هری پاتر

«هری پاتر» مجموعه‌ای از هشت رمان فانتزی و تخیلی به قلم جی. کی. رولینگ (نویسنده‌ی بریتانیایی، متولد ۱۹۶۵) است که در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶ منتشر شده‌اند. داستان این مجموعه پیرامون کودک یتیم یازده ساله‌ای به نام هری پاتر است که می‌فهمد توانایی جادوگری دارد.

هری پاتر در دنیای معمولی در کنار خاله و شوهرخاله و پسرخاله‌اش در کنار مشنگ‌ها (غیر جادوگران) زندگی می‌کند. توانایی او ذاتی است و کودکانی مانند او برای کسب آموزش لازم برای موفقیت در دنیای جادوگری به مدرسه‌ای خاص دعوت می‌شوند.

هری به عنوان دانش آموز وارد مدرسه‌ی سحر و جادوگری «هاگوارتز» می‌شود و اتفاقات داستان از آنجا شروع می‌شود. هری تا دوران رشد بلوغ در آنجا پرورش می‌یابد و با مشکلاتی متعددی مواجه می‌شود که همواره به کمک دوستانش سعی در حل آن‌ها دارد.

این مجموعه داستان در وب‌سایت معتبر goodreads دارای امتیاز میانگین ۴.۱۶ است. (امتیاز هر یک از جلدها به صورت جداگانه در ادامه آورده شده است)

جلد اول: هری پاتر و سنگ جادو (امتیاز ۴.۴۸)

در ابتدای این داستان، هری پاتر که نزد خاله و شوهر خاله اش زندگی می‌کند، معرفی می‌شود. هری ناگهان می‌فهمد که یک جادوگر است و «لرد ولدمورت» در کودکی به خانه‌ی آن‌ها حمله کرده و پدر و مادرش را کشته، ولی به‌طور شگفت‌انگیزی نتوانسته هری را نابود کند و جادویش به خودش بازگشته‌است.

در ادامه، هری توسط «پروفسور مک گوناگال» به «هاگوارتز» دعوت می‌شود و روزهای خوبی را در هاگوارتز می‌گذراند. او از ابتدا متوجه می‌شود که یکی از استادان مدرسه از او به شدت متنفر است. نام آن استاد چیزی نبود جز «پروفسور اسنیپ». او متوجه می‌شود یک شیء مرموز در مدرسه‌شان پنهان شده‌است. با دوستانش «رون» و «هرماینی» به دنبال یافتن پاسخ سؤالاتشان هستند که متوجه می‌شوند، وسیله ای که در مدرسه مخفی است، در اصل یک سنگ است.

سنگ قدرت ساخته دست «نیکولاس فلامل». آنها متوجه می‌شوند که پروفسور اسنیپ نیز  به دنبال به دست آوردن سنگ است

جلد دوم: هری پاتر و تالار اسرار (امتیاز ۴.۴۳)

داستان از جایی آغاز می‌شود که هری پاتر سال اول تحصیلی خود را در مدرسه جادوگری هاگوارتز پشت سر گذارده و در تابستان به سر می‌برد. او جنی خانگی را می‌بیند که به او هشدار می‌دهد که این سال را به مدرسه نرود.

بعد از آن با سه نفر از دوستانش که با ماشینی پرنده به دنبالش آمده‌اند از دست خاله و شوهر خاله بد خلاقش فرار می‌کند و به خانه دوستش می‌رود.
بعد از اینکه وارد سال تحصیلی می‌شود اتفاقات عجیبی می‌افتد، گربه سرایدار با طلسمی خطرناک بیهوش می‌شود و با خون نوشته‌هایی بر دیوارها حک می‌شود مبنی بر آن که: تالار اسرار گشوده شده‌است.

