فهرست مهمانان

«فهرست مهمانان» اثری است از لوسی فولی (نویسنده‌ی انگلیسی، متولد ۱۹۸۶) که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای قتلی پیچیده در بحبوحه‌ی یک مراسم عروسی باشکوه می‌پردازد.

درباره‌ی فهرست مهمانان

داستان‌های معمایی و جنایی از دیرباز طرفداران خاص خودش را داشته و هم‌ اکنون نیز دارد. روایت و نوشتن یک داستانی که درش یک جرم اتفاق افتاده است و در طول داستان نویسنده، شخصیت‌ها و از همه مهم‌تر خواننده‌ی کتاب به دنبال مجرم می‌گردند. همین جستجو و رازآمیزی داستان‌های جنایی است که خواننده را پای کتاب می‌نشاند.

کتاب فهرست مهمانان نیز از آن دسته رمان‌هایی است که خواننده را وادار می‌کند تا انتهای کتاب همراه نویسنده باشد. اگر به این سبک از رمان علاقه‌مند هستید لازم به ذکر است که کتاب فهرست مهمانان را نمی‌توانید زمین بگذارید.

یک جشن عروسی رویایی تبدیل به کابوسی بی‌پایان می‌شود! کتاب فهرست مهمانان نوشته‌ی لوسی فولی که یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و آمازون محسوب می‌شود به ماجرای قتلی پیچیده در بحبوحه‌ی یک مراسم عروسی باشکوه می‌پردازد. تمام میهمانان، اسرار، حسادت‌ها و کینه‌های خاص خود را دارند که در طول داستان به آن‌ها پی خواهید برد و متوجه می‌شوید که پشت چنین جشن‌هایی چه امیالی نهفته است.

کتاب فهرست مهمانان اثر لوسی فولی، با داستانی جنایی و معمایی در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در همان سال این کتاب مورد استقبالی بی‌نظیر قرار گرفت و به عنوان بهترین کتاب سال، از جانب گودریدز انتخاب شد. کتاب مذکور پرفروش‌ترین کتاب آمازون و نیویورک تایمز بوده و به عنوان یکی از بهترین تریلرهای هیجان انگیز ۲۰۲۰ نیز شناخته می‌شود.

کتاب «فهرست مهمانان» در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۸۵ با بیش از ۷۴۰ هزار رای و ۶۵ هزار نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران توسط مترجمان مختلفی مانند محدثه احمدی، سمانه تیموریان، چکامه چاوشی و سحر قدیمی تحت همین عنوان یا با عنوان «فهرست مهمان‌ها» ترجمه و به بازار عرضه شده است.

داستان فهرست مهمانان

در یک جزیره در سواحل ایرلند، میهمانان گرد هم می‌آیند تا پیوند دو نفر که زندگی مشترکشان را به‌عنوان زن و شوهر آغاز می‌کنند، جشن بگیرند. داماد ستاره‌ی تازه کشف‌شده‌ی تلویزیون، بسیار جذاب و آداب‌دان؛ عروس هم دختری زیبا، باهوش و مدیر یک مجله. عروسی غرق در تجمل؛ از آن عروسی‌هایی که فقط در فیلم‌ها می‌توان دید.

عروسی در مکانی قرار بود باشد که مهمانی را به خاطره‌انگیزترین مهمانی افراد دعوت شده و البته عروس و داماد تبدیل کند. از دیگر شخصیت‌های داستان می‌توان به هلن، دوست عروس؛ الیویا خواهر ناتنی و ساقدوش عروس که به خاطر رازی که در سینه دارد و غم حاصل از آن روزبه‌روز لاغرتر می‌شود؛ جانو دوست قدیمی و ساقدوش داماد که با داماد سری از دوران مدرسه دارند که هر از چند گاهی به کابوس شبانه‌ی آن‌ها تبدیل می‌شود و اوفی برنامه‌ریز این عروسی مجلل که بیش از حد طبیعی نگران است، اشاره کرد.

در میانهٔ مراسم ناگهان چراغ‌ها خاموش می‌شوند، صدای جیغی به گوش می‌رسد، تاریکی مطلق همه‌جا را فراگرفته و با روشن شدن دوبارهٔ آن‌ها، جسدی پیدا می‌شود.

بخشی از فهرست مهمانان

امواجِ سفیدِ کف‌آلود در برابرمان خیز برمی‌دارند. در شهر یک روز زیبای تابستانی داشتیم، اما اینجا هوا نسبتاً طوفانی‌ست. چند دقیقه پیش لنگرگاه امن شهر را ترک کردیم و به محض انجام این کار، به نظر رسید آب تیره گشت و ارتفاع امواج چند فوت بیشتر شد.

بعد از ظهرِ روز قبل از عروسی‌ست و ما راهی جزیره‌ایم. به عنوان «مهمانان ویژه» امشب را آنجا سپری خواهیم کرد و مشتاقانه چشم به راه آن لحظه‌ام. دست‌کم فکر می‌کنم مشتاقم. در هر صورت در شرایط کنونی نیاز دارم کمی حواسم پرتِ چیزهای دیگر شود.

فریادی از سمت کابین ناخدا که مَتی نامیده می‌شود و پشت سرمان قرار گرفته، بلند شد. «مراقب باشید» قبل از این که فرصت فکر کردن داشته باشیم همراه با حرکت قایق، موجی بلند، مستقیم به سمت نوک کشتی خیز برداشت و آب با قوسی عظیم روی ما پاشید.

«خدایا!» چارلی فریاد زد و دیدم یک سمت بدنش خیس آب شده. اما من به طرز معجزه آسایی فقط کمی نم برداشتم.

متی می‌گوید: «شمایی که اونجائید کمی خیس شدید آره؟»

خنده‌ام گرفته اما مجبورم فرونشانمش چون اوضاعِ نسبتاً ترسناکی‌ست. قایق در یک لحظه به عقب و جلو و پهلو نوسان می‌کند و دل و روده‌ام را بهم می‌ریزد.

«اوغ.» حالت تهوع وجودم را فراگرفته. فکر شیر قهوه‌ای که قبل از سوار شدن به قایق خوردیم ناگهان حالم را به هم می‌زند.

چارلی مرا که یک دستم را روی زانو گذاشتم و به خود می‌پیچم، نگاه می‌کند. «اوه خدایا. یعنی شروع شده؟» همیشه به طرز وحشتناکی حالت تهوع می‌گیرم. یک بیماری واقعی، وقتی باردار بودم بسیار بدتر بود.

 

اگر به کتاب «فهرست مهمانان» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین داستان‌های جنایی و پلیسی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های این آثار آشنا شوید.