رمز داوینچی

«رمز داوینچی» اثری است  از دانیل براون (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۴) که در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است. این کتاب به روایت جنایتی می‌پردازد که در موزه‌ی لوور پاریس رخ داده و رابرت لنگدن در پی حل آن است.

درباره‌ی رمز داوینچی

رمز داوینچی یا راز داوینچی یا کد داوینچی نام رمانی هیجانی، معمایی و تاریخی است از نویسنده‌ی آمریکایی، دانیل براون که از فروش و استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان برخوردار بوده‌است. این کتاب قسمت دوم از سه‌گانه‌ی براون است. قسمت اول آن در سال ۲۰۰۰ با نام فرشتگان و شیاطین به چاپ رسید. قسمت سوم از سه‌گانه‌ی براون نیز با نام نماد گمشده در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید. در این کتاب (به خصوص در پاورقی‌های ترجمه‌ی فارسی آن) اطلاعاتی درباره‌ی ایزدبانو، ادیان پگانی، دین یهودی و دیر صهیون وجود دارد.

این رمان در سال ۲۰۰۳ بازار را تسخیر کرد و فروشش حتی از مجموعه هری پاتر نیز پیشی گرفت. تا مه ۲۰۰۶، بیش از ۶۰ میلیون نسخه از این کتاب به فروش رسیده‌است. این کتاب به ۴۴ زبان (از جمله فارسی) ترجمه شده‌است. محبوبیت و شهرت این کتاب به جایی رسید که شرکت‌های مسافرتی در سرتاسر دنیا، تورهایی ایجاد کرده‌اند که حول وقایع این کتاب می‌گردد و شرکتهایی مثل شرکت«راوینچیز» مسابقاتی با استفاده از مفاهیم کتاب ایجاد کرده‌اند. در ضمن یک فیلم سینمایی و یک بازی ویدئوئی نیز بر اساس آن ساخته شده‌اند.

هم‌زمان، بخصوص بخاطر موضوع جنجالی کتاب، مخالفت‌های بسیاری نیز با آن صورت گرفت. این کتاب شدیداً علیه کلیسای کاتولیک، واتیکان، پاپ و گروه مذهبی اپوس دئی است و از همین رو گروه‌های مختلف مسیحی و اسلامی علیه آن واکنش نشان داده‌اند.

کتاب رمز داونیچی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۰ با بیش از ۲.۲ میلیون رای و ۵۱ هزار نقد و نظر است. این کتاب توسط چند مترجم به فارسی برگردانده شده‌است. «رمز داوینچی» یا «راز داوینچی» یا «کد داوینچی» هر سه برای ترجمه عنوان کتاب به کار رفته‌اند. فروش کتاب بسیار موفق بود و بعضی ترجمه‌ها به چندین چاپ رسیدند.

داستان رمز داوینچی

داستان کتاب رمز داوینچی حول یک تئوری خاص درباره تاریخ مسیحیت می‌گردد که پیش از آن نیز در موردش صحبت شده‌ است و برخی تاریخ‌دانان با آن موافقند. کتاب خون مقدس و جام مقدس منبع اصلی برای این تئوری‌ها می‌باشد. طبق این تئوری عیسی مسیح با مریم مجدلیه ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌ است و کلیسای کاتولیک و واتیکان با اطلاع از این قضایا، قصد پنهان کردن آن‌ها را دارد. همچنین جام مقدس نه یک شیء، بلکه خود مریم مجدلیه است.

داستان رمز داوینچی در کشورهای فرانسه و بریتانیا و در بعضی اماکن مشهور این دو کشور مانند موزه‌ی لوور اتفاق می‌افتد.

پنج ماه پیش از شروع داستان، واتیکان به اسقف آرینگروسو، رهبری یک فرقه مسیحی تندرو موسوم به اپوس دئی (یعنی: کار خدا) اعلام می‌کند که می‌خواهد دست از حمایت از این فرقه بردارد و ۲۰ میلیون یوروی اهدایی فرقه را هم پس خواهد داد. فردی موسوم به استاد که در اصل قصد تخریب وجهه‌ی کلیسا و اپوس دئی را دارد، به اسقف پیشنهاد می‌دهد در ازای ۲۰ میلیون، جام مقدس گمشده‌ی عیسی را در اختیارش بگذارد تا اپوس دئی قدرت و محبوبیت زیادی پیدا کند؛ ولی در حقیقت با استفاده از یکی از نیروهای اسقف به قتل اعضای دیر صهیون که مخالفان قدیمی کلیسا و حافظان جام مقدس هستند، می‌پردازد تا خودش بتواند جام را به دست بیاورد.

استاد اعظمِ دیر صهیون که رئیس موزه‌ی لوور است پیش از مرگ، اسرار یافتن جام را به نوه‌اش (سوفی)، که نوه واقعی‌اش نبود منتقل می‌کند و از او می‌خواهد از دانشمندی آمریکایی (رابرت لنگدن) که در نمادشناسی مذهبی و دیرین‌شناسی تبحر دارد کمک بخواهد. این دو با وجود تعقیب بی‌امان پلیس و نیروهای استاد، مرحله به مرحله به جام مقدس نزدیک می‌شوند و در این راه از یک تاریخ‌دان انگلیسی (تیبنیگ) هم کمک می‌گیرند که در نهایت معلوم می‌شود او همان استاد تقلبی است. نهایتاً راز جام مقدس مشخص می‌شود و سوفی هم حقیقت و خانواده گمشده‌اش را پیدا می‌کند.

بخشی از رمز داوینچی

اگر بمیرم حقیقت از دست می‌رود… باید این راز را به کسی بسپارم. رابرت لنگدن، استاد نمادشناسی و تاریخ، برای سخنرانی به پاریس رفته که پلیس برای مشاوره درباره‌ی قتلی مرموز به سراغش می‌آید: رییس موزه‌ی لوور در موزه‌به قتل رسیده و جسدش در وضعیت عجیب و ترسناکی قرار گرفته است. در کنار جسد، معماهایی گیج کننده نوشته شده که پلیس تصور می‌کند پرده از راز قتل او برمی‌دارد و لنگدان باید در رمز گشایی از آن‌ها به پلیس کمک کند.

در این بین، رمزشناس فرانسوی، سوفی نوو، به لنگدان ملحق می‌شود و همراه با هم می‌فهمند که تمام این رازها به نحوی با نقاشی‌ها و یادداشت‌های لئوناردو داوینچی مرتبط است. اما در عین حال پای رازی تاریخی در میان است، رازی که گویا می‌تواند جهان را زیر و زبر کند و باعث شود تا تاریخ را از نو بنویسند. متاسفانه، فرقه‌ی مذهبی تندرویی هم همزمان به دنبال دستیابی به این اسرار است که از کشتن ابا ندارد. اگر لنگدن و نوو نتوانند معماها را حل کنند، حقیقت بزرگ تاریخی یا تا ابد از دست می‌رود یا به دست کسانی می‌افتد که می‌خواهند نابودش کنند…

 

اگر به کتاب «رمز داوینچی» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی آثار دانیل بروان در وب‌سایت هر روز یک کتاب با دیگر آثار این نویسنده آشنا شوید.