جلد سوم: هری پاتر و زندانی آزکابان (امتیاز ۴.۵۸)

بعد از اینکه عمه مارج وارد خانه خاله هری پاتر می‌شود با هری درگیری پیدا می‌کند و هری ناخواسته باعث اتفاق ناخوش آیندی می‌شود: عمه مارج باد شده و مانند بادکنکی به هوا می‌رود.
هری از خانه فرار می‌کند و منتظر اظهارنامه وزارت جادو می‌شود، زیرا انجام جادو برای افراد زیر هفده سال ممنوع است و هری فقط ۱۳ سال سن دارد.

او از این واقعه جان سالم به در می‌برد و پس از مدتی سر انجام می‌فهمد که «سیریوس بلک » کسی بوده که پدر و مادرش را به ولدمورت فروخته و اکنون از زندان فرار کرده و حالا دنبال اوست و به همین دلیل وزارت برای او حکم اخراج نمی‌فرستد تا بتواند در مدرسه‌‌ی هاگوارتز در امان باشد!

جلد چهارم: هری پاتر و جام آتش (امتیاز ۴.۵۷)

داستان با روایتی شروع می‌شود از گذشته‌ی لرد ولدمورت و بعد داستانی دیگر که ولدمورت فرد غیر جادوگری را می‌کشد و در مورد کشتن هری پاتر صحبت می‌کند و بعد معلوم می‌شود که این روایت در واقع خوابی بوده که هری می‌دیده! هری به پدرخوانده خود یعنی سیریوس بلک نامه می‌نویسد و جریان را می‌گوید. بعد از آن با خانواده دوستش رون ویزلی به دیدن مسابقه فینال جام جهانی کوییدیچ می‌رود.
وقتی وارد مدرسه می‌شود، می‌فهمد که مسابقات دوره‌ای سه جادوگر که بین سه مدرسه هاگوارتز، بوباتون و دورمشترانگ (دارمسترانگ)، انجام می‌شود، آن سال در هاگوارتز برگزار خواهد شد! شرکت در مسابقه شرط سنی هفده سال دارد و هری نمی‌تواند شرکت کند.

هر کس قصد شرکت در مسابقه دارد، باید نام خود و مدرسه اش را روی کاغذی نوشته و داخل جام آتش بیندازد! روز انتخاب شرکت کنندگان، جام آتش نام سه نفر را از سه مدرسه به بیرون پرت می‌کند و این نشانه این است که آن سه نفر برای مسابقه انتخاب شده‌است، اما ناگهان نام هری نیز از جام بیرون می‌آید و همه با او دشمنی پیدا می‌کنند، حتی بهترین دوستش: رون!

جلد پنجم: هری پاتر و محفل ققنوس (امتیاز ۴.۵۰)

هری پاتر تابستان سختی را پشت سر گذاشته‌است، او از لرد ولدمورت و کارهای اخیرش کاملاً بی‌خبر بوده‌است. روزی که او با پسر خاله غیر جادوگرش دعوا می‌کند، ٰدیوانه‌سازها که نگهبانان زندان آزکابان هستند، پیدا می‌شوند و به آن‌ها حمله می‌کنند و هری آن‌ها را با جادو فراری می‌دهد.

اما هری به دلیل اینکه قبل از ۱۷ سالگی از جادو استفاده کرده، توسط وزارت سحر و جادو به دادگاه احضار می‌شود. او سرانجام تبرئه شده و به مدرسه می‌رود. معلم جدیدی امسال به مدرسه آمده که بسیار سختگیر است.

کل داستان به این مشغول است، که تشکیلاتی سری به نام محفل ققنوس تشکیل شده، که ضد لرد ولدمورت کار می‌کند، مدیریت محفل ققنوس را آلبوس دامبلدور بر عهده دارد. دیگر جوانب داستان مبارزه غیرمستقیم هری پاتر و وزارت سحر و جادو را نشان می‌دهد، زیرا وزارت سحر و جادو بازگشت ولدمورت را انکار می‌کند و مقالاتی ضد هری پاتر و آلبوس دامبلدور در روزنامه‌ها به چاپ می‌رساند.

جلد ششم: هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه (امتیاز ۴.۵۷)

در ابتدای این داستان هری در حالی که راز زنده ماندن خود را فهمیده بود و مسئولیت سنگینی را متقبل شده بود، در اتاق خود در خانهٔ دورسلی منتظر دامبلدور نشسته‌است. در طول داستان نیز هری به لطف پروفسور اسلاگهورن به راز زنده ماندن ولدمورت پی می‌برد، یعنی از وجود جان پیچهای او باخبر می‌شود.

وی در این داستان به صورت اتفاقی کتابی درسی مربوط به معجون سازی را پیدا می‌کند، که حاوی مطالب جالبی است و برطبق نوشته‌های درونش، متعلق به فردی به نام شاهزاده دورگه می‌باشد. این کتاب به او کمک زیادی می‌کند البته موجب ناراحتی هرمیون، شاگرد اول کلاس و دوست صمیمی هری نیز می‌شود. او همیشه نگران است که مبادا هری با اطلاعات درون این کتاب دچار دردسر بشود.

سراسر این کتاب بررسی خاطراتی می‌باشد که دامبلدور از ولدمورت جمع‌آوری کرده‌است و به نشان دادن آن‌ها به هری می‌پردازد؛ زیرا معتقد است که تا دشمن را خوب نشناخت نمی‌توان بر او پیروز شد.

جلد هفتم: هری پاتر و یادگاران مرگ (امتیاز ۴.۶۲)

سرانجام پس از نابود کردن اکثر جان پیچ‌های ولدمورت، هری به هاگوارتز می‌رود تا آخرین جان پیچ ولدمورت را پیدا کند. ولدمورت نیز به مدرسه حمله می‌کند.

از آنجا که اسنیپ دامبلدور را کشته بود، ولدمورت تصور می‌کند که برای اینکه ابر چوبدستی -که متعلق به دامبلدور بوده‌است (یکی از یادگاران مرگ) -برایش به خوبی کار کند باید اسنیپ را بکشد و این کار را می‌کند ولی اسنیپ قبل از مرگ خاطراتی در اختیار هری قرار می‌دهد، که نشان می‌دهد مرگ دامبلدور نقشه‌ای بین اسنیپ و او بوده و اسنیپ سال‌ها برای حفظ جان هری (بخاطر علاقه‌ای که به مادر هری داشت) برای دامبلدور جاسوسی می‌کرده‌است.

همچنین خاطرات نشان می‌دهند برای اینکه تکه‌ای روح ولدمورت که درون هری است نابود شود، هری باید توسط ولدمورت کشته شود.

جلد هشتم: هری پاتر و فرزند نفرین‌شده (امتیاز ۳.۵۴)

وقایع این کتاب نوزده سال پس از اتفاقات هری پاتر و یادگاران مرگ رخ می‌دهد و زندگی هری پاتر (که اکنون کارمند وزارت جادو است و با جینی ویزلی ازدواج کرده‌است) و پسر کوچکش، آلبوس سوروس پاتر را شرح می‌دهد که از پدر خود ناراضی است و نمی‌خواهد فرزند او باشد.

لازم به ذکر است که بر اساس داستان مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» آثار نمایشی و بازی‌های رایانه‌ایی متعددی نیز ساخته شده است. این مجموعه در ایران نیز طرفداران بسیاری داشته و ناشران متعددی اقدام به ترجمه و چاپ آن نموده‌اند.

این کتاب اگر چه مخصوص نوجوانان است، ولی برای مخاطب بزرگسال نیز جذابیت بسیاری دارد. برای آشنا شدن با سایر کتاب‌های مرتبط با نوجوانان به بخش کتاب‌های نوجوانان در وب‌سایت هر روز یک کتاب مراجعه کنید. هم‌چنین در بخش کتاب‌های تخیلی وب‌سایت می‌توانید کتاب‌های دیگری با این موضوع پیدا کنید.