پاستیل‌‌های بنفش

«پاستیل‌‌های بنفش» اثری است از کاترین اپلگیت (نویسنده‌ی اهل آمریکا، متولد ۱۹۵۶) که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این کتاب درباره‌ی پسر نوجوانی است که از خیال‌پردازی خوشش نمی‌آید اما دوستی خیالی از ایام کودکی به زندگی‌اش بازمی‌گردد و به حل مشکلات او کمک می‌کند.

درباره‌ی پاستیل‌‌های بنفش

کاترین اپلگیت در کتاب پاستیل‌های بنفش داستانی جادویی و شگفت‌انگیز در ستایش عشق، دوستی و خانواده روایت می‌کند. این کتاب پرفروش و محبوب درباره‌ی پسری است که از خیال‌پردازی خوشش نمی‌آید اما دوستی خیالی از ایام کودکی به زندگی‌اش بازمی‌گردد و به حل مشکلات او کمک می‌کند.

این کتاب داستان پسر بچه‌ی کوچکی به نام جکسون است. از نظر جکسون همه چیز باید منطقی و واقعی باشد و خیال به هیچ دردی نمی‌خورد، اما یک روز می‌فهمد آدم‌ها همیشه دلشان نمی‌خواهد در دنیای واقعیت باشند. جکسون برای اولین بار در زندگی‌اش برای خودش یک دوست خیالی پیدا می‌کند. دوست خیالی جکسون مانند خودش عاشق پاستیل‌های بنفش است.

در حقیقت، رمان جذاب و دوست‌داشتنی پاستیل‌های بنفش درباره‌ی جکسون و خانواده‌اش است که روزهای سختی را سپری می‌کنند؛ چراکه پدر خانواده به بیماری ام اس دچار شده و به همین دلیل کار خود را از دست داده است. این خانواده دیگر هیچ پولی برای پرداخت اجاره خانه و خرید غذا ندارند. اوضاع به قدری وخیم است که در آینده‌ی نزدیک تمام اعضای خانواده یعنی جکسون، خواهرش، والدین و سگشان مجبور خواهند شد در مینی ون زندگی کنند، البته والدین نهایت تلاش خود را می‌کنند تا فرزندان خود را از این مسائل دور نگه دارند.

جکسون شخصیت اصلی و راوی داستان است؛ او احساسات خود را با شما در میان می‌گذارد. این پسر اکنون به کلاس پنجم دبستان می‌رود و با جدیت به شما می‌گوید که اصلاً خیال‌پردازی دوست ندارد و خود را شیفته‌ی حقیقت می‌داند. البته ناگفته نماند که او هم مانند بسیاری در کودکی دوستی خیالی داشت، نام دوست او کرنشا بود، گربه‌ای عظیم‌الجثه و سخنگو!

باید اشاره کرد که کاترین اپلگیت نویسنده‌ی موفقی است و از کتاب پاستیل‌های بنفش نیز استقبال خوبی صورت گرفت و تا مدت‌ها در فهرست‌های گوناگون در میان برترین‌ها بود. این نویسنده با زبان و ادبیاتی دوست‌داشتنی از دوستی و عشق می‌گوید و به شما ثابت می‌کند که دوست حتی اگر خیالی هم باشد اتفاق خوبی است که به زندگی رنگ و بویی متفاوت می‌دهد.

کتاب پاستیل‌های بنفش در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۹ با بیش از ۳۰ هزار رای و ۴۳۰۰ نقد و نظر است. در ایران نیز این کتاب با ترجمه‌ی آناهیتا حضرتی کیاوندانی، سامان نورایی، نهال سهیلی‌فر و زهرا حسینی به بازار عرضه شده است.

افتخارات پاستیل‌‌های بنفش

  • منتخب وبسایت گودریدز در سال ۲۰۱۵
  • توصیه شده توسط Charlotte Huck foundation در سال ۲۰۱۶

داستان پاستیل‌‌های بنفش

جکسون امسال به کلاس پنجم می‌رود و روای داستان است. پدرش به دلیل ابتلا به ام اس کارش را از دست داده و خانواده‌ی جکسون برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکلات زیادی مواجه هستند. اوضاع به قدری بد است که خانواده جکسون نتوانستند خانه‌ای برای زندگی اجاره کنند و مجبورند در یک مینی ون زندگی کنند.

جکسون در این داستان احساساتش را با ما به اشتراک می‌گذارد. او اعتقاد دارد در این دنیا همه‌چیز باید واقعی باشد و در ذهنش جایی برای خیال‌پردازی وجود ندارد.

اما در همین حال و هوا و مشکلات، سر و کله‌ی دوست خیالی کودکی‌اش یعنی کرنشا پیدا می‌شود. کرنشا همراه دوران کودکی جکسون بود و چند سالی بود که از او خبری در ذهن جکسون نبود. اما حالا کرنشا آمده تا به جکسون کمک کند از پس سختی‌های زندگیش بر بیاید.

بخشی از پاستیل‌‌های بنفش

چند ساعت بعد از ماجرای مرموز پیداشدن پاستیل‌های بنفش، درست وسط برشتوک‌بازیِ ما، مامان یک کیسه به هرکداممان داد. گفت برای یادگاری‌هایمان است. قرار بود یکشنبه خیلی از وسایلمان را توی حیاط بفروشیم، غیر از چیزهای مهم مثل کفش‌ها، تشک‌ها و چندتا بشقاب. مامان و بابام امیدوار بودند بتوانند با فروش آن‌ها، پول کافی برای پرداخت اجاره‌خانه و قبض آب به‌دست بیاورند.

رابین معنی یادگاری را نمی‌دانست. مامان گفت به چیزی که برایت باارزش است، می‌گویند یادگاری. بعد گفت تا زمانی که همدیگر را داریم، یادگاری به چیزهایی می‌گویند که زیاد اهمیتی ندارند.

ازش پرسیدم یادگاری‌های خودش و بابا چی هستند. مامان گفت گیتارهایشان از همه مهم‌ترند و بعد کتاب‌ها؛ چون کلاً چیزهای مهمی هستند.

رابین گفت حتماً کتاب لایل‌اش را نگه می‌دارد.

کتاب محبوب خواهرم، «خانه‌ی خیابان هشتادوهشتمِ شرقی» است. این کتاب درباره‌ی سوسماری به اسم لایل است که با خانواده‌اش زندگی می‌کند. لایل دوست دارد توی وان حمام لَم بدهد و با اردک پلاستیکی‌اش بازی کند.

 

اگر به کتاب‌های ویژه‌ی نوجوانان شبیه به «پاستیل‌‌های بنفش» علاقه دارید، می‌توانید برای آشنا شدن با سایر نمونه‌های مشابه، به بخش معرفی برترین کتاب‌های ویژه‌ی نوجوانان در وب‌سایت هر روز یک کتاب مراجعه کنید.