مهربانی با خود

«مهربانی با خود» با نام کامل «مهربانی با خود: برنامه‌ای ۱۴ روزه برای تغییر رابطه‌ی شما با خودتان» اثری است از تیم دزموند (نویسنده و روان‌شناس آمریکایی) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کتاب تمرین‌هایی را به شما یاد می‌دهد که موجب بهبود رابطه‌ی شما با خودتان می‌گردند.

درباره‌ی مهربانی با خود

مهربانی از واژه‌های پرکاربرد است، اما معمولاً در مورد دیگران به کار می‌رود و معطوف به غیر است. ما به سختی مفهوم مهربانی را معطوف به خودمان می‌کنیم. گاهی حتی نسبت به خود بسیار بی‌رحم و سخت‌گیر می‌شویم و به شدت خودمان را تنبیه می‌کنیم. اما این نمی‌تواند شیوه‌ی درستی باشد. این رویکرد در مورد خود به زندگی ناشادتری منتهی می‌شود و نمی‌تواند از ما آدم بهتری بسازد.

این مهربانی با خود است که باعث می‌شود سالم‌تر و آرام‌تری باشیم، از لحاظ احساسی باثبات‌تر شویم و از همه‌چیز لذت بیشتری ببریم. مهربانی با خود به این معناست که در همه‌ی شرایط با خود مهربان باشیم، با فروتنی اشتباهاتمان را بپذیریم، اما در عین حال نگذاریم که به احساس ارزشی که نسبت به خود داریم خدشه‌ای وارد شود. نگذاریم که انتقاد و سرزنش دیگران ما را نسبت به خود بدبین کند و باعث شود در مورد خود دچار تردید شویم. شفقت و مهربانی نسبت به خود نوعی تکنیک است و نیاز به یادگیری و تمرین دارد.

تیم دزموند در کتاب مهربانی با خود دقیقاً همین تکنیک را آموزش می‌دهد. او در کتابش تمرینی برای چهارده‌‌روز ارائه می‌کند و از ما می‌خواهد روزی حداقل سی‌دقیقه این تمرین را انجام دهیم تا به این معرفت دست پیدا کنیم. این مفهوم هیچ‌گاه به معنای خودبرتربینی یا تکبر نیست. برعکس، خودشفقتی با دوست داشتن دیگری مرتبط و همراه با آن است. به نظر می‌آید مرز باریکی بین خودمحور و خودشفقتی است و هر آن این احتمال است که از این مرز رد شویم. برای اینکه به افراط نرسیم باید ذهن‌آگاهی داشته باشیم. ذهن‌آگاهی نوع تعادل ذهنی است که کمک‌مان می‌کند نسبت به خود بی‌طرف و پذیرنده باشیم.

فقط ۱۴ روز تمرین شفقت، می‌تواند تغییرات قابل توجه و چشمگیری در مغز، ذهن و رفتار شما ایجاد کند. شیوه‌هایی که در این کتاب تمرین ارائه شده‌اند، در مطالعات تصادفی، دقیق و کنترل‌شده مورد پژوهش قرار گرفته و دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل ۳۰ دقیقه در روز و به مدت ۱۴ روز برای ایجاد تغییرات واقعی و پایدار کافی است.

کتاب مهربانی با خود در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۵ است.

فهرست مطالب مهربانی با خود

  • درباره نویسنده
  • چطور از این کتاب استفاده کنیم؟
  • بخش اول: مقدمه‌ای بر مهربانی با خود
  • فصل اول: مهربانی با خود چیست؟
  • فصل دوم: مهربانی با خود، یک مهارت است
  • فصل سوم: مهربانی با خود چگونه است: داستان‌های کوتاه و تمرین‌ها
  • بخش دوم: نقشه شفقت با خود: جلسه‌های گام‌به‌گام تمرین‌های راهبردی
  • فصل چهارم: یافتن مسیر در نقشه
  • فصل پنجم: تمرین ها
  • بخش سوم‌: مراقبت: زیستن با خودشفقتی
  • فصل ششم: تمرین روزانه
  • فصل هفتم: مراقبت بدنی
  • فصل هشتم: شفقت و خودشفقتی در رابطه
  • یادداشت افکار و اندیشه ها
  • یادداشت تمرین های مداوم: روز ۱۵ به بعد
  • سپاسگزاری
  • تحسین بیشتر کتاب تیم دزموند
  • منابع

بخشی از مهربانی با خود

مهربانی با خود یا خودشفقتی همان چیزی است که از معنای خودِ واژه برمی‌آید: «داشتن شفقت به خود یا دلسوزی برای خود.» خودشفقتی یعنی زمانی که اوضاع بروفق مراد است، شاد باشیم و با لذت بردن از زندگی و احساس رضایت و شادکامی، زندگی را با طعمی متفاوت تجربه کنیم و زمانی که در شرایط سخت زندگی قرار گرفتیم، با خود مهربان باشیم و نسبت به خود بخشش داشته باشیم. با هم‌زیستی و پذیرش دردها و رنج‌های زیستن، زندگی توأم با شفقت را تجربه می‌کنیم.

