خرده عادت‌ها

«خرده عادت‌ها» یا «عادت‌های اتمی» اثری است به قلم جیمز کلیر (نویسنده‌ و سخنران آمریکایی، متولد ۱۹۸۶) که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. این کتاب سعی دارد به خواننده در شناسایی عادت‌های خوب و بد در راه رسیدن به موفقیت کمک کند.

درباره‌ی خرده عادت‌ها

همه‌ی ما در زندگی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم. هر یک از چالش‌ها درس مهمی دارند، یکی از آن درس‌های مهم این است: تغییراتی که در ابتدا کوچک و بی‌اهمیت جلوه می‌کنند، در صورتی که تمایل داشته باشید سال‌ها انجام‌شان دهید، نتایج قابل توجهی به بار خواهند آورد. همه‌ی ما با موانع و شکست‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم؛ اما در دراز مدت، اغلب کیفیت زندگی‌های‌مان به کیفیت عادت‌های‌مان بستگی دارد. با داشتن عادت‌های یکسان به نتایج یکسانی خواهیم رسید؛ اما با داشتن عادت‌های بهتر، هر چیزی ممکن است.

باید بگوییم عادت‌ها لازمه‌ی پیشرفت شخصیتی‌اند. همان‌گونه که با افزایش سود، پول چند برابر می‌شود، با تکرار عادت‌ها نیز تأثیر آن‌ها چند برابر خواهد شد. شاید تأثیر روزانه‌ی آن‌ها ناچیز به نظر برسد؛ اما با گذشت ماه‌ها و سال‌ها چشمگیر خواهد شد.

جیمز کلیر در کتاب خرده عادت‌ها راهی آسان و اثبات‌شده برای ایجاد عادت‌های خوب و از بین بردن عادت‌های بد را به شما نشان می‌دهد. او خود را «متخصص عادت‌ها» می‌داند و می‌گوید ایده‌های گفته شده در این کتاب را به دلیل اینکه مجبور بوده با آن‌ها زندگی کند یاد گرفته است.

کلیر معتقد است مفاهیم کتاب خرده‌عادت‌ها می‌تواند به شما در تحقق پتانسیل‌تان کمک کند. تعدادی از منتقدان خارجی معتقدند که این کتاب را می‌شد در حجم کمتری نوشت و حتی برخی دیگر می‌گویند که این چند پست وبلاگی هنوز ارزش کتاب شدن نداشت؛ اما به نظر این حد از نقد سخت‌گیرانه برای این کتاب غیرمنصفانه و تند و تیز است.

کتاب خرده عادت‌ها، راهی آسان و اثبات شده برای ترک عادات بد به شما پیشنهاد می‌دهد. برای ایجاد عادت‌های بهتر، بیش از یک راه وجود دارد. اما کتاب خرده عادت‌ها بهترین راهی را توصیف می‌کند که می‌شناسیم؛ رویکردی که صرف‌نظر از نقطه‌ی شروع و چیزی که می‌خواهید تغییرش بدهید، مؤثر خواهد بود. استراتژی‌هایی که جیمز کلیر ارائه می‌کند، برای هرکسی که به‌ دنبال سیستم گام‌به‌گام برای پیشرفت می‌گردد، مفید است.

 تا زمانی که بحث بر سر رفتار انسانی است، کتاب خرده عادت‌ها می‌تواند راهنما باشد. مطالعه‌ی کتاب خرده عادت‌ها به شما کمک می‌کند هر روز یک‌درصد بهتر شوید. از خطاهایی که بیشتر مردم هنگام تغییر عادت‌ها مرتکب می‌شوند پرهیز کنید. هویتی قوی‌تر پیدا کنید و خودتان را بیشتر باور داشته‌ باشید. حتی وقتی پرمشغله هستید برای ایجاد عادات خوب وقت پیدا کنید. اگر از برنامه‌تان جامانده‌اید، دوباره آن را پی بگیرد و مهم‌تر از همه این که چگونه این ایده‌ها را در زندگی واقعی عملی کنید.

کتاب خرده عادت‌ها در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۳۸ با بیش از ۴۷۷ هزار رای و ۳۴ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ی زهرا صادقی منتشر شده است. این کتاب یکی از کتاب‌های موجود در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز به شمار می‌رود.

جملات مهمی از خرده عادت‌ها

  • موفقیت به صبر نیاز دارد.
  • شما عادت‌های اولیه‌ی خود را انتخاب نمی‌کنید، بلکه آن‌ها را تقلید می‌کنید.
    اگر رفتاری بتواند برای‌مان تأیید، احترام و تحسین به‌همراه داشته باشد، آن را جذاب قلمداد می‌کنیم.
  • کلید اصلی یافتن و اصلاحِ دلیلِ عادت‌های بد، این است که تصور خود از آن را تغییر دهید.
  • عادت‌ها شمشیر دولبه هستند. آن‌ها می‌توانند به‌نفع یا ضرر فرد باشند. درک جزئیات به همین دلیل ضروری است.
  • زمان، فاصله‌ی میان موفقیت و شکست را بیش‌تر می‌کند. هرچه به زمان بدهید، چند برابر به شما پس می‌دهد.
  • اگر فرد به‌دنبال نتایج بهتر است، باید تعیین اهداف را فراموش کند و به‌جای آن بر سیستم خود تمرکز کند.
  • ایجاد عادت‌های جدید در یک محیط جدید آسان‌تر است؛ زیرا فرد مجبور نیست با نشانه‌های قدیمی مبارزه کند.
  • رفتار انسان از قانونِ کم‌ترین تلاش پیروی می‌کند. ما به‌طور طبیعی به‌سمت گزینه‌ای گرایش می‌یابیم که به کم‌ترین میزان کار نیاز دارد.
  • ما به‌سمت عادت‌هایی متمایل می‌شویم که مورد تحسین و تأیید فرهنگ‌مان هستند؛ زیرا تمایل شدیدی به پذیرفته‌شدن و تعلق‌داشتن به گروه داریم.

بخشی از خرده عادت‌ها

اگر در تغییر دادن عادت‌های‌تان مشکل دارید، مشکل از شما نیست؛ مشکل، سیستم‌تان است. عادت‌های بد به‌طور مکرر خود را نشان می‌دهند؛ نه به این دلیل که نمی‌خواهید خود را تغییر دهید، بلکه چون سیستم‌تان برای تغییر اشتباه است.

شما به‌اندازه‌ی سطح اهداف‌تان رشد نمی‌کنید، بلکه به‌اندازه‌ی سطح سیستم‌تان نزول می‌کنید. یکی از مضامین اصلی این کتاب تمرکز بر سیستم کلی است، نه انتخاب یک هدف واحد که یکی از معانی عمیق‌تر کلمه‌ی «خرده» است. در حال‌حاضر، احتمالاً متوجه شده‌اید که خرده‌عادت به‌معنای یک تغییر کوچک، یک دستاورد جزئی و یک درصد بهبود است. خرده‌عادت‌ها صرفاً عادت‌های قدیمی نیستند، بلکه بخشی از سیستمی بزرگ‌ترند. درست همان‌طور که اتم‌ها ساختارهای سازنده‌ی مولکول‌هایند، خرده‌عادت‌ها ساختارهای سازنده‌ی نتایج شایان ‌توجه هستند.

عادت‌ها شبیه اتم‌های زندگی‌مان هستند. هر کدام یک واحد ضروری‌اند که به موفقیت کلی‌مان کمک خواهند کرد. این واحدهای کوچک در ابتدا بی‌اهمیت به نظر می‌رسند؛ اما خیلی زود در کنار هم قرار می‌گیرند و به دستاوردهای بزرگ‌تری منجر می‌شوند که از تلاش اولیه بارهاوبارها عظیم‌تر خواهند بود. آن‌ها هم کوچک‌اند و هم مقتدر. این معنای «خرده ‌عادت‌ها»ست؛ یک اقدام یا جریان منظم که نه‌تنها کوچک و آسان است، بلکه منبع قدرتی به‌یادماندنی و جزئی از یک نظام رشد پربازده است.

 

چنانچه به کتاب‌های دارای مضامین روان‌شناسی مانند «خرده عادت‌ها» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی کتاب‌های روان‌شناسی و معرفی کتاب‌های ویژه‌ی خودشناسی و خودسازی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با نمونه‌های بیشتری از این نوع آثار آشنا شوید.