ده راز برای موفقیت و آرامش درونی

«ده راز برای موفقیت و آرامش درونی» اثری است از وین دایر (نویسنده و سخنران انگیزشی آمریکایی، از ۱۹۴۰ تا ۲۰۱۵) که در سال ۲۰۰۲ منتشر شده است. نویسنده در این کتاب از تجربیات شخصی خود در کسب موفقیت و آرامش سخن می‌گوید.

درباره‌ی ده راز برای موفقیت و آرامش درونی

وین والتر دایر، نویسنده کتاب‌های خودیاری و سخنران انگیزشی امریکایی است. کتاب« ده راز برای کسب موفقیت و آرامش درونی» به تعبیر خود وین دایر، به این امید نوشته‌ شده که به شما کمک کند تا از احساس بی‌کفایتی اجتناب کنید و به ‌ آرامش الهی که موفقیت را به‌درستی تعریف می‌کند، دست یابید. در حقیقت کتاب ده راز برای موفقیت و آرامش درونی برای کسانی‌ست که تصمیم دارند مسیر زندگی خود را به سوی موفقیت و آرامش حرکت دهند و زندگی هدفمند و بامعناتری داشته باشند.

وین دایر  به عنوان یکی از نام‌آورترین نویسندگان و سخنوران در زمینه گسترش شخصیت به شمار می‌آید و بیش از ۳۰ کتاب از وی چاپ شده و در صدها برنامه تلویزیونی و رادیویی شرکت داشته است، بارها گفته در زندگی خود، هر کاری را که دلش خواسته، به انجام رسانیده و پس از این هم به همان شیوه رفتار خواهد کرد. وی بر تمام ناتوانی‌های منش خود طوری چیره شده که می‌تواند خستگی، سرماخوردگی و حتی دردهای جسمانی خود را نیز با نیروی اراده از بین ببرد. اکثر کتب وین دایر، حول محور «معنویت» و «عرفان» نگاشته شده است. مشهورترین کتاب وی با عنوان «قلمرو اشتباهات شما» در سال ۱۹۷۶ منتشر و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ تبدیل شد.

کتاب ده راز برای موفقیت و آرامش درونی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۸ با بیش از ۳۸۰۰ رای و ۲۰۰ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی مترجمان مختلفی مانند شقایق قندهاری، شمس‌الدین حسینی، الهام آرام‌نیا و غیره منتشر و به بازار عرضه شده است.

محتوای ده راز برای موفقیت و آرامش درونی

کتاب ده راز برای موفقیت و آرامش درونی در قالب ده فصل به بیان ده راز موفقیت از دیدگاه نویسنده می‌پردازد. این فصل‌ها عبارتند از:

  • راز اول: ذهنی داشته باشید که پذیرای همه چیز است و به هیچ چیز وابسته نیست؛ هیچ کس آن‌قدر نمی‌داند که بخواهد بدبین باشد؛ ذهنیت معجزه‌ی باور؛
    مفهوم پذیرای همه چیز بودن چیست؛ وابستگی را رها کنید.
  • راز دوم: تا زمانی که نغمه‌ای در وجودتان هست، با زندگی وداع نکنید؛ گوش سپردن و توجه به قلبتان؛ به نیم‌کره راست مغزتان گوش دهید؛ اشتیاق به معنای پذیرش خطر است؛توهم شکست.
  • راز سوم: شما نمی‌توانید آن چه را خودتان ندارید، به دیگران ببخشید؛ ذات و جوهره‌ی درونی خود را تغییر دهید؛ عشق‌ورزی و احترام به خود؛ یافتن هدف.
  • راز چهارم: سکوت را در آغوش بگیرید؛ ارزش سکوت؛ کوشش کنید در زندگی خود به سکوت بیشتری دست یابید؛ مراقبه علاوه بر تاثیری که روی شما می‌گذارد، اطرافیان‌تان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ برقراری ارتباطی آگاهانه با خدا؛ دامن طبیعت شفابخش؛ راز و نیاز آرام و بی‌صدای خود را با کسی در میان نگذارید.
  • راز پنجم: گذشته خود را رها کنید؛ قربانی گذشته فردی خود نباشید؛ کنار گذاشتن رد دقایق؛ در آغوش گرفتن گذشته؛ شما فقط زمان حال را در اختیار دارید؛ خداوند فقط همین الان اینجاست؛ دیگر به گذشته خود متکی نباشید.
  • راز ششم: شما نمی‌توانید مشکل را با همان ذهنیتی که آن را به وجود آورده است، حل کنید؛ چگونه ذهنیت خود را تغییر دهیم؛ عهدنامه جدید شما با حقیقت؛ سه سطح آگاهی.
  • راز هفتم: هیچ دلیلی برای خشم و کینه وجود ندارد؛ دلیل وجود خشم و کینه چیست؛ به دنبال موقعیتی که باعث رنجش‌تان می‌شود، نباشید؛ کلام آخر درباره گذشت و کینه.
  • راز هشتم: به گونه‌ای با خودتان رفتار کنید که گویی همانی هستید که می‌خواهید باشید؛ مفهوم الهام گرفتن چیست؛ انتشار الهام در همه جا؛ هم‌زمانی و الهام گرفتن.
  • راز نهم: الوهیت خود را گرامی بدارید؛ نفسِ شما چیست؛ الوهیت خود را با آغوش باز بپذیرید.
  • راز دهم: عقل و خرد همان پرهیز از تمامی افکاری است که باعث تضعیف‌تان می‌شود؛ افکاری که شما را ضعیف می‌کنند؛ افکاری که شما را تقویت می‌کنند.

بخشی از ده راز برای موفقیت و آرامش درونی

داشتن ذهنی باز که پذیرای همه چیز باشد و به چیزی وابسته نباشد، آن‌قدرها هم ساده نیست، زیرا شما در طول زندگیتان تحت تأثیر شرطی‌سازی‌ها قرار گرفته‌اید و افکار و اندیشه‌های کنونی شما تحت تأثیر محیط جغرافیایی، عقاید و باورهای مذهبی نیاکان، رنگ پوست، شکل و حالت چشم‌ها، موضع‌گیری سیاسی والدین‌تان، قد و قواره، جنسیت، مدارسی که برایتان انتخاب شده و پیشه پدران‌تان شکل گرفته است؛ البته این فهرست تمام عوامل محیطی را در برنمی‌گیرد.

شما با توانایی‌ها و استعدادهای نامحدودی متولد شده‌اید. بسیاری از حق انتخاب‌ها و اختیارهایتان به صورت ناشناخته و دست نخورده باقی می‌مانند؛ چون همان برنامه شرطی‌سازی، که ما امیدواریم از حُسن نیت برخوردار باشد، به گونه‌ای طراحی شده که شما را با مسائل اصولی و فرهنگی سرپرست‌هایتان هماهنگ کند. به احتمال زیاد، شما هیچ‌گونه مجال و فرصتی برای مخالفت با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و اجتماعی‌ای که از پیش برای زندگیتان طراحی و تنظیم شده، در اختیار نداشته‌اید.

احتمال دارد برخی از بزرگسالان و افراد بالغ شما را تشویق کرده باشند که ذهن و فکری باز و پذیرا داشته باشید، اما اگر با خودتان صادق باشید، می‌دانید که فلسفه شخصی شما در زندگی، عقاید مذهبی و طرز لباس پوشیدن، زبان و حتی شیوه بیان‌تان، همگی، نقش‌ها و کارکردهایی هستند که جامعه و پدران‌تان با صلاح‌دید خود شایستگی آن را برایتان رقم زده‌اند.

چنانچه شما با این شرطی‌سازیِ از پیش تعیین شده مخالفت کرده و جار و جنجال به راه انداخته باشید، شاید حتی کسی با صراحت و قاطعیت، مصرّانه از شما خواسته تا تک‌روی را کنار بگذارید و رفتارتان را با افراد دیگر هماهنگ سازید و کارها را به همان شیوه‌های پیشین انجام دهید. به این ترتیب ذهن باز، که پذیرای ایده‌های جدید است، جای خود را به هماهنگی و سازگاری با دیگران می‌دهد.

 

اگر به کتاب‌هایی مانند «ده راز برای موفقیت و آرامش درونی» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی بهترین کتاب‌های انگیزشی و موفقیت در وب‌سایت هر روز یک کتاب با سایر کتاب‌های مشابه آشنا شوید. به علاوه، در بخش معرفی برترین کتاب‌های دارای مضامین روان‌شناسی نیز می‌توانید با نمونه‌هایی از بهترین آثار این زمینه  آشنا شوید.