خانه‌ی اشباح

«خانه‌ی اشباح» اثری است از چارلز دیکنز (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۸۱۲ تا ۱۸۷۰) که در سال ۱۸۵۹ منتشر شده است. این کتاب شامل ۸ داستان ترسناک و دلهره‌آور از این نویسنده و چند نویسنده دیگر است.

درباره‌ی خانه‌ی اشباح

خانه‌ی اشباح مجموعه ای از داستان های کوتاه است که در سال ۱۸۵۹ برای مجله هفتگی در تمام طول سال منتشر شد. این کتاب  با هدایت چارلز دیکنز آماده شده، و چارلز دیکنز داستان های آغازین و پایانی را نوشت و داستان های خود و پنج نویسنده دیگر را قاب‌بندی کرده است.

«خانه اشباح» نوشته چارلز دیکنز مجموعه‌ای از داستان‌های ارواح است که در ابتدا در سال ۱۸۵۹ به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از کریسمس به نام «در تمام طول سال» منتشر شد، مجله‌ای که خود دیکنز ویرایش می‌کرد. این کتاب شامل شش داستان جداگانه است که هر کدام توسط نویسنده متفاوتی نوشته شده و به گونه‌ای ارائه شده است که گویی توسط اعضای مختلف گروهی که تعطیلات کریسمس را در خانه‌ای خالی از سکنه می‌گذرانند، روایت شده است. در حالی که دیکنز فصل های مقدماتی و پایانی را نوشت، روایت های اصلی توسط نویسندگان دیگری از جمله ویلکی کالینز و الیزابت گاسکل نوشته شده است.

در مقدمه دیکنز، راوی توضیح می‌دهد که چگونه او و گروهی از دوستانش، از جمله خودش، تصمیم گرفته‌اند کریسمس را در خانه‌ای که ظاهراً خالی از سکنه است بگذرانند، که شیفته شهرت وهم‌آور آن شده است. راوی صحنه را برای ادامه داستان ها تنظیم می کند و توضیح می دهد که هر مهمان در طول اقامت خود به نوبت داستان شبح خود را به اشتراک می گذارد. این دستگاه قاب‌بندی لایه‌ای از تعلیق و جذابیت را به مجموعه اضافه می‌کند، زیرا خواننده هم شنونده داستان‌ها و هم مشارکت‌کننده در تجربیات شخصیت‌ها می‌شود.

هنگامی که گروه در خانه خالی از سکنه مستقر می شوند، خود را در فضایی از رمز و راز و دلهره احاطه می کنند. صحنه خود به یک شخصیت تبدیل می‌شود، با تخته‌های زمینی که می‌ترشند، شمع‌های سوسوزن و گوشه‌های سایه‌دارش که حس پیش‌بینی را بیشتر می‌کند. دیکنز به طرز ماهرانه‌ای تنش ایجاد می‌کند در حالی که شخصیت‌ها برخوردهای شبح‌آمیزی را که قرار است بشنوند پیش‌بینی می‌کنند و کنجکاوی و حس انتظار خواننده را افزایش می‌دهد.

هر داستان در خانه‌ی اشباح جنبه‌های مختلف ماوراء طبیعی را بررسی می کند، از داستان های سنتی ارواح گرفته تا وحشت روانی بیشتر. از طریق این روایت ها، دیکنز و نویسندگان همکارش به موضوعاتی مانند گناه، رستگاری و رازهای زندگی پس از مرگ می پردازند. داستان‌ها صرفاً برای ترساندن نیستند، بلکه برای برانگیختن تأمل عمیق‌تری در مورد وضعیت انسان و ماهیت هستی هستند.

یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های «خانه‌ی اشباح» ماهیت مشارکتی آن است و دیکنز از دیگر نویسندگان دعوت می‌کند تا در این مجموعه مشارکت کنند. این رویکرد مشترک، طیف متنوعی از صداها و سبک‌های داستان‌گویی را امکان‌پذیر می‌سازد، که ملیله کلی کتاب را غنی می‌کند. هر نویسنده دیدگاه منحصر به فرد خود را به موضوع ماوراء طبیعی ارائه می دهد، که در نتیجه مجموعه ای منسجم و متنوع است.

علیرغم نویسندگی متفاوت، «خانه‌ی اشباح» ساختار روایی منسجمی را حفظ می‌کند، با دستگاه کادربندی دیکنز، رشته‌ای یکپارچه که داستان‌ها را به هم پیوند می‌دهد. مشاهدات و تعاملات راوی با شخصیت‌های دیگر کمک می‌کند تا خواننده را در طرح کلی قرار دهد و در عین حال بینش‌هایی را در مورد مضامین و موتیف‌های کاوش شده در مجموعه ارائه می‌دهد.

