فرشتگان و شیاطین

«فرشتگان و شیاطین» اثری است از دانیل براون (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۴) که در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای قتلی مرموز مرتبط با یک فرقه‌‌ی ایلومیناتی می‌پردازد.

درباره‌ی فرشتگان و شیاطین

فرشتگان و شیاطین نخستین رمان پرفروش دانیل براون است. ماجراهای این کتاب قبل از رمان رمز داوینچی رخ می‌دهد و در آن رابرت لنگدن، استاد نمادشناسی دانشگاه هاروارد، با همراهی دانشمندی زیبا و مرموز به نام «ویتوریا وترا»، در مورد ارتباط قتل یک فیزیکدان در سرن با یک گروه باستانی به نام اشراقیون و رابطه آنها با واتیکان تحقیق می‌کند که منجر به دفع یک توطئه توسط اشراقیون می‌شود که در نظردارند تا واتیکان را به هنگام جلسه‌ی انتخاب پاپ منفجر کنند. آن دو به کشفی نامعقول و ترسناک درون دخمه‌های مهر و موم شده، مقبره‌های خطرناک، کلیساهای متروک و اسرارآمیزترین سرداب روی زمین زدند: پناهگاه فراموش شده اشراقیون.

این اثر که توانست در سال ۲۰۰۵ برنده نشانک طلایی Humo شود، در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۳ با حدود ۳ میلیون رای و بیش از ۳۱ هزار نقد و نظر است. هم‌چنین بد نیست بدانید که در سال ۲۰۰۹ فیلمی آمریکایی به همین نام، به کارگردانی ران هاوارد ساخته شد. تام هنکس بازیگر نام‌آشنای هالیوود نیز به عنوان نقش اصلی در این اثر بازی کرد.

داستان فرشتگان و شیاطین

در کتاب فرشتگان و شیاطین، رابرت لنگدن سال‌هاست که به عنوان استاد نمادشناسی دانشگاه هاروارد به تدریس و پژوهش مشغول است. تا اینکه ماجرایی عجیب برایش رخ می‌دهد و وارد سلسله اتفاق‌هایی خطرناک و جذاب می‌شود. رابرت در یکی از روزهای معمولی زندگی‌اش از سوی مرکزی تحقیقاتی در سوئیس فراخوانده می‌شود تا راز یک نماد کهن و ناشناخته را کشف کند. او فکرش را نمی‌کرد که این نماد بر روی سینه جسدی مردی حک شده باشد که پیش از آن به عنوان یکی از فیزیک‌دانان برجسته مرکز سرن (بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذره‌ای جهان) شناخته می‌شد.

ماکسیمیلیان کوهلر ،مدیر سرن، پس از آنکه از قتل یکی از همکارانش مطلع می‌شود و کلمه ایلومیناتی را بر روی قفسه سینه او می‌بیند، بی‌درنگ رابرت لنگدن را به عنوان بهترین گزینه برای کشف این موضوع انتخاب می‌کند. سرانجام لنگدن با دانشمندی دیگر به نام ویتوریا وترا همراه می‌شود تا اسرار این قتل را کشف کنند. تحقیقات آن‌ها تا جایی پیش می‌رود که پایشان به دخمه‌های مهروموم شده، کلیساهای قدیمی و متروک و عجیب‌ترین سرداب‌های روی زمین کشانده می‌شود و پرده از اسرار انجمنی باستانی و مخفی که عقایدی ضدمذهب دارند، برمی‌دارند.

بخشی از فرشتگان و شیاطین

جسد که پیش پای لنگدن روی زمین افتاده بود، شکلی زننده و مهیب داشت. جسد لئوناردو وترا به پشت خوابیده بود و برهنه‌اش کرده بودند و پوستش کبود شده بود. استخوان‌های گردنش از جای شکستگی بیرون زده بودند و سرش کاملا به عقب چرخیده بود و درجهت غلط قرار داشت. صورتش را که به کف زمین فشار داده بودند نمیشد دید. مرد در میان ادرار یخ‌زده خودش افتاده بود و موهای اطراف آلت تناسلی‌اش یخ‌زده و گوریده شده بود.

لنگدن که داشت با حس دل‌آشوبه‌اش کلنجار می‌رفت، چشمانش را به طرف سینه قربانی برگرداند. هرچند لنگدن چندین و چند مرتبه در فکس به زخم متقارن نگاه کرده بود، جای داغ از نزدیک خیلی اثرگذارتر بود. گوشت سوخته و ورآمده کاملا به شکلی که می‌خواستند درآمده بود و علامت بدون هیچ نقصی شکل گرفته بود.

……………………….

گونتر گلیک روی نیمکتی در اتاقکِ بازداشتِ دفترِ گاردِ سوییسی نشسته بود. به درگاهِ تمامِ خدایانی که اسم‌شان را می‌دانست دعا می‌کرد. تو رو خدا خواب و خیال نباشه… مهم‌ترین لحظه‌ی زندگی‌اش بود. مهم‌ترین لحظه‌ی زندگیِ هر کسی بود. تمامِ خبرنگارهای دنیا در آن لحظه آرزو می‌کردند که جای گلیک می‌بودند. با خودش گفت بیداری الان! تبدیل شدی به ستاره. الان دان راتِر گریه‌ش گرفته!

ماکری هم کنارش نشسته بود و او هم تا حدی مات و مبهوت به‌نظر می‌رسید. جای تعجب نداشت. نمی‌شد سرزنشش کرد. علاوه‌بر آن‌که سخنرانیِ کامرلنگو را انحصاری پخش کرده بودند، هم عکس‌های ترسناکِ کاردینال‌ها و پاپ را برای دنیا مخابره کردند و هم تصویرِ زنده‌ی مخزنِ پادماده و شمارشِ معکوسش را. باورم نمی‌شه!

 

چنانچه به کتاب فرشتگان و شیاطین علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین کتاب‌های جنایی و پلیسی نمونه‌های بیشتری از این نوع آثار را یافته و از خواندن آن‌ها لذت ببرید.