یک عاشقانه‌ی آرام

«یک عاشقانه‌ی آرام» اثری است از نادر ابراهیمی (نویسنده‌ی زاده‌ی تهران، از ۱۳۱۵ تا ۱۳۸۷) است که در سال ۱۳۷۴ در ۲۳۹ صفحه منتشر شده است. این کتاب به روایت عشقی میان یک مرد و زن انقلابی در سال‌های میانی دهه‌ی ۱۳۵۰ خورشیدی می‌پردازد.

درباره‌ی یک عاشقانه‌ی آرام

رمان یک عاشقانه‌ی آرام برجسته ترین اثر نادر ابراهیمی به حساب می آید که توسط انتشارات روزبهان بیش از ۵۸ بار به چاپ رسیده است. نگارش این کتاب پر طرفدار به آذر ماه ۱۳۷۳ بر می گردد. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ در تهران توسط نشر روزبهان منتشر شد.

در بهار سال ۱۳۹۷ کتاب یک عاشقانه‌ی آرام در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های طرح عیدانه کتاب و همچنین در لیست ۱۰ کتاب پرفروش طرح پاییزه ۱۳۹۷ و طرح تابستانه ۱۳۹۶ در قسمت کتاب‌های عمومی تألیفی، قرار گرفت. در سال ۱۳۹۱ این کتاب به صورت صوتی به مدت زمان ۵۱۰ دقیقه، به روایت پیام دهکردی و با آهنگسازی کریستف رضاعی توسط نشر نوین کتاب گویا منتشر شده‌است.

این کتاب در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۶۰ با بیش از ۵۶۰۰ رای و حدود ۶۰۰ نقد و نظر است.

داستان یک عاشقانه‌ی آرام

این کتاب در سه فصل روایت شده و نادر ابراهیمی برای هر فصل عناوین جذاب و متفاوتی را انتخاب کرده است (فصل اول: پیش از آن واقعه بزرگ، فصل دوم: در قلب آن واقعه و فصل سوم: آن سوی واقعه)

داستان یک عاشقانه آرام در سال‌ ۵۷ و در بحبوحه انقلاب ایران می‌گذرد. مردی گیلانی و اهل سیاست عاشق دختری آذری به نام عسل می‌شود که او هم یک انقلابی پرشور است. مرد معلم ادبیات و یک مبارز مخالف رژیم است، از همین رو، زندگی، خانه به دوشی را به آنها تحمیل می‌کند و داستان زندگی پر التهابشان آغاز می‌شود و تا انتها مبتنی بر روابط عاشقانه این دو پیش می‌رود.

نادر ابراهیمی در این رمان عاشقانه با بیان داستانی خواندنی از زندگی یک زوج و در لابلای ماجراهای پیش آمده برای آن‌ها، با قلمی زیبا گفت‌وگوهای جذابی را خلق می‌کند که مخاطبش را به فکر وا می‌دارد و او را متوجه این موضوع می‌کند که نباید به عشق به چشم یک خاطره و عادت نگاه کرد. ابراهیمی در این کتاب عاشقانه می‌نویسد و در پس این عاشقانه، مضامینی جهان‌شمول را به‌ مخاطبان خود منتقل می‌کند.

درواقع جهان‌بینی‌ای منعطف و قابل‌ باور در قالب شخصیت‌های این کتاب وجود دارد که می‌توانیم خودمان را به‌خوبی به‌جای آن‌ها بگذاریم و حتی خود آنها بدانیم. از شخصیت‌های ساده و روشن این کتاب درس بگیریم و موسیقی زندگی خودمان را بنوازیم.

جملاتی از کتاب

  • عشق به دیگری ضرورت نیست، حادثه است. عشق به وطن ضرورت است، نه حادثه. عشق به خدا ترکیبی است از ضرورت و حادثه!
  • هرگاه شاعری را یافتی که می گفت: (در زندگی خود دوبار عاشق شده ام بدان که هرگز عشق را تجربه نکرده است. او چیز دیگری را با عشق اشتباه گرفته است. چیزی که می تواند ده هزار بار تکرار شود. این است که می گویم خواستن هم همیشه عشق نیست!
  • عاشق «شدن» مسأله‌‌ای نیست، عاشق «ماندن» مسأله ای اصلی برای ما است. بقای عشق، نه بروز عشق!
  • مگذار که عشق، به عادت دوست داشتن تبدیل شود! مگذار که حتی آب دادن گل های باغچه، به عادت آب دادن گل های باغچه تبدیل شود! عشق، عادت به دوست داشتن و سخت دوست داشتن دیگری نیست، پیوسته نو کردن خواستنیی است که خود پیوسته خواهان نو شدن است و دیگرگون شدن! تازگی ذات عشق است، و طراوت، بافت عشق! چگونه می شود تازگی و طراوت را از عشق گرفت و عشق همچنان «عشق» بماند؟

 

برای آشنایی با سایر داستان‌های مشابه، بخش‌های معرفی برترین داستان‌های ایرانی و معرفی بهترین داستان‌های عاشقانه را د روب‌سایت هر روز یک کتاب مشاهده کنید. هم‌چنین برای آشنایی با سایر آثار این نویسنده، به بخش معرفی آثار نادر ابراهیمی مراجعه کنید.