روح یک پروانه

«روح یک پروانه» اثری است به قلم محمد علی (بوکسور مسلمان آمریکایی، از ۱۹۴۲ تا ۲۰۱۶) و هانا یاسمین علی (دختر محمد علی) که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. این کتاب زندگی‌نامه‌ی محمدعلی کِلِی به شمار می‌رود.

درباره‌ی روح یک پروانه

محمد علی که قبل از مسلمان شدن کاسیوس کلی نام داشت، یکی از مشهورترین ورزشکاران جهان است. قهرمان سه دوره مسابقات سنگین وزن دنیا و فعال مدنی که وقتی به شهرت رسید، بیست و دو سال بیشتر نداشت و توانست این محبوبیت را در تمام عمر خود حفظ کند. از محمد علی به عنوان چهره ورزشی قرن نام برده می‌شود و با اینکه او سال‌ها پیش از بوکس حرفه‌ای کناره گرفت، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که او را نشناسد.

او حتی از بعد بازنشستگی یک شخصیت اثرگذار جهانی بود و طرفداران بسیاری در سرتاسر دنیا از جمله ایران داشت. در واقع محبوبیت محمد علی به حدی بود که هر زمان مسابقه‌ای داشت، شهرها خلوت می‌شد و افراد با رادیو یا تلویزیون بازی‌های او را دنبال می‌کردند. کوچک یا بزرگ، زن یا مرد، مسلمان یا غیرمسلمان فرقی نداشت. محمد علی کلی جادویی داشت که در قلب انسان‌ها می‌نشست و آن چیزی جز روح مهربان و خیرخواهش نبود.

کتاب روح یک پروانه مجموعه‌ای از خاطرات، شعرها و مطالبی است که با تلاش هانا یاسمین علی، دختر محمدعلی، جمع‌آوری شده تا تصویر دقیق‌تر از پدرش به دنیا ارائه دهد. کتاب روح یک پروانه برای ما داستان محمد علی را تعریف می‌کند و آماده است تا به تمام سؤالات ما از دلیلی که محمد علی را به سمت بوکس سوق داد گرفته تا دلایل گرایش او به اسلام و آنچه بعد از مسلمان شدن تجربه کرد پاسخ دهد. همین‌طور به گوشه‌ای از فعالیت‌های سیاسی‌اش برای دفاع از حقوق سیاه‌پوستان اشاره می‌کند، توضیح می‌دهد چرا از شرکت در جنگ ویتنام خودداری کرد و اینکه چه تلاش‌هایی برای تبدیل دنیا به یک جای بهتر انجام داد.

محمد علی در پایان کتاب روح یک پروانه از ابتلایش به پارکینسون سخن می‌گوید و سفر معنوی و درونی‌اش که حتی در طول بیماری هم ادامه داشت. تمام این ویژگی‌ها کتاب روح یک پروانه را به کتابی شنیدنی و فوق‌العاده تبدیل کرده است که از زبان چهره ورزشی قرن روایت می‌شود، قهرمانی که در دنیای بیرون از رینگ هم قدرتمند بود و تمام نیرویش را برای به جا گذاشتن اثری مثبت به کار برد.

کتاب روح یک پروانه در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۲ با بیش از ۱۸۰۰ رای و ۲۰۰ نقد و نظر است.

درباره‌ی محمد علی

بهترین بوکسور تمام تاریخ: «کاسیوس مارسلوس کِلِی» بوکسور بلندآوازه‌ی آمریکایی است که ژانویه‌ی ۱۹۴۲ در کنتاکی متولد شد. امروزه او را با نامی که بیست سال بعد و پس از گرایش به اسلام برای خود برگزید، می‌شناسند: «محمد علی».

شهرت و بزرگی محمد علی که خود را به‌حق «برترین مشت‎زن تاریخ» می‌دانست، به دنیای ورزش محدود نمی‌شود. او در رینگ بوکس بهترین بود و در بیرون رینگ نیز، شخصیتی منحصربه‌فرد و تکرارنشدنی. او یک فعال مدنی، یک صلح‌طلب، یک شاعر و یک سرگرم‌کننده نیز بود. کسی که پای عقاید انسان‌دوستانه‌اش ایستاد و حتی به‌قیمت از دست دادن تمام افتخاراتش و دوری از ورزشی که در آن همتا نداشت، حاضر نشد قدمی از اعتقادش عقب بکشد.

محمد علی، پس از ۷۴ سال زندگی هیجان‌انگیز و پرفروغ اما در عین حال سخت و پُرچالش، ژوئن ۲۰۱۶ در آریزونا چشم از جهان فروبست.

بخش‌هایی از روح یک پروانه

این کتاب بازتاب زندگی‌ام است. توصیفی از خاطره‌انگیزترین لحظات‌ام و قصه‌ی این‌که چطور تبدیل به مردی شدم که امروز هستم. از روزی که بوکس را شروع کردم، راهی طولانی آمده‌ام. به همه جای دنیا سفر کرده‌ام و آدم‌های مختلفی را دیده‌ام. به نظرم خدا مردم را در جهان پخش کرده و همه را با دیگری متفاوت آفریده و این‌گونه دنیا را زیباتر ساخته است. اهداف کشورهای ما باید کارکردن روی درک و و فهم متقابل باشد، احترام به تفاوت‌ها و تجلیل از اشتراک‌ها. باید شاکر این تفاوت‌ها باشیم و الا دنیای خسته‌کننده‌ای بود اگر همه یک شکل، یک رنگ و یک اندازه بودند.

………………………

من هرگز فقط و فقط برای خودم وارد رینگ نشدم. می‌دانستم که مردم سراسر دنیا نگاهم می‌کنند. می‌دانستم که مردی قوی را می‌بینند که بعد از تحمل سختی‌ها و مشکلات، آن‌ها را فراموش نکرد. فراموش نکرد که از کجا آمده است و شاید آن‌ها با دیدن من، خود را بشناسند. می‌دانستم که جنگم، جنگی معنوی است؛ جنگی که روح و جان انسان‌ها را متعالی می‌کند، نه جنگی که جان مردم را می‌گیرد.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنم، فقط دستاوردهایم را می‌بینم و بهایی که پرداختم درمقابل چیزی که به دست آوردم، هیچ بود. عنوان قهرمانی را از دست دادم، سه سال و نیم از بهترین دوران مبارزه‌ام را از دست دادم. امنیت مالی و حمایت عمومی را از دست دادم اما با دست کشیدن از تمام این‌ها، چیزی بزرگ‌تر به دست آوردم. عنوانی که هیچکس و هیچ حکومتی نمی‌توانست از من بگیرد. من قهرمان مردم بودم!

 

اگر به کتاب‌هایی از نوع «روح یک پروانه» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به ‌بخش‌های معرفی برترین زندگی‌نامه‌ها و معرفی بهترین کتاب‌های دارای موضوعات ورزشی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با نمونه‌های بیشتری از این نوع آثار آشنا شوید.