نیمی از یک خورشید زرد

«نیمی از یک خورشید زرد» اثری است از چیماماندا انگزی آدیچی (نویسنده‌ی اهل نیجریه، متولد ۱۹۷۷) که در سال ۲۰۰۶ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای زندگی یک پسر در طی دوران جنگ‌های داخلی نیجریه می‌پردازد.

درباره‌ی نیمی از یک خورشید زرد

«نیمی از یک خورشید زرد» نوشته چیماماندا انگزی آدیچی، رمانی قدرتمند و تکان دهنده است که در پس زمینه تاریخ پرفراز و نشیب نیجریه در اواخر دهه ۱۹۶۰ روایت می شود. آدیچی از طریق زندگی شخصیت‌های پرطرفدار خود، موضوعات عشق، وفاداری، هویت و تأثیر مخرب جنگ بر افراد و جوامع را بررسی می‌کند. عنوان رمان به نشان ایالت مستقل کوتاه مدت بیافرا اشاره دارد که در طول جنگ داخلی نیجریه به دنبال جدایی از نیجریه بود که به جنگ بیافران نیز معروف است.

در قلب روایت سه شخصیت اصلی قرار دارند که زندگی‌شان در میان تحولات سیاسی آن دوران در هم تنیده می‌شود. اوگوو، یک پسر خانه دار جوان و تأثیرپذیر، در خدمت اودنیگبو، استاد دانشگاه کاریزماتیک و روشنفکر با آرمان های انقلابی قرار می گیرد. اولانا، معشوق زیبا و ممتاز اودنیگبو، زندگی راحت خود را در لاگوس ترک می کند تا در شهر دانشگاهی نسوککا با او باشد. زندگی آن‌ها با زندگی ریچارد، یک نویسنده بریتانیایی مهاجر و مشتاق که عاشقانه با خواهر دوقلوی اولانا، کاین، درگیر می‌شود، تلاقی می‌کند.

با تشدید تنش های سیاسی بین مردم ایگبو در شرق نیجریه و دولت نیجریه، شخصیت ها خود را درگیر هرج و مرج و خشونت جنگ داخلی می یابند. آدیچی به طرز ماهرانه‌ای مبارزات و روابط شخصی خود را با رویدادهای تاریخی بزرگ‌تری که در اطرافشان رخ می‌دهد به هم می‌پیوندد و تصویری ظریف از هزینه‌های انسانی درگیری ارائه می‌دهد.

آدیچی از طریق توصیف‌های زنده و نثر هیجان‌انگیز، خوانندگان را به نیجریه‌ای در آستانه فروپاشی می‌برد، جایی که وفاداری‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند، اتحادها شکل می‌گیرند و پیوندهای شکننده عشق و دوستی در معرض آزمایش نهایی قرار می‌گیرند. ساختار روایی رمان به طور متناوب بین دیدگاه‌های مختلف تغییر می‌کند و به خوانندگان این امکان را می‌دهد تا جنگ و عواقب آن را از چشم چندین شخصیت که هر کدام دیدگاه‌ها و تجربیات خاص خود را دارند، ببینند.

یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های «نیمی از خورشید زرد»، توانایی آدیچی در انسانی‌سازی پیچیدگی‌های جنگ است که تصویری عمیقاً انسانی از قربانیان و مجرمان ارائه می‌دهد. این رمان از به تصویر کشیدن وحشیگری و رنجی که بر غیرنظامیان گرفتار شده در آتش متقاطع وارد می شود ابایی ندارد، و همچنین آرمان های ملی گرایی یا انقلاب را رمانتیک نمی کند.

در عوض، آدیچی بر انعطاف پذیری و شجاعت مردم عادی در مواجهه با شرایط خارق‌العاده تأکید می‌کند و لحظاتی از لطافت، شوخ طبعی و همبستگی را در میان هرج و مرج و ویرانی برجسته می‌کند. آدیچی از طریق کاوش ظریف خود در ابعاد شخصی و سیاسی جنگ بیافران، لحظه ای مهم در تاریخ نیجریه و تأثیر ماندگار آن بر حافظه جمعی این کشور را روشن می کند.

«نیمی از یک خورشید زرد» گواهی بر قدرت ماندگار داستان نویسی برای روشن کردن پیچیدگی های تجربه بشری و شهادت دادن به پیروزی ها و تراژدی های تاریخ است. این رمان با شخصیت‌های فراموش‌نشدنی، نثر غنایی و بینش‌های عمیق خود، به‌عنوان شاهکاری از ادبیات معاصر آفریقا می‌ماند و مدت‌ها پس از ورق زدن صفحه آخر، در میان خوانندگان طنین‌انداز می‌شود.

