جنایات آلمانی، مکافات روسی

«جنایات آلمانی، مکافات روسی» با نام اصلی «او و هر چیز دیگر» اثری است از دانیل گرانین (نویسنده‌ی اهل روسیه، از ۱۹۱۹ تا ۲۰۱۷) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کتاب به روایت داستان عاشقانه‌ی دختری روس‌تبار و پسری آلمانی در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

درباره‌ی جنایات آلمانی، مکافات روسی

کتاب جنایات آلمانی، مکافات روسی (که نام اصلی آن به زبان روسی «او و هر چیز دیگر» است) اثر دانیل گرانین نویسنده‌ی روس است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به زبان روسی به چاپ رسید و در سال ۱۳۹۸ نیز در ایران منتشر شد. این رمان بلند، داستان عشق میان یک دختر روس و یک پسر آلمانی را روایت می‌کند که بین ماندن و رفتن، عشق و مهاجرت در کشمکش هستند.

کتاب جنایات آلمانی مکافات روسی، اثر بلند دانیل گرانین نویسنده‌ی روس درباره زندگی آدم‌ها است. آدم‌هایی که از پس حوادث سهمگین و عجیب زندگی برآمده‌اند. دختری روس و پسری آلمانی که عاشق شده‌اند و هرکدام قصه‌‌ی عشق و سودای مهاجرت در سر دارد. نگاه گرانین به مهم‌ترین دغدغه‌های موجود پیرامون نظام زیستی در اتحاد جمهوری شوروی سابق و تفکر در آن است و نمایی جدید و ناب از انسان رشد پیدا کرده در بستر ایده‌آل‌های سوسیالیزم را پیش چشم‌ قرار می‌دهد که بی‌نیاز از نقد، خود به روشنی گواهی بر فرجام این ایدئولوژی برای پیروان آن است.

این رمان داستانی از است زندگی انسان هایی که در بستر عجیب‌ترین و سهمگین‌ترین حوادث تاریخی به شکلی اعجاب‌آور زندگی کرده و زنده می‌مانند و خود را در نبردی تازه پس از آن، در مواجهه با پدیده‌ها و زیست‌بوم فکری جامعه پس از جنگ می‌بینند، جامعه‌ای که تصمیم ندارد دربرابر خواست مردمش پس از دوران سیاه جنگ سر تسلیم فروبیاورد و حاضر به نبرد تن‌به‌تن با تمامی آن‌هاست.

داستان جنایات آلمانی، مکافات روسی

ماگدا ورنر و آنتون چاگین، دو شخصیت اصلی کتاب جنایات آلمانی، مکافات روسی در برلین با یکدیگر ملاقات می‌کنند. این در حالی است که جنگ جهانی پایان یافته اما خاطرات آن دوران هنوز در ذهن افراد زنده و حاضر است. جنگ و محاصره‌ی سرنوشت زندگی بسیاری از انسان‌ها را تغییر داد و حتی نابود کرد.

در این میان زندگی و سرنوشت ماگدا و آنتون نیز از آثار جنگ بی‌گزند نماند. در کتاب حاضر می‌خوانیم که ماگدا کودکی ناخواسته و حاصل رابطه‌ی زودگذر یک نظامی روس با مادرش است. داستان کتاب جنایات آلمانی، مکافات روسی با ورود آنتون به زندگی ماگدا رنگ و بوی دیگری می‌گیرد و مخاطب را با خود همراه می‌کند تا ببیند سرانجام این عشق به کجا ختم می‌شود.

بخشی از جنایات آلمانی، مکافات روسی

در باغ، میزبانان با احترام با آنتون صحبت می‌کردند و او را با ماگدا تنها گذاشتند. ماگدا پیشنهاد کرد برای بازدید از نمایشگاه به شهر بروند: نمایشگاه پروژه‌های معماری آلبرت اِشپیِر. نمایشگاه فوق‌العاده‌ای بود. اشپیر دوست هیتلر و وزیر تجهیزات آلمان هیتلری بود و حالا به‌عنوان بااستعدادترین معمار رایش سوم و خالق پروژه‌ی «پایتخت جهان» او را می‌شناختند.

حیف بود آنتون از این افتخار محروم بماند و از این فرصت استفاده نکند. پیش‌تر درباره‌ی اشپیر چیزهایی شنیده بود: او متهم دادگاه نورنبرگ بود. به دلایلی او را با سرکردگان اصلی هیتلر اعدام نکرده بودند. تاریخ جنگ جهانی دوم با شخصیت‌ها و ژنرال‌هایش از جمله چرچیل، دوگل، آیزنهاور و ژوکوف به نوبه‌ی خود توجه آنتون را جلب کرده بود. او حتی بخش‌هایی از خاطرات اشپیر و این افراد در وصف هیتلر را مطالعه کرده بود.

در طول راه ماگدا برایش با اشتیاق از دستاوردهای اشپیر می‌گفت. از اینکه هیتلر در جوانی آرزو داشت معمار شود، ولی موفق نشده بود. اشپیر جوان، معمار بااستعداد، به دل هیتلر نشسته بود. پیشوا می‌توانست خودش معمار موفقی باشد، اگر… اما خود شخصیت اشپیر توجه ماگدا را جلب کرده بود، اینکه چطور توانسته بود خود را به منصه‌ی ظهور برساند. خالق پایتخت جدید آلمان! بله، چه آلمانی! همان امپراتوری‌ای که توسط پیشوا تصور شده بود.

ماگدا مقاله‌ای در مورد اشپیر نوشته بود. مقاله‌ای نه تنها در مورد پروژه‌های او، بلکه مهم‌تر از آن در مورد انسانی که با ابلیس معامله کرده بود. استعداد اشپیر او را وادار به چنین معامله‌ای کرد. استعداد و شهرت مواردی هستند که بی‌شک به انسان رحم نمی‌کنند، چیزهایی که اشپیر وجدانش را به خاطرشان فروخت.

آنتون فکر کرد: «با این حال، هر انسانی، علاوه بر بایدها ممنوعیت‌هایی هم دارد.»

 

اگر به کتاب‌هایی به سبک «جنایات آلمانی، مکافات روسی» علاقه دارید، می‌توانید در بخش‌ معرفی برترین آثار ادبی عاشقانه  در وب‌سایت هر روز یک کتاب نمونه‌های بیشتری از این نوع آثار را بیابید.