قمارباز

رمان «قمارباز» نوشته فیودور داستایوفسکی (نویسنده‌ی شهیر روسی، از ۱۸۲۱ تا ۱۸۸۱) در سال ۱۸۶۷ منتشر شد.  این کتاب به روایت داستان یک خانواده‌ی ثروتمند روسی می‌پردازد که در اثر مشکلات و برخی بی‌لیاقتی‌ها ثروت خود را از دست داده و مجبور به مهاجرت شده است.

داستان قمارباز

راوی این داستان معلمی جوان به نام «آلکسی ایوانوویچ» است که معلم بچه‌های یک ژنرال روسی است. معلم جوان به دختر ژنرال علاقمند بوده و معتاد به قمار است، به گونه‌ای که بخش عمده‌ی داستان را در راه رفتن به قمارخانه یا برگشت از آن روایت می‌کند. به همین دلیل کتاب اصلی دارای یک زیرعنوان به نام «از یادداشت‌های یک جوان» نیز هست.

از سوی دیگر،  ژنرال در اثر برخی بی‌لیاقتی‌ها ثروت خود را از دست داده و در یک هتل در یک شهر بیگانه زندگی می‌کند. وی بدهکاری‌های بسیاری دارد و امیدوار است از طریق ارثی که قرار است به او برسد، بتواند آن‌ها را تسویه کند. با این حال، با رسیدن مادربزرگ و علاقمند شدن او به قمار خط داستان تغییر کرده و اتفاقات جدیدی می‌افتد که برای اطلاع از آن‌ها حتماً باید کتاب را مطالعه کنید.

ترجمه قمارباز در ایران

کتاب همانند بسیاری دیگر از شاهکارهای ادبیات روسیه، ابتدا از زبان‌ فرانسه به فارسی ترجمه شده است. برای اولین بار جلال آل‌احمد این کتاب را از فرانسوی به فارسی ترجمه کرد. پس از او نیز افراد دیگر، نظیر صالح حسینی و سروش حبیبی از روسی و انگلیسی به فارسی ترجمه و چاپ شده است.

بخشی از کتاب قمارباز

مادربزرگ با وضعی سرسام‌آور پیروز شده بود. من در این هنگام درست حال قمارباز را داشتم. دست‌ها و پاهایم می‌لرزید و شقیقه‌هایم سخت می‌زد. شک نمی‌شد کرد که این موردی کاملاً استثنایی بود. این که در عرض ده دور بازی، سه بار صفر بیاید! ولی هیچ چیز تعجب‌آور به خصوصی در این مطلب نبود.

من خودم، شب گذشته، دیده بودم که صفر سه بار پشت سر هم آمد و یک قمارباز که همه‌ ضربه‌ها را از روی دقت حساب می‌کرد، همان وقت با صدایی بلند گفت که روز پیش همین صفر فقط یک بار در عرض بیست و چهار ساعت آمده بود.

مادر بزرگ که بزرگ‌ترین بردِ ممکن در بازی را کرده بود دیگر با احترام مخصوصی مورد نظر همه قرار گرفته بود.

باید اشاره کرد که کتاب قمارباز در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۰ با بیش از ۷۰ هزار رای و حدود ۴ هزار نقد و نظر است.مطالعه‌ی این کتاب ارزشمند را به همه دوستداران کتاب پیشنهاد می‌کنم.

برای آشنا شدن با سایر کتاب‌های این نویسنده، به بخش معرفی کتاب‌های داستایوفسکی در وب‌سایت هر روز یک کتاب مراجعه کنید.