کتاب نیمی از یک خورشید زرد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۳۴ با بیش از ۱۵۹ هزار رای و ۱۲ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از سولماز دولت‌زاده و ناهید تبریزی سلامی به بازار عرضه شده است.

جوایز و افتخارات نیمی از یک خورشید زرد

  • برنده‌ی جایزه‌ی زنان در بخش داستان (Women’s Prize)
  • برنده‌ی جایزه‌ی اورنجِ بهترین داستان در سال ۲۰۰۷
  • نامزد دریافت جایزه‌ی حلقه‌ی ملی منتقدان کتاب
  • کتاب شایسته‌ی تقدیر نیویورک تایمز
  • برنده‌ی جایزه‌ی Anisfield-Wolf Book
  • برنده‌ی جایزه‌ی PEN Open Book

داستان نیمی از یک خورشید زرد

داستان این رمان در نیجریه قبل و در طول جنگ داخلی نیجریه (۱۹۶۷-۱۹۷۰) می گذرد. تأثیر جنگ از طریق روابط زندگی پنج نفر از جمله دختران دوقلوی یک تاجر با نفوذ، یک استاد، یک مهاجر بریتانیایی و یک پسر خانه دار نیجریه ای نشان داده می شود. پس از اعلام جدایی بیافرا، زندگی شخصیت های اصلی به شدت تغییر می کند و به دلیل وحشیانه جنگ داخلی و تصمیمات در زندگی شخصی آنها از هم می پاشد.

کتاب بین وقایعی که در اوایل و اواخر دهه ۱۹۶۰ رخ داد، یعنی زمانی که جنگ رخ داد، می پرد و تا پایان جنگ ادامه دارد. در اوایل دهه ۱۹۶۰، شخصیت های اصلی معرفی شدند: اوگوو، پسر ۱۳ ساله روستایی که با اودنیگبو نقل مکان می کند تا به عنوان پسر خانه اش کار کند. اودنیگبو اغلب روشنفکران را دعوت می کند تا در مورد آشفتگی سیاسی در نیجریه بحث کنند.

زندگی برای اوگوو زمانی تغییر می کند که دوست دختر اودنیگبو، اولانا، با آنها نقل مکان می کند. اوگوو با هر دوی آنها پیوند محکمی برقرار می کند و یک پسر خانه بسیار وفادار است. اولانا یک خواهر دوقلوی دارد به نام کاین، زنی با شوخ طبعی که از شرکت پرشکوهی که برای پدرش اداره می کند خسته شده است. معشوق او ریچارد یک نویسنده انگلیسی است که برای کشف هنر ایگبو-اوکو به نیجریه می رود.

با پریدن چهار سال جلوتر، مشکلی بین هاوسا و مردم ایگبو ایجاد می شود و صدها نفر از جمله عمه و عموی محبوب اولانا در قتل عام جان خود را از دست می دهند. یک جمهوری جدید به نام بیافرا توسط ایگبو ایجاد می شود.

در نتیجه درگیری، اولانا، اودنیگبو، دختر جوانشان که از او فقط به عنوان «بچه» یاد می کنند، و اوگوو مجبور می شوند از نسوککا که شهر دانشگاهی و مرکز فکری اصلی ملت جدید است فرار کنند. آنها در نهایت به شهر پناهندگان اومواهیا می رسند، جایی که به دلیل کمبود غذا، حملات هوایی مداوم و محیط پارانویا رنج می برند و مبارزه می کنند. همچنین اشاراتی به درگیری بین اولانا و کاینه، ریچارد و کاینه و بین اولانا و اودنیگبو وجود دارد.

هنگامی که رمان به اوایل دهه ۱۹۶۰ بازمی گردد، متوجه می شویم که اودنیگبو با دختری روستایی به نام آمالا خوابیده است که پس از آن بچه اش را به دنیا آورد. اولانا از خیانت خود خشمگین است و در لحظه رهایی با ریچارد می خوابد. او به اودنیگبو برمی‌گردد و وقتی بعداً متوجه می‌شوند که آمالا از نگهداری دختر تازه متولد شده‌اش امتناع می‌کند، اولانا تصمیم می‌گیرد که او را نگه دارند.

در طول جنگ، اولانا، اودنیگبو، بیبی و اوگوو با کاین و ریچارد زندگی می‌کنند، جایی که کاینی یک کمپ پناهندگان را اداره می‌کرد. وضعیت آنها ناامید کننده است، زیرا نه غذا دارند و نه دارویی. کاین تصمیم می گیرد تا در خطوط دشمن تجارت کند، اما حتی پس از پایان جنگ چند هفته بعد، باز نمی گردد. کتاب با ابهام پایان می‌یابد و خواننده نمی‌داند کاینه زنده است یا نه.

بخش‌هایی از نیمی از یک خورشید زرد

اولانا برای شان در مورد پرچم بیافرا صحبت کرد. آن ها روی قطعات چوب زیر نور آفتاب ضعیف صبحگاهی که از حفره ای که قبلا سقف کلاس بود به درون می تابید نشسته بودند. او پرچم پارچه ای اودنیگبو را باز کرد و برای شان توضیح داد که هر یک از علامات روی آن چه چیزی را بیان می کنند.

رنگ قرمز، نماد خون خواهران و برادران آن ها بود که در شمال، قتل عام شده بودند. سیاه، نماد سوگواری برای آن ها بود و سبز، نماد شکوفایی ای که بالاخره نصیب بیافرا خواهد شد، و بالاخره نیمه ی یک خورشید طلایی نماد آینده ی پرشکوه شان بود.

………………

 ارباب کمی خل بود. او سال های درازی را به خواندن کتاب در آن سوی دریاها گذرانده بود، در اتاق کارش با خودش حرف می زد، جواب سلام کسی را نمی داد، و خیلی هم پشمالو بود. این ها را عمه ی اوگوو، در باریکه راه منتهی به دانشگاه، با صدایی آهسته به او گفت: «اما مرد خوبیه.» و بعد اضافه کرد: «تا وقتی کارت رو خوب انجام بدی، خوراک خوبی هم می خوری، هر روز خوراک گوشت گیرت می آد.» حرفش را قطع کرد تا تف کند، بزاق با صدایی مکنده از دهانش خارج شد و روی چمن ها افتاد.

………………

اوگوو باورش نمی شد که کسی، حتی این اربابی که قرار بود برای خدمت در خانه اش زندگی کند، هر روز گوشت بخورد. اما از آن جا که وجودش لبریز از امید و آرزو بود و فکرش مشغول تجسم زندگی ای تازه دور از دهکده اش، با حرف های عمه اش مخالفتی نشان نداد. آن دو از وقتی در ترمینال از کامیون پیاده شده بودند، داشتند پیاده می رفتند.

………………

اوگوو از محوطه‌ى دانشگاه بیرون آمد و به خیابان رفت و در کنار درختان کنار جاده شروع به جست‌وجو کرد تا بالاخره برگ‌هاى درهم‌رفته‌ى گیاه را در نزدیکى ریشه‌ى یک درخت کاج پیدا کرد. هرگز در غذاهایى که ارباب از رستوران دانشگاه به خانه مى‌آورد چنین بوى تندى به مشامش نخورده بود.

پیش خودش فکر کرد که آن را در خورش بریزد و مقدارى از آن را با برنج براى ارباب ببرد و پس از آن‌که ارباب آن را خورد، به او التماس کند. خواهش مى‌کنم منو به خونه‌ام نفرست قربان، من به جاى جوراب سوخته اضافه‌کارى مى‌کنم و پول اضافه درمى‌آرم تا یکى جاش بخرم. دقیقاً نمى‌دانست براى درآوردن پول جوراب چه کارى مى‌توانست بکند، اما به‌هر حال خیال داشت این را به ارباب بگوید.

اگر آریگبه قلب ارباب را نرم مى‌کرد، شاید مى‌توانست مقدارى از آن و چند گیاه دارویى دیگر را در حیاط پشت خانه بکارد. فکر کرد به ارباب بگوید تا زمانى که مدرسه شروع بشود این‌کار مشغولیات خوبى است، چون خانم مدیر دبستان کارکنان دانشگاه به ارباب گفته بود که او نمى‌تواند از وسط ترم به مدرسه برود. اما ممکن بود که این دیگر انتظار بیش‌ازحد باشد.

اصلاً اگر ارباب او را اخراج مى‌کرد، اگر او را به‌خاطر سوزاندن جورابش نمى‌بخشید، دیگر جایى براى فکر کردن به باغچه‌ى گیاهان معطر نبود. به‌سرعت به آشپزخانه رفت و آریگبه را روى پیشخان گذاشت و مقدارى برنج خیس کرد.

چند ساعت بعد، وقتى صداى اتومبیل ارباب را شنید، صداى کشیده شدن تایرها روى آسفالت و صداى موتور اتومبیل پیش از آن‌که در گاراژ توقف کند، احساس کرد که چیزى در دلش گره خورده است.

کنار قابلمه‌ى خورش ایستاد و شروع کرد به هم زدن، ملاقه را به‌همان محکمى گرهى که در دلش احساس مى‌کرد، گرفته بود. آیا ارباب پیش از آن‌که بتواند از این غذا تعارفش کند، بیرونش مى‌کرد؟ جواب خانواده‌اش را چه مى‌خواست بدهد؟

 

اگر به کتاب نیمی از یک خورشید زرد علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین داستان‌های تاریخی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.