مارک و پلو

«مارک و پلو» اثری است به قلم منصور علی ضابطیان (نویسنده و کارگردان، متولد ۱۳۴۹) که در سال ۱۳۸۹ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجراهای مربوط به سفرهای نویسنده به کشورهای مختلف دنیا می‌پردازد.

درباره‌ی مارک و پلو

کتاب مارک و پلو با عنوان کامل «مارک و پلو، مجموعه‌ای از سفرنامه‌ها و عکس‌ها » اولین کتاب از مجموعه سفرنامه‌های منصور ضابطیان به نقاط مختلف دنیاست. این کتاب اولین بار سال ۸۹ در ایران منتشر شد و در مدتی نزدیک به یک سال به چاپ دهم رسید. سفرنامه‌های این کتاب که با تصاویر بسیار جذابی که اغلب خود نویسنده آن‌ها را تهیه‌کرده است گزارش‌هایی است که او پس از هر سفر منتشر می‌کرد و درنهایت در کتاب مارک و پلو همه‌ی آن‌ها را در کنار هم قرارداد.

در حقیقت، مارک و پلو وقایع نگاری ضابطیان از تجربه های شخصی خودش است که با نثری دلنشین و گیرا، لحظه های مختلف سفرش را با مخاطب به اشتراک گذاشته و خواننده را همراه خود به فرانسه، هندوستان، اسپانیا و ارمنستان می برد. سفرهای او همیشه با همراهی دوستانش بوده است و بیشتر مطالب کتاب به آنچه نویسنده در این سفرها دیده و آموخته اختصاص دارد.

در «مارک و پلو» و دیگر کتاب های ضابطیان از زبان و لحن رسمی و جدی جهانگردان خبری نیست و او تجربیات سفرش را چنان با جزییات قابل لمس بیان می کند که گویی خواننده در سفر همراه او بوده است. از جمله ی این جزییات می توان به تصاویر و لحظه‌ها، رنگ و بو و مزه‌ها و هر آنچه که لازم است تا مسافر درونتان را به بستن کوله پشتی سفرش ترغیب کند، اشاره کرد. «مارک و پلو» کتابی است که حتی اگر اهل سفر کردن نباشید، شما را به این کار وسوسه می کند!

حجم کم کتاب «مارک و پلو» و سبک سفرنامه ای آن، برای افرادی که وقت زیادی برای کتاب خواندن ندارند اما به مسافرت و ادبیات آن علاقه مند هستند، مناسب است. در پیشگفتار اثر، «منصور ضابطیان» از چگونگی علاقه ی خود به سفر و دلیل نوشتن کتاب “مارک و پلو” سخن گفته و بعد از این محتوای اصلی اثر در هشت قسمت تدوین شده که در هر کدام به گوشه ای از جهان، از کره ی جنوبی تا ایالات متحده ی آمریکا پرداخته است.

انتشارات مثلث، که تصویرسازی‌ها و جلدسازی‌های کم‌نظیری را انجام می‌دهد مسئولیت انتشار کتاب‌های منصور ضابطیان را بر عهده دارد. این ناشر کتاب مارک و پلو را عرضه کرده و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

کتاب مارک و پلو در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۰ با بیش از ۱۸۰۰ رای و ۲۳۰ نقد و نظر است.

فهرست مطالب مارک و پلو

کتاب مارک و پلو با پیشگفتاری از منصور ضابطیان آغازشده که در آن از چگونگی علاقه‌اش به سفر و دلایل نگارش این کتاب حرف زده است. پس‌ازآن محتوای اصلی کتاب در ۸ بخش مختلف آمده است که در هرکدام از آن‌ها به نقطه‌ای از جهان پرداخته‌شده است:

  • ‌فرانسه، خواب‌های پاریسی
  • اسپانیا، چند روز در یک دنیای کوچک
  • لبنان، سرزمین آواز و زیتون
  • هندوستان، جایی شبیه خودش
  • ایتالیا- اتریش، تعطیلات رمی
  • ارمنستان، سرخوشی‌های کارگرانی که مشغول کارند
  • کره جنوبی، گمشده در پنج و نیم
  • ایالات‌متحده امریکا، نهایت فقر و ثروت

بخشی از مارک و پلو

اتاقی که گرفتم چهار تخته بود. یک پسر امریکایی و دو تا پسر استرالیایی دیگر هم تو اتاق بودند و با من ، تیممان کامل شد.ظهر بین ساعت یک تا سه که وقت نظافت اتاق‌ها بود، همه باید بیرون می‌رفتند. استراحتی کردم و بیرون زدم. ساعت ۵/۳ بود که برگشتم. شیفت پذیرش عوض‌شده بود و به‌جای مرد میانسال، پسر جوانی پشت میز بود. قیافه‌اش به اسپانیایی‌ها نمی‌خورد. بیشتر شبیه یونانی‌ها بود. وقتی وارد شدم، شماره تختم را پرسید و خواست کلیدم را نشانش بدهم.

توی اتاق، جرج و جانی دوتا رفیق استرالیایی و پسر امریکایی هر سه خواب بودند. من هم روی تخت خودم رفتم و چند لحظه‌ای نگذشت که خوابم برد. نمی‌دانم چقدر گذشته بود که از صدای خروپف پسر امریکایی خوابم به هم خورد. کمی نگاهش کردم، ولی هیچ جور نمی‌توانستم ساکتش کنم. توی دلم فحش را کشیدم به جرج بوش و کاندولیزا رایز.

اختلاف تاریخی ما انگار باید در یک اتاق کوچک چهار تخته هم باید خودش را نشان می‌داد. در کشاکشی میان عصبانی و فکرهای احمقانه، صدای رسپشن به گوشم رسید که داشت سوت می‌زد. اگرچه صدای سوت هم نمی‌گذاشت خوابم ببرد، ولی دست‌کم از صدای خرناس یک پلنگ زخمی بهتر بود. صدای سوت آشنا بود. این آهنگ را قبلاً شنیده بودم. اما کجا؟ گوش‌هایم را تیز کردم. خدایا این ملودی کدام ترانه است؟

 

چنانچه به مطالعه‌ی سفرنامه‌هایی مانند مارک و پلو علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین سفرنامه‌ها در وب‌سایت هر روز یک کتاب با بهترین نمونه‌های این آثار آشنا شده و از خواندن آن‌ها لذت ببرید.