خیلی از رنج‌ها و دردهایی که ما تحمل می‌کنیم به‌خاطر انتقاد از خود و دیگران است. ما احساس می‌کنیم از دیگران جدا مانده‌ایم، دچار احساس شرم و پر از تنهایی هستیم. می‌توانیم درمورد اتفاق ناخوشایندی که برای‌مان افتاد صحبت کنیم یا می‌توانیم شرایط اضطراب و افسردگی خود را به خاطر بسپاریم. ممکن است باور داشته باشیم که زندگی باید از این چیزی که هست، متفاوت باشد یا احساس کنیم تا زمانی که از شرّ باورهای اشتباه درمورد خودمان خلاص نشدیم، دیگر کسی ما را دوست ندارد.

ازسوی‌دیگر، در نیمه خالی لیوان، ممکن است احساس کنیم که دقیقاً به‌خاطر چیزی که هستیم (خود واقعی‌مان) می‌توانیم دوست‌داشتنی، پذیرفتنی و ستایش‌شدنی باشیم. ما می‌توانیم باتمام وجود احساس کنیم که اساساً خوب هستیم و یا حتی بالاتر از خوب. جایی درون ما، ندایی خردمندانه می‌گوید که ما انسان‌هایی زیبا و منحصربه‌فرد هستیم. ما می‌توانیم یاد بگیریم که آن ندا را بشنویم و باور کنیم.

این دقیقاً همان چیزی است که من از خودشفقتی می‌خواهم. خودشفقتی به رسمیت شناختن این موضوع است که اگر هر اتفاقی در زندگی ما بیفتد، مهم این است که بازهم خود را دوست بداریم. هنگامی که همه چیز به خوبی پیش می‌رود، خودشفقتی به ما اجازه می‌دهد تا احساس شادی و لذت کنیم. هنگامی که رنج می‌بریم و یا هر نوع ناراحتی را تجربه می‌کنیم یا در اندوه و پریشانی به سر می‌بریم؛ خودشفقتی، ندای مهربان و دل‌نشینی است که به ما کمک می‌کند تا زیبایی و معنای زندگی و ارزش‌هایمان را پیدا کنیم.

خودشفقتی در زندگی من

من در حومه بوستون با یک مادر مجرد و الکلی زندگی می‌کردم. ما همیشه درگیر مسائل مالی بودیم و حتی یک تابستان، وقتی نوجوان بودم، بی‌خانمان شدیم. زمانی که به کالج رفتم، بسیار عصبی، افسرده و تنها بودم.

در کالج بود که از طریق یک استاد بوداییِ به‌نام و پرآوازه ویتنامی، تیچ نات هان، با خودشفقتی آشنا شدم. بلافاصله متوجه شدم که این دقیقاً همان چیزی است که از زندگی من گم شده است و دیگر وجود ندارد. بعدازاینکه با شوروشوق مشغول تمرین‌های خودشفقتی شدم، احساس آرامش، شادکامی و آزادی بیشتری را نسبت به قبل احساس می‌کردم.‌

خودشفقتی، زندگی من را کاملاً تغییر داد و متحول کرد. من از فردی که درد و رنج بسیار و خودتخریبی داشت، تبدیل به کسی شدم که امروز با خود در صلح است و در روابطم، هماهنگی و صمیمیت زیادی حس می‌کنم.

اما سؤال این‌جاست: خودشفقتی چطور نتیجه می‌دهد و چگونه انجام می‌شود؟ خودشفقتی سپر جادویی نیست که جلوی بروز اتفاقات بد و تلخ زندگی را بگیرد و از ما محافظت کند یا کاملاً ما را از غم‌وغصه دور نگه دارد. خودشفقتی به ما یاد می‌دهد که وقتی با مشکلات اجتناب‌ناپذیر زندگی مواجه شدیم، چطور از خود مراقبت کنیم. اضطراب، سرخوردگی و ناامیدی، هرلحظه سراغ ما می‌آیند، اما خودشفقتی به ما کمک می‌کند که درگیر آن‌ها نشویم. ما می‌توانیم مانند یک مادر که نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد، رنج خود را در آغوش بگیریم و (به‌خاطر خودشفقتی) احساس بهتری داشته باشیم.‌

من در زندگی خود یاد گرفته‌ام که آرامش و آزادی حقیقی از عشق ورزیدن به خود و پذیرش خود در تمامی شرایط حاصل می‌شود. از تحقیقات علمی و از تجربه خودم دریافته‌ام مهم نیست که چقدر درد و افکار منفی درون من وجود دارند، مهم این است که می‌توانم خودشفقتی را درون خود پرورش دهم.

این کتاب، راهنمای تمام اقدامات اساسی شروع کار را در اختیار شما قرار می‌دهد و شامل تمام آجرهایی است که شما برای ساختن خودشفقتی به آن‌ها نیاز دارید. من تصمیم گرفتم که درمانگر شوم، چون می‌خواستم چیزی را که در زندگی خودم بسیار مفید بود با دیگران به اشتراک بگذارم؛ به‌خصوص افرادی که درد عاطفی را از سر گذرانده‌اند. امیدوارم بتوانید به‌خوبی از این کتاب بهره‌مند شوید.

 

اگر به کتاب «مهربانی با خود» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی بهترین کتاب‌های خودشناسی و خودسازی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.