نسل شجاعان

«نسل شجاعان» عنوان رمانی است نوشته‌ی سبکتکین سالور (روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی ایرانی، از ۱۳۰۲ تا ۱۳۷۰) که در پنج جلد نگاشته و در دهه‌ی ۱۳۷۰ توسط انتشارات دبیر منتشر شده است.

داستان رمان تاریخی و زیبای نسل شجاعان مربوط به مبارزات مهرداد ششم پادشاه ایرانیِ «پُنت» (سرزمینی باستانی در جنوب دریای سیاه در ترکیه امروزی) با دولتِ روم در عصر ژولیوس سزار است. نویسنده برای نوشتن این رمان از مبارزه‌ی دلیرانه مردم آسیای صغیر بخصوص مردمِ پنت و سرداران بزرگ آن و دسیسه‌های جیره‌خواران روم الهام گرفته است