مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

«مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر» با نام اصلی «چکیده‌ی علوم کامپیوتر: آموزش هنر حل مسائل محاسباتی» اثری است از ولادستون فریرا فیلیو (نویسنده و برنامه‌نویس اهل پرتغال، متولد ۱۹۸۸) که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. این کتاب به معرفی ساده و روان مهم‌ترین مطالب پیرامون علوم کامپیوتر می‌پردازد.

درباره‌ی مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

کامپیوترها در طی مدت‌زمان نسبتاً اندکی که از اختراع و ورود آن‌ها به بازارها گذشته است، تأثیرات شگرفی بر زندگی انسان‌ها داشته‌اند؛ به‌طوری‌که امروزه تقریباً زندگی کردن بدون آن‌ها، اگر نگوییم غیرممکن ولی بسیار سخت است. این امر، یعنی ورود کامپیوترها به زندگی بشر و تأثیرگذاری بسیار بر آن، موجب شده ما برای تعامل بهتر با این ابزارهای حیاتی، نیازمند درک نحوه‌ی عملکرد آن‌ها شویم.

در حقیقت، می‌توان ادعا کرد در دنیای جدید، آشنایی با مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر به‌عنوان زیربنایی برای توسعه و استفاده‌ی بیشتر از کامپیوترها، نه‌تنها برای افراد حاضر در این صنعت اهمیت ویژه‌ای دارد بلکه برای سایر کسانی که قصد به‌کارگیری آن‌ها را دارند نیز حائز اهمیت است.

از سوی دیگر، به دلیل گستردگی و پیچیدگی بسیاری از مطالب اصلی مرتبط با مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر، مطالعه و درک آن‌ها برای افراد تازه‌کار و کاربران عادی دشوار می‌نماید. به همین دلیل، کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر به‌عنوان مرجعی مناسب برای آشنایی با اصلی‌ترین مفاهیم این حوزه به شمار می‌رود.

این کتاب سعی دارد به زبانی بسیار ساده و با بیان مثال‌ها و نکات قابل‌درک و آسان، به واکاوی مهم‌ترین مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر بپردازد. درواقع، هدف اصلی این کتاب ارائه‌ی مطالبی است که ممکن است مورد سؤال بسیاری از افراد بوده ولی به دلیل عدم وجود مرجعی مناسب برای پاسخگویی به آن‌ها، برای ایشان حل‌نشده باقی‌مانده است.

به‌این‌ترتیب، این کتاب می‌تواند منبعی مناسب برای دانشجویان جدیدالورود رشته‌ی کامپیوتر، دانش‌آموزان دبیرستانی و هر فرد دیگری که علاقه‌مند به آشنایی با نحوه‌ی عملکرد و مفاهیم بنیادین کامپیوترها است، باشد. باید توجه داشت که تجارب نویسنده‌ی کتاب به‌عنوان یک برنامه‌نویس موفق، نقش چشمگیری در کیفیت مطالب ارائه‌شده داشته است.

کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۹ با بیش از ۱۰۰۰ رای و ۱۴۱ نقد و نظر است. لازم به ذکر است که این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از علی ناصراسدی و علی رهنما به بازار عرضه شده است.

نامه‌ی نویسنده به مخاطبان ایرانی کتاب

فریرا فیلیو در نامه‌ای به شرح زیر که در ترجمه‌ی فارسی کتاب منتشر شده  است، با مخاطبان فارسی کتاب صحبت کرده است:

خوانندگان ایرانی عزیز،

از دوران باستان، مردم و سرزمین شما اختراعات بزرگی را در زمینه‌ی ریاضیات شاهد بوده‌اند. در حقیقت، موضوع علوم کامپیوتر به وسیله‌ی ریاضی‌دانان ایرانی مطرح شد. محمد بن موسی خوارزمی الگوریتم را ابداع کرد و الگوریتم نامش را از این ریاضی‌دان بزرگ گرفته است. خوشبختانه تمام جهان کار خود را بر مبنای کار خوارزمی به پیش‌برده، و امروز ما یک شگفتی بزرگ جدید داریم: کامپیوتر شخصی.

در این کتاب، من شما را به دنبال کردن مسیر مخترعان جبر و الگوریتم دعوت کرده‌ام. امیدوارم الهام‌بخش شما در استفاده از اکتشافات علوم محاسبات برای ایجاد نرم‌افزارهایی باشم که به بشریت در ساختن جهانی بهتر، جهانی با عشق بیشتر، کمک کنند. و بخش عمده‌ای از شما را که ماجراجو هستید به کاوش و توسعه‌ی علوم محاسبات دعوت کرده‌ام تا فرزندان و نوادگانمان بتوانند کامپیوترهای پیشرفته‌تری برای کار کردن داشته باشند.

مسیر یادگیری شما سرشار از برکت و آرامش باد.