در سرتاسر «خانه‌ی اشباح»، دیکنز مهارت خود را به‌عنوان یک داستان‌نویس چیره دست نشان می‌دهد و عناصری از تعلیق، رمز و راز و بینش روان‌شناختی را در هم می‌پیوندد. توصیف‌های زنده و زبان خاطره‌انگیز او دنیایی سرشار از جو را ایجاد می‌کند که خواننده را از همان صفحه اول به درون خود می‌کشاند. در حالی که شخصیت ها در خانه جن زده حرکت می کنند و با عمیق ترین ترس های خود روبرو می شوند، خواننده به سفری می رود که هم هیجان انگیز و هم قابل تامل است.

در پایان، «خانه‌ی اشباح» به عنوان یک کلاسیک جاودانه از ادبیات ماوراء طبیعی است که استعدادهای چارلز دیکنز و نویسندگان همکارش را به نمایش می گذارد. این کتاب از طریق مجموعه داستان‌های ارواح‌آلود و محیط‌های اتمسفری وحشتناکش، نگاهی اجمالی به گوشه‌های تاریک‌تر روان انسان را به خوانندگان ارائه می‌دهد. چه با نور سوسو زننده شمع خوانده شود و چه در یک شب طوفانی، «خانه‌ی اشباح» همچنان با داستان های ماوراء طبیعی و غیرعادی خوانندگان را سرگرم و خوشحال می کند.

کتاب خانه‌ی اشباح در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۰۸ با بیش از ۲۰۰۰ رای و ۲۶۷ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از سمانه جعفری‌پور به بازار عرضه شده است.

فهرست داستان‌های خانه‌ی اشباح

کتاب خانه‌ی اشباح شامل داستان‌های زیر است، نام نویسنده‌ی هر داستان در پرانتز آمده است:

  • فانی در خانه (چارلز دیکنز)
  • شبح در اتاق ساعت (حسبا استرتون)
  • شبح در اتاق دو نفره (جرج آگوستوس سالا)
  • شبح در اتاق تصویر (آدلاید آن پراکتر)
  • شبح در اتاق کمد (ویلکی کالینز)
  • شبح در اتاق استاد بی (چارلز دیکنز)
  • شبح در اتاق باغ (الیزابت گاسکل)
  • شبح در اتاق گوشه (چارلز دیکنز)

بخش‌هایی از خانه‌ی اشباح

خانه را در روشنایی روز در حالی که که نور خورشید بر آن می تابید دیدم. از باد و باران، رعد و برق و طوفان یا وضعیتی مهیب و غیرعادی که بر شدت آن تاثیر بگذارد خبری نبود. مستقیما از ایستگاه قطار به آنجا آمده بودم. فاصله ایستگاه تا آنجا بیشتر از یک مایل نبود. همانطور که بیرون خانه ایستاده بودم برگشتم و به راهی که آمده بودم نگاه کردم.

متوجه شدم بارهای داخل قطار به راحتی از میان سنگ چین به دره می افتند. نمی گویم همه چیز مطلقا عادی بود زیرا شک دارم، مردم چنین کارهای غیرعادی انجام دهند. با حالتی غرورآمیز قدم می زدم، باور دارم هر کسی که مانند من آن خانه را در یک صبح پاییزی ببیند احساسی شگرف خواهد داشت.

……………….

اگر آن مرد می توانست تمام شگفتی که در وجود من بود ببیند مطمئنم برای اعتراف به این که می دید منظره طلوع خورشید و تعمق در شکوه جهان پهناور مرا به وجد آورده است از من عذر خواهی می کرد که مزاحم افکارم شده است. اما سرانجام از این که در ایستگاه بعدی پیاده می شدم و از آن همه دود و بخار به هوای آزاد بهشتی می رسدم خوشحال بودم.

……………….

 صبح زیبایی بود، درحالی که بر روی برگ هایی که تازه از درخت های طلایی، قهوه ای و خرمایی رنگ افتاده بودند قدم می زدم و اطرافم را تما شا می کردم و از عظمت خلقت در تعجب بودم و به قوانین محکم غیر قابل تغییر و هماهنگ که همچنان استمرار دارند فکر می کردم.

مراقبه عرفانی آن مرد مکاشفه ای حقیر و ضعیفی بود که این جهان تا به حال در خود دیده است. غرق این افکار بودم که منظره خانه نمایان شد. ایستادم تا آن را با دقت نگاه کنم. خانه ای تنها که انگار در یک باغ فراموش شده و یک محوطه زیبا و پهناور و غمگین ایستاده است.

 

اگر به کتاب خانه‌ی اشباح علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین آثار چارلز دیکنز در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار این نویسنده شهیر انگیسی نیز آشنا شوید.