبوغ و هوش برجسته‌اش سرنخ‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد و معمای داستان را حل می‌کند.

این کتاب در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۰ با بیش از ۶۱ هزار رای و ۳۴۰۰ نقد و نظر است. در ایران نیز مترجمان و ناشران زیادی این کتاب را به بازار عرضه کرده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به محمد علی ایزدی (نشر هرمس –  کتاب‌های کارآگاه) اشاره کرد.

داستان اعلام یک قتل

داستان اعلام یک قتل این گونه شروع می‌شود که در یک آگهی روزنامه محلی در یک روستای کوچک، قتلی در محل خانه‌ی زنی به نام لتیشا بلک‌لاک اعلام می‌شود. در ساعت مقرر و درحالی که تعدادی از اهالی روستا در محل گفته شده حاضرند، ناگهان برق ساختمان قطع می‌شود. در همین حین مردی با چراغ‌قوه در ورودی اتاق ظاهر می‌شود. پس از شنیده شدن صدای چند گلوله و هنگامی که برق مجدداً وصل می‌شود، حضار با جسد فرد چراغ به دست و اسلحه‌ای در کنار وی مواجه می‌شوند.

پلیس برای یافتن راز قتل از خانم مارپل کمک می‌گیرد. در این بین شخصی دیگر از مدعوین و نیز دوست و هم‌خانه خانم بلک‌لاک نیز به قتل می‌رسند.خانم مارپل در نهایت قاتل را پیدا می کند.

بخشی از اعلام یک قتل

خانم مارپل گفت:

    • بله. مثلاً به ما کمک می‌کند به هویت واقعی اشخاص پی ببریم و بفهمیم آیا یک نفر واقعاً همان کسی که ادعا می‌کند، هست یا نه.

بعد ادامه داد و گفت:

    • همین موضوع است که شما را نگران کرده، مگر نه؟ در واقع از زمان جنگ به این طرف، وضع دنیا به‌ویژه از این لحاظ دچار تغییرات اساسی شده است. مثلاً اگر همین دهکده چی پینگ کلگ هورن را در نظر بگیریم که شباهت زیادی به دهکده سینت مری مید دارد که من در آن زندگی می‌کنم، می‌بینیم تا پانزده سال پیش در اینجا همه همدیگر را می‌شناختند و می‌دانستند خانواده بانتری، در آن خانه بزرگ زندگی می‌کند، خانواده هارت نل، پرایس ریدلی و ودربی و غیره و غیره هم در جاهای دیگر.
    • یعنی این‌ها کسانی هستند که به غیر از خودشان، پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، عمو و عمه‌شان هم قبلاً در اینجا زندگی می‌کرده‌اند و کاملاً همدیگر را می‌شناختند. اگر اتفاقاً تازه واردی می‌خواست به اینجاها بیاید و زندگی کند، باید حتماً یک معرفی‌نامه رسمی دولتی ارائه می‌کرد و هر وقت غریبه‌ای (واقعاً غریبه) و ناشناس وارد این جور دهکده‌ها می‌شد، مردم تا کاملاً به هویتش پی نمی‌بردند، آرام نمی‌نشستند.

بعد، آهسته سرش را تکان داد و در ادامه گفت:

    • اما حالا دیگر این طور نیست. روستاها و دهکده‌های کوچک و بزرگ پر از اشخاص غریبه است که بدون هیچ قیدوبندی در آن‌ها رفت‌وآمد و یا کار و زندگی می‌کنند. خانه‌های بزرگ به فروش رفته و کلبه‌ها تبدیل به چیز دیگری شده‌اند. مردم از هر جا وارد می‌شوند و شما با همه جور آدمی برخورد می‌کنید و اطلاعاتی که راجع به آن‌ها دارید، منحصر به چیزهایی است که خودشان می‌گویند.
    • شما چیز بیشتری نمی‌دانید. آن‌ها اکنون از تمام نقاط دنیا، هندوستان، هنگ‌کنگ، چین، فرانسه، ایتالیا و یا جزایر کوچک و بزرگ دور و نزدیک وارد می‌شوند و هیچ‌کس هم آن‌ها را نمی‌شناسد. کسانی هم هستند که به علت فقر مالی به کشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا مهاجرت کرده‌اند و بعد از مدتی کار و تلاش در آن کشورها با مقداری پس‌انداز به کشور مراجعت کرده‌اند و درباره آن‌ها هم کسی چیز زیادی نمی‌داند.
    • امروزه شما می‌توانید سوغاتی‌هایی از نقاط مختلف دنیا مثل ظروف برنجی، هندی، نوشیدنی تایلندی یا عکس‌هایی از کلیساها، کتابخانه‌ها و جاهای دیدنی کشورهای دیگر در خانه‌تان داشته باشید، مانند خانم هینچ کلیف و مورگانروید که بعضی از این چیزها را در خانه‌شان دارند. به هر حال، دنیا عوض شده و دیگر مثل سابق نیست که همه همدیگر را می‌شناختند و حتی از جزئیات زندگی یکدیگر خبر داشتند.

 

اگر به کتاب «اعلام یک قتل» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار آگاتا کریستی در وب‌سایت هر روز یک کتاب با سایر آثار این نویسنده آشنا شوید. به علاوه در بخش معرفی داستان‌های جنایی و پلیسی نیز به معرفی نمونه‌های دیگری  از این نوع آثار می‌پردازد.