دونده‌ی هزارتو

«دونده‌ی هزارتو» مجموعه‌ای از رمان‌ها به قلم جیمز دشنر (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۷۲) است که فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ منتشر شده است. این مجموعه در قالب ۵ کتاب اصلی و ۲ کتاب همراه، به روایت ماجراهای تعدادی نوجوان در هزارتویی عجیب و غریب می‌پردازد.

درباره‌ی دونده‌ی هزارتو

دونده‌ی هزارتو مجموعه‌ای از رمان‌های علمی تخیلی ویژه‌ی نوجوانان است که توسط نویسنده آمریکایی جیمز داشنر نوشته شده است. این مجموعه شامل کتاب‌های دونده‌ی هزارتو (۲۰۰۹)، دشت جهنم (۲۰۱۰) و درمان مرگ (۲۰۱۱) و همچنین دو رمان پیش درآمد، دستور کشتار (۲۰۱۲) و کد تب (۲۰۱۶) است. به علاوه، رمانی با عنوان قصر کرانک (۲۰۲۰) و کتابی با عنوان فایل‌های دونده‌ی هزارتو (۲۰۱۳) نیز در کنار این داستان‌ها به عنوان تکمیل کننده قرار دارند. هم‌چنین رمان ششم این مجموعه، با عنوان برش هزارتو، که ۷۳ سال پس از وقایع رمان درمان مرگ اتفاق می‌افتد، در اول نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شده است.

این مجموعه که جزئیات را به ترتیب غیر زمانی آشکار می کند، نشان می دهد که چگونه جهان توسط یک سری شعله‌های عظیم خورشیدی و پرتاب جرم تاج ویران شده است.

باید اشاره کرد که دونده‌ی هزارتو، پرفروش‌ترین کتاب این مجموعه، در بیست و یکم سپتامبر ۲۰۱۴ به امتیاز ۱۰۰ هفته ایستادن در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز رسید. به علاوه، فیلم‌هایی نیز با اقتباس از داستان‌های این مجموعه ساخته شده است.

امتیاز هر یک از کتاب‌های این مجموعه در وب‌سایت goodreads در ادامه  آمده است.

داستان دونده‌ی هزارتو (امتیاز ۴.۰۴)

گروهی از نوجوانان که خود را «گلیدرز» می نامند در مکانی عجیب رها می‌شوند که آن را «گلید» می‌نامند. گلید توسط چهار در احاطه شده است که به هزارتویی منتهی می‌شوند که هر شب هنگام غروب خورشید بسته می‌شود و صبح باز می‌شود. فراتر از دیوارهای گلید، هزارتو همیشه در حال تغییر، پر از موجودات وحشتناک و بیومکانیکی به نام گریورز است.

هر ماه، یک تازه وارد، با نام مستعار «گرین»، به گلیدرز می پیوندد که توسط آسانسوری که آنها آن را جعبه می‌نامند فرستاده می‌شود. هر تازه وارد تمام خاطرات گذشته (به جز زبان و سایر چیزهای رایج) را از یاد می‌برد. تنها چیزی که به یاد می‌آورند نامشان است. آنها توسط سوسک‌های مکانیکی، به نام «تیغه‌های سوسک» که متعلق به «خالقان» آنها هستند، تماشا می شوند.

روی هر تیغه‌ی سوسک کلمه‌ی «ویکد» در پشت خود نقش بسته است. هدف نهایی گلیدرز یافتن راهی برای خروج از هزارتو است. برای انجام این کار، برخی از گلیدرزها به نام «دونده‌ها» هر روز به داخل هزارتو می‌روند تا نقشه‌ای از آن در تلاش برای یافتن الگویی در هزارتو پیدا کنند که آن‌ها را به سمت خروجی هدایت کند.

شخصیت اصلی، توماس، به گلید می رسد. مدت کوتاهی پس از آن، دختری (ترزا) از طریق جعبه فرستاده می‌شود و این پیام را می آورد: همه چیز تغییر خواهد کرد. او یک یادداشت دارد که می گوید «او آخرین نفر است. برای همیشه.» توماس به دلیل ارتباطش با تمام اتفاقات عجیب در گلید، مورد احترام، سوء ظن و کنجکاوی بزرگی برای گلیدرز قرار می‌گیرد که پس از اینکه او اولین کسی بود که یک شب در داخل هزارتو زنده می ماند، به شدت تقویت می شود.

او به همراه دوستان جدیدی مانند چاک (دومین تازه‌وارد)، نیوت (نفر دوم در فرماندهی گلیدرز) و مینهو (نگهبان دونده‌ها)، شروع به حل معمای هزارتو و جستجوی راهی برای خروج می‌کند.

داستان دشت جهنم (امتیاز ۳.۹۰)

گلیدرز فکر می کردند که عبور از هزارتو پایان ماجرا است،  اشتباه می کردند. هزارتو تنها آغاز  راه بود، و اکنون ویکد از آنها می‌خواهد که تحت آزمایش‌های دشت جهنم قرار گیرند، که در آن آنها باید از این دشت عبور کنند، یک زمین بایر بایر که توسط شعله‌های شدید خورشید سوخته و زخمی شده است. بدتر از آن، ساکنان دشت توسط عفونتی به نام درگیر می شوند و ذهن آنها را خراب می‌کند تا زمانی که همه چیزهایی را که آنها را انسان می کند از دست می‌دهند.

بازی دوباره شروع می‌شود و ویکد صفحه را کنترل می‌کند، اما اگر گلیدرز فرصت دیگری برای آزادی می‌خواهد، باید بازی ویکد را انجام دهد و ازدشت جهنم جان سالم به در ببرد.

داستان درمان مرگ (امتیاز ۳.۷۸)

در سومین کتاب از مجموعه‌ی «دونده‌ی هزارتو»، توماس به مدت چهار هفته در سلول انفرادی حبس می‌شود. هنگامی که او آزاد می‌شود، و دستیار کارگردان جانسون (مرد موش صحرایی) به او و سایر افراد (از جمله گروه بی) نشان می دهد که هیچ درمانی برای شعله‌ور شدن وجود ندارد، اما اکثر گلیدرز و گروه بی مصون هستند. او به آنها هشدار می‌دهد که بسیاری از افراد در دنیای بیرون به دلیل مقاومت غیرطبیعی‌شان در برابر شعله‌ور شدن از آنها متنفرند و اگر فرار کنند به احتمال زیاد در معرض خطر بیشتری قرار خواهند گرفت.

بعداً تمام خاطرات گلیدرز و اعضای گروه بی احیا می‌شود و آنها فرار می‌کنند. توماس، نیوت و مینهو از ترمیم سرباز می‌زنند و بعداً با خورخه و برندا فرار می‌کنند. آنها سپس به یک شهر می روند و دستگاه های ویکد در مغزشان از کار افتاده است. آنها با «بازوی راست»، سازمانی که علیه شروران مبارزه می‌کند، به نیروهای خودی می‌پیوندند.

داستان دستور کشتار (امتیاز ۳.۷)

قبل از اینکه ویکر شکل بگیرد، قبل از اینکه گلید ساخته شود، و قبل از اینکه توماس وارد هزارتو شود، شعله‌های خورشیدی به زمین برخورد کردند و بشر توسط بیماری ویران شد. مارک و ترینا زمانی که این اتفاق افتاد آنجا بودند و زنده ماندند. اکنون بیماری خشم و دیوانگی در شرق ایالات متحده شیوع پیدا کرده است و منشا آن چیزی مشکوک است و در حال جهش است و همه شواهد نشان می دهد که بشریت را به زانو در خواهد آورد. مارک و ترینا متقاعد شده‌اند که راهی برای نجات آنهایی که زنده مانده‌اند از سقوط به سمت جنون وجود دارد.

داستان کد تب (امتیاز ۴.۱)

داستان این کتاب بین وقایع دستور کشتار و بلافاصله قبل از دونده‌ی هزارتو است. این رمان از دیدگاه های مختلف «گلیدرز» نوشته شده است. این کتاب در درجه اول بر آموزش‌هایی متمرکز است که توماس و دیگران قبل از فرستادن به ماز می‌گذرانند، با این حال، روابط بین گلیدرز را قبل از اینکه تحت «سرکوب» خاطراتشان قرار بگیرند را نیز بررسی می‌کند، «پاکسازی» را به طور خلاصه شرح می‌دهد. در  درمان مرگ و زندگی گلیدرز قبل از ورود توماس به هزارتو ذکر شده است، زیرا در طول رویدادهای کتاب او برای ویکد کار می کند.

این کتاب پس‌زمینه‌ای از این مجموعه را ارائه می‌دهد و اطلاعاتی را که از خود پرسیده‌اند در اختیار خواننده قرار می‌دهد. کتاب با لحظات پایانی قبل از ورود توماس به جعبه به پایان می رسد، زمانی که او در ابتدای داستان دونده‌ی هزارتو مورد خیانت قرار می گیرد و به داخل هزارتو فرستاده می شود.

داستان فایل‌های دونده‌ی هزارتو (امتیاز ۳.۶۹)

فایل‌های دونده‌ی هزارتو  یک کتاب همراه مجموعه‌ی دونده‌ی هزارتو است. این کتاب در ۱ ژانویه ۲۰۱۳ به عنوان یک کتاب الکترونیکی منتشر شد و شامل ۵۰ صفحه است. این کتاب به سه بخش تقسیم شده است: پرونده های محرمانه، مکاتبات بازیابی شده و خاطرات سرکوب شده.

این کتاب شامل اطلاعاتی در مورد فلیر، ویکد و برخی از گلیدرز است. همچنین رویدادهایی مانند اولین مکالمه توماس و ترزا، دادگاه فاز سوم مینهو، گذشته فریپن، ایمیل‌های بین خبرنگاران ویکد و موارد دیگر را فاش می‌کند.

داستان قصر کرانک (امتیاز ۴.۱۳)

قصر کرانک یک رمان است که در ۲۵ آگوست ۲۰۲۰ منتشر شد. داستان بر روی شخصیت نیوت متمرکز است و در طول وقایع درمان مرگ رخ می دهد. این اولین بار به عنوان یک کتاب صوتی در ۲۵ آگوست ۲۰۲۰ منتشر شد، در حالی که نسخه چاپی و نسخه الکترونیکی آن در ۲۳ نوامبر همان سال منتشر شد.

 

چنانچه به کتاب‌هایی از این نوع علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی کتاب‌های تخیلی در وب‌سایت هر روز یک کتاب با آثار دیگری از این نوع آشنا شوید. هم‌چنین بخش معرفی برترین کتاب‌های ویژه‌ی نوجوانان، کتاب‌های مناسب دیگری را برای نوجوانان معرفی می‌کند.