شما که غریبه نیستید

«شما که غریبه نیستید» اثری است از هوشنگ مرادی کرمانی (نویسنده‌ی اهل کرمان، متولد ۱۳۲۳) که در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار منتشر شده است. این کتاب شرح حالی از زندگی خود نویسنده از دوران کودکی و نوجوانی تا جوانی به شمار می‌رود.

درباره‌ی شما که غریبه نیستید

شما که غریبه نیستید شرح حالی است از هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده‌ی ایرانی است. این کتاب سرنوشت کودکی نویسنده را در روستای زادگاهش، سیرچ کرمان، تا جوانی او در تهران بیان می‌کند و به صورت خاطره نویسی به ترتیب زمان نوشته شده‌است.

بیشتر رویدادهایی که در زندگی راوی پیش می‌آید سخت و تأثیر گذار است و سخت‌تر از آن‌ها ضربه‌های عاطفی است که به او وارد می‌شود. اما راوی در آن فضایی که فقر مادی و فقر فرهنگی به هم آمیخته‌است به روش‌های گوناگون سهم خودش را از زندگی می‌گیرد. با شیطنت‌ها و بازی‌هایی که گاه آزار دهنده اند به زندگی سخت و محیط یکنواخت و خسته کننده‌ی خود تنوع می‌بخشد.

خواندن و نوشتن بهترین سرگرمی اوست. او در سیرچ، کرمان، یتیم خانه و غیره راه و رسم زندگی را می‌آموزد و تسلیم شرایط نمی‌شود و در هر حالتی به فکر هدف خویش است. نوجوانان در همانندسازی با این نویسنده‌ی مشهور کشورمان می‌آموزند که بایستی با ناملایمات زندگی خلاقانه و فعال کنار آمد.

زندگی هوشنگ در روستا، زندگی‌ای گره خورده با فقر و خرافات است. مردم خرافی روستا او را بچه‌ای بدپیشانی می‌دانند که باعث مرگ تمام اطرافیانش می‌شود. «هوشو»، کودکی و نوجوانی سختی را می‌گذراند، شیطنت های او تمام اهالی روستا را به ستوه آورده اما گاهی هم دلشان برای او می‌سوزد و دست مهربانی بر سر او می‌کشند. نویسنده در این کتاب، مخاطبش را هم می‌خنداند و هم می‌گریاند.

خواندن این زندگی‌نامه الگویی در اختیار نوجوانان می‌گذارد که با همه‌ی رنج‌ها و ضربه‌های عاطفی راه خود را طی می‌کند و به موفقیت می‌رسد و اعتبار اجتماعی دلخواه خود را بدست می‌آورد و به آنان فرصت همانند سازی با شخصیتی را می‌دهد که هدفی والا دارد و در راه آن همه سختی‌ها را تحمل می‌کند.

شما که غریبه نیستید در سال ۱۳۸۴ برگزیده شورای کتاب کودک و در ۲۰۰۶ در کاتولوگ کلاغ سفید کتابخانه بین‌المللی کودکان معرفی شده‌است.

اولین چاپ این کتاب که داستان‌های سال‌های کودکی این نویسنده را شامل می‌شود، سال ۸۴ به بازار آمد و تا پاییز سال ۹۴ به چاپ بیستم رسید. همچنین، تابستان سال ۹۵ بود که چاپ بیست‌وسوم و همچنین تابستان سال گذشته بود که چاپ بیست‌وهفتم این کتاب به بازار آمد.

«شما که غریبه نیستید» کتابی صمیمی و ساده منتشر شده از نشر معین است؛ به سادگی دنیای کودکی و صمیمیت زندگی روستایی. هوشنگ مرادی کرمانی یکی از محبوب‌ترین نویسندگان امروز کشور است که آثارش به چاپ های متعددی رسیده، آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری بر اساس آن ها ساخته شده، به زبان های مختلفی برگردانده شده‌اند و جوایز ملی و بین المللی بسیاری دریافت کرده است.

کتاب شما که غریبه نیستید در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز نسبتاً زیاد ۴.۱۵ با بیش از ۲۰۰۰ رای و ۲۲۰ نقد و نظر است.

جوایز و افتخارات شما که غریبه نیستید

  • کتاب برگزیده‌ی شورای کتاب کودک (۱۳۸۴)
  • کتاب برگزیده‌ی مهرگان ادب (۱۳۸۴)
  • کتاب برگزید ی کتابخانه‌ی بین‌المللی مونیخ (۲۰۰۶)

بخش‌هایی از شما که غریبه نیستید

«مش ربابه پیش دعانویسی می رود که گوشه میدان بساط دارد. دو تا دعا می گیرد، یکی برای پدرم که حالش بهتر شود و یکی هم برای من که به هر چیزی پیله می کنم، هر کاغذ پاره ای که کنار کوچه و خیابان است برمی دارم و می خوانم. می خواهد این چیزها از کله ام بپرد تا مثل پدرم نشوم. عقیده دارد هرکس سر و کارش با کتاب بیفتد یا دیوانه می شود و یا از دین خارج می شود.»

«او اسم مرا هوشنگ گذاشته بود. از تو شاهنامه پیدا کرده بود. که با لهجه محلی «هوشو» صدایم می کردند یعنی «هوشنگ کوچولو». هرکس ایراد می گرفت و می گفت هوشنگ یعنی چه؟ عمو می گفت یعنی باهوش، تیزهوش، فارسی خالصه. آغ بابا می خندید و می گفت: «تیزش» رو قبول داریم ولی «هوشش» را نه!»

«روزگار اینجوری است. از شما چه پنهان، همه ش تلخ نبود، سخت نبود، سخت نیست. ناشکری نمی کنم، لذت هم داشت، دارد. لذت خواندن و نوشتن، لذت پیدا کردن دوست، خانواده. خدایا من چقدر خوشبختم.»

 

در صورتی که به کتاب «شما که غریبه نیستد» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار هوشنگ مرادی کرمانی در وب‌سایت هر روز یک کتاب با سایر آثار این نویسنده آشنا شوید. به علاوه،  با مراجعه به بخش معرفی برترین زندگی‌نامه‌ها می‌توانید نمونه‌های دیگری از این نوع آثار را بیابید.