محتوای مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

مطالب کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر در قالب هشت فصل و یک پیوست ارائه‌شده‌اند. فصل ۱ به بررسی مفاهیم بنیادین علوم کامپیوتر مانند الگوریتم‌ها، فلوچارت‌ها، شبه‌کدها، مدل‌های ریاضی، منطق و احتمال پرداخته  است. فصل ۲ مفهوم پیچیدگی را به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مطالب مرتبط با الگوریتم‌ها و کیفیت آن‌ها موردبررسی قرار داده و فصل ۳ مفهوم استراتژی و روش‌های معمول حل مسئله را بابیان مثال‌های ساده ولی جذاب معرفی کرده است. نویسنده فصل ۴ را به مفهوم داده‌ها و اصلی‌ترین ساختارهای آن‌ها در علوم کامپیوتر اختصاص داده  است.

در ادامه و در فصل ۵، الگوریتم‌ها به‌عنوان حیاتی‌ترین ابزار کامپیوترها برای حل مسائل معرفی و برخی از معروف‌ترین نمونه‌های آن‌ها ارائه‌شده‌اند. فصل ۶ کتاب به بررسی پایگاه داده، انواع و نقش آن در سیستم‌های کامپیوتری امروزی اختصاص‌یافته است. در فصل ۷ به خود پدیده‌ی کامپیوتر و معماری‌ها، سیستم‌های‌عامل، کامپایلرها و انواع حافظه‌های آن پرداخته‌شده و درنهایت در فصل ۸، برنامه‌نویسی و پارادایم‌های مختلف آن معرفی‌شده است. تنها پیوست کتاب نیز به مبناهای عددی، مجموعه‌ها و برخی از مطالب حاشیه‌ای مرتبط با علوم کامپیوتر اختصاص داده‌شده  است.

بخشی از مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

سیستم‌های پایگاه داده‌ی رابطه‌ای گستردگی بیشتری دارند و غالب هستند، اما سیستم‌های پایگاه داده‌ی غیررابطه‌ای اغلب می‌توانند ساده‌تر و کاراتر باشند. سیستم‌های پایگاه داده‌ بسیار متنوع هستند، و انتخاب یکی از آن‌ها می‌تواند سخت باشد. این فصل مروری کلی بر انواع مختلف سیستم‌های پایگاه داده‌ی موجود ارائه می‌کند.

چون داده‌ها از طریق یک سیستم پایگاه داده‌ به‌سادگی در دسترس هستند، می‌توان از آن به‌خوبی استفاده کرد. یک معدنچی می‌تواند مواد معدنی ارزشمند و فلزات را از یک زمین سنگلاخی ارزان‌قیمت استخراج کند. به همین روش، ما اغلب می‌توانیم اطلاعات ارزشمندی را از داده‌ها استخراج‌کنیم. به این کار داده‌کاوی می‌گویند.

به‌عنوان‌مثال، یک خواربارفروشی بزرگ زنجیره‌ای داده‌های تراکنش‌های فروش محصول خود را تجزیه‌وتحلیل کرد و متوجه شد که مشتریانی که بیشترین خرید را انجام می‌دهند، اغلب نوعی پنیر را خریداری می‌کنند که رتبه زیر ۲۰۰ را در فروش دارد. این فروشگاه‌ها معمولاً فروش محصولات با میزان فروش کم را متوقف می‌کردند.

داده‌کاوی نه‌تنها موجب الهام گرفتن مدیران برای حفظ آن نوع پنیر شد، بلکه به ایشان گوشزد کرد که آن را در محل‌هایی با دید بهتر قرار دهند. این کار باعث خوشحال شدن بهترین مشتریان آن‌ها شد و موجب شد که آن‌ها دوباره برای خرید به فروشگاه برگردند. خواربارفروشی زنجیره‌ای برای این‌که بتواند چنین حرکت هوشمندانه‌ای انجام دهد، می‌بایست داده‌های خود را به‌خوبی در یک سیستم پایگاه داده‌ سازمان‌دهی می‌کرد.

دانلود رایگان کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

با توجه به هماهنگی به عمل آمده با مترجمان کتاب به عنوان صاحبان حق نشر و مالکیت معنوی، شما می‌توانید از طریق پیوند زیر نسخه‌ی فارسی کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر را به صورت رایگان دانلود و مطالعه کنید.

دانلود رایگان نسخه‌ی فارسی کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

 

مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

طرح جلد نسخه‌ی فارسی کتاب مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر

 

چنانچه به کتاب «مبانی و مفاهیم علوم کامپیوتر» علاقه دارید، بخش معرفی برترین کتاب‌های مرتبط با کامپیوتر در وب‌سایت هر روز یک کتاب، شما را با سایر نمونه‌های مشابه آشنا می‌سازد.