خاطرات شرلوک هولمز

«خاطرات شرلوک هولمز» اثری است از سر آرتور کانن دویل (نویسنده‌ی انگلیسی، از ۱۸۵۹ تا ۱۹۳۰) که در سال ۱۸۹۳ منتشر شده است. این کتاب شامل ۱۲ داستان کوتاه از شخصیت کارآگاه معروف، شرلوک هولمز، است.

درباره‌ی خاطرات شرلوک هولمز

خاطرات شرلوک هولمز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه از نویسنده‌ی بریتانیایی آرتور کانن دویل است که اولین بار در اواخر سال ۱۸۹۳ با تاریخ ۱۸۹۴ منتشر شد. این کتاب برای اولین بار در بریتانیا توسط نیون و در ایالات متحده توسط  هارپر اند برادرز در فوریه ۱۸۹۴ منتشر شد. این دومین مجموعه‌ای بود که کارآگاه مشاور شرلوک هولمز را پس از ماجراهای شرلوک هلمز به نمایش می گذاشت. تصویرگری مجموعه‌ی خاطرات شرلوک هولمز مانند مجموعه‌ی اول (ماجراهای شرلوک هولمز) توسط سیدنی پاژت انجام شد.

دوازده داستان این مجموعه در ابتدا در مجله‌ی استرند از دسامبر ۱۸۹۲ تا دسامبر ۱۸۹۳ با عنوان ماجراهای شماره ۱۳ تا ۲۴ منتشر شده بود.  در ایالات متحده، داستان‌ها برای اولین بار در هفته‌نامه‌ی هارپر منتشر شد. البته تک داستان «مشکل نهایی»  در مجله مک کلور چاپ شد.

در ادامه، کانن دویل تصمیم گرفت که این آخرین داستان های هولمز باشد و قصد داشت شخصیت کارآگاه معروف را در «مشکل نهایی» بکشد. اما تقاضای خواننده‌ها او را برانگیخت تا رمان دیگری از هولمز را  تحت عنوان سگ باسکرویل در سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۲ بنویسد، که داستان آن قبل از «مشکل نهایی» اتفاق می‌افتد. سال بعد سری جدیدی به نام بازگشت شرلوک هلمز با ادامه یافتن «مشکل نهایی» آغاز شد که در آن مشخص می‌شود که هولمز از آن واقعه جان سالم به در برده است.

کتاب خاطرات شرلوک هولمز در وب‌سایت goodreads دارای امیتاز بسیار بالای ۴.۳۰ با بیش از ۹۳ هزار رای و ۲۸۰۰ نقد و نظر است.

فهرست داستان‌های خاطرات شرلوک هولمز

کتاب خاطرات شرلوک هولمز شامل ۱۲ داستان زیر است:

  • درخشنده‌ی نقره‌ای: شرلوک هولمز در مورد ناپدید شدن یک اسب مسابقه و قتل مربی آن تحقیق می کند.
  • ماجرای جعبه‌ی مقوایی: شرلوک در باره‌ی یک بسته‌ی پستی حاوی دو گوش بریده‌ی شدن‌ی انسان تحقیق می‌کند.
  • ماجرای زردچهره: مردی از هولمز می‌خواهد که رفتار عجیب همسرش را بررسی کند.
  • ماجرای کارمند شرکت سهامی: شرلوک هولمز با پرونده‌ای روبرو می‌شود که مردی فریب خورده و از محل کارش دور می‌شود و درگیر فعالیت های عجیبی می‌گردد.
  • ماجرای گلوریا اسکات: در حالی که هولمز در کالج است، به ملاقات یکی از دوستانش می رود و هنگام صحبت با پدر دوستش به نقطه حساسی برخورد می کند. این او را به تحقیق درباره یک معمای باج خواهی هدایت می کند.
  • ماجرای آیین موسگریو: دو تن از خدمتکاران خانه موسگریو پس از اینکه فردی را گرفتار کردند که به مراسم موسگریو نگاه می‌کرده است، ناپدید میشوند. او از هولمز برای یافتن آن‌ها کمک می‌خواهد.
  • ماجرای ملاک ریگت: هولمز درگیر پرونده‌ای می‌شود که شامل دزدی از مجموعه‌ای ارزشمند از اشیا و سپس قتل یک کالسکه‌ران در ملکی در آن حوالی است.
  • ماجرای مرد خمیده پشت: هولمز با واتسون تماس می‌گیرد تا شاهد آخرین حرکت او در پرونده‌ی قتل یک سرهنگ باشد. همسرش مظنون اصلی است زیرا هنگام مرگ او با هم مشاجره داشتند.
  • ماجرای بیمار مقیم: مردی با یک قرارداد تجاری غیرمعمول پیدا می شود و از هولمز درخواست کمک می کند.
  • ماجرای مترجم یونانی: مردی نزد مایکرافت هولمز می آید و از برخورد عجیبش به او می‌گوید. شرلوک هولمز سپس به دلیل تنبلی برادرش درگیر ماجرا می‌شود.
  • ماجرای عهد دریایی: دکتر واتسون نامه ای از یک دوست قدیمی دریافت می‌کند که در مورد معاهده‌ای می گوید که از دفتر او به سرقت رفته است. واتسون نامه را برای تحقیق به هولمز ارجاع می‌دهد.
  • مشکل نهایی: هولمز پس از فرار از سه اقدام به قتل و تهدید دشمنش موریارتی به خانه واتسون می‌رسد. هولمز مصمم است موریارتی را به توافق برساند تا عدالت را حفظ کند و حرفه خود را بسازد.

 

اگر به کتاب خاطرات شرلوک هولمز علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار سر آرتور کانن دویل در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با سایر کتاب‌های این نویسنده نیز آشنا شوید.