خدمتکاران

«خدمتکاران» اثری است از کاترین استاکت (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۹) که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. این کتاب به روایت زندگی خدمتکاران رنگین‌پوست در دهه ۱۹۶۰ میلادی در شهر جکسون ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا می‌پردازد.

درباره‌ی خدمتکاران

خدمتکاران نام رمانی است که کاترین استاکت نویسنده آمریکایی نوشته و در سال ۲۰۰۹ منتشر شده‌است. این کتاب اولین رمان کاترین استاکت است که نوشتن آن ۵ سال طول کشیده و ۶۰ ناشر آن را برای چاپ نپذیرفتند تا این که سرانجام در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. تا اوت ۲۰۱۲، بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از کتاب به فروش رسید و تا کنون به بیش از ۴۲ زبان ترجمه شده‌است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این رمان بیش از ۱۰۰ هفته در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز بوده‌است.

داستان کتاب خدمتکاران در جامعه‌ی طبقه‌ی متوسط و ثروتمند سفیدپوست می‌گذارد، در کنار خدمتکارهای رنگین‌پوست و خانواده‌های آنان. رمان ساختار روایتی تکه‌تکه‌ای دارد: چند شخصیت کلیدی، هرکدام فصل‌هایی را برای ما روایت می‌کنند و این روایت‌ها، در کنار اخبار و گزارش‌هایی که جابه‌جا درون رمان جای گرفته، به خواننده این اجازه را می‌دهد تا خود تصمیم بگیرد که در روایت داستانی چه می‌گذرد: آدم‌ها می‌آیند و می‌روند، مکان‌ها عوض می‌شوند و از یک ماجرا، تفسیرهای کاملاً متفاوتی عرضه می‌شود اما ساختار کلی داستانی یکی است، خدمتکارها و روزگار آن‌ها. همان‌طور که کاترین استاکت در موخره‌ی خود بر کتاب می‌نویسد:

«با اطمینان می‌توانم بگویم که هیچ‌کس در خانواده‌ی من هرگز از دیمیتری نپرسیده بود سیاه‌پوست بودن در می‌سی‌سی‌پی، و کار کردن برای خانواده‌ی سفید ما چه احساسی دارد. هرگز به ذهنمان خطور نکرد بپرسیم. روال معمولی زندگی همین بود. چیزی نبود که مردم احساس کنند ملزم هستند بررسی و تحقیق کنند.

سال‌ها آرزو می‌کردم کاش آن‌قدر بزرگ و عاقل بودم تا از دیمیتری این سؤال را بپرسم. وقتی شانزده سالم بود مرد. سال‌ها، پیش خودم تصور می‌کردم پاسخش چه می‌توانست باشد. و به همین خاطر است که این کتاب را نوشتم.»

سه شخصیت محوری در رمان خدمتکاران ایفای نقش می کنند: ایبی لین، خدمتکاری سیاه پوست است که در سال ۱۹۶۲ در می سی سی پی زندگی می کند و همیشه با اطاعت تمام دستورات را انجام می داده است، اما اخیرا نمی‌تواند که جلوی تلخی و رفتارهای پرخاش گرانه‌اش را بگیرد. دوستش، مینی، هیچ وقت دهان قرص و محکمی نداشته اما اکنون مجبور است به طریقی، اسرار مربوط به کارفرمایش را نزد خود نگاه دارد. دختری سفیدپوست و اجتماعی به نام اسکیتر، از کالج فارغ التحصیل شده و شخصیتی بلندپرواز است، اما بدون شوهر، در نظر بقیه فقط یک بازنده خواهد بود.

این چند شخصیت به ظاهر متفاوت، گرد هم می‌آیند تا کتابی جامع و کامل درباره ی چگونگی شرایط کار خدمتکاران سیاهپوست در جنوب بنویسند؛ کتابی که می تواند سرنوشت آن‌ها و محله‌ی کوچکشان را برای همیشه تغییر دهد. کاترین استاکت، سه شخصیت زن فوق العاده را خلق کرده است که عزمشان برای راه‌اندازی جنبشی اجتماعی جزم کرده‌اند. جنبشی که برای همیشه نوع دید زنان شامل مادران، دختران، خدمتکاران و غیره را نسبت به یکدیگر تغییر می‌دهد. کتاب خدمتکاران، داستانی جهان‌شمول است که به اطاعت‌ها و سرکشی‌های انسان می‌پردازد.

این کتاب در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۴۷ (از این حیث کتاب خدمتکاران یکی از بالاترین امتیازها را در این وب‌سایت دارد) با بیش از ۲.۵ میلیون رای و ۸۷ هزار نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که در سال ۲۰۱۱ فیلمی با اقتباس از داستان این کتاب ساخته شده است.

 جوایز و افتخارات خدمتکاران

  • برنده ی جایزه ی بوک سنس سال ۲۰۰۹
  • برنده ی جایزه ی بوکه سال ۲۰۰۹
  • برنده ی جایزه ی بوک بروز سال ۲۰۰۹

داستان خدمتکاران

داستان رمان خدمتکاران در جکسون می‌سی‌سی‌پی و در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۶۲تا۱۹۶۴ روی می‌دهد. تغییر و تحول در هر جامعه‌ای، داستان‌های گوناگونی خلق می‌کند و «خدمتکاران» روایت‌گر یکی از همین تغییرهاست. رمان در میانه‌ قرن بیستم میلادی می‌گذرد، دهه‌ شصت به اواخر خود نزدیک می‌شود و زندگی‌های گوناگونی در این فاصله، درهم گره خورده‌اند: آمریکا تغییر می‌کند و این تغییرات بیشتر اجتماعی هستند. جنگ ویتنام به روزهای سیاه خود نزدیک می‌شود، جنبش سیاه‌پوستان اوج گرفته‌است، فاصله بین نسل‌ها گسترش یافته و جامعه در حد و مرز انفجار قرار گرفته‌است. در این میان، در ایالت می‌سی‌سی‌پی (یک ایالت جنوبی و به شدت نژادپرست) زندگی رنگین‌پوستان و سفیدپوستان درهم تنیده شده‌است.

بخشی از رمان خدمتکاران

می مابلی در سپیده‌دم یکشنبه‌ای از ماه آگوست سال ۱۹۶۰ به دنیا آمده بود. ما به این‌طور بچه‌ها، فرزند کلیسا می‌گفتیم. کار من مراقبت از بچه‌های سفیدپوست‌ها بود، در ضمن آشپزی و رفت‌وروب را هم انجام می‌دادم. طی سال‌های گذشته هفده بچه را بزرگ کرده بودم. خوب می‌دانستم که چطور کودکان را بخوابانم، گریه‌هایشان را ساکت کنم و یا پیش از بیدار شدن مادرانشان آنان را روی لگن بنشانم. با همه این‌ها، هرگز بچه‌ای مانند می‌مابلی لی فالت ندیده بودم.

نخستین روز که پا به خانه آنان گذاشتم، چشمم به او افتاد. از دل‌درد سرخ شده بود و داد می‌کشید. شیشه شیرش را درست مانند یک ترب گندیده پس می‌زد. خانم لی فالت حیران و سرگردان به بچه خودش خیره شده بود و ناله می‌کرد. «آخه چرا این‌طوری شده؟ چرا نمی‌تونم اینو ساکت کنم؟»

 

اگر به کتاب‌های نظیر «خدمتکاران» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین کتاب‌های دارای مضامین اجتماعی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با نمونه‌های بیشتری از این نوع آثار آشنا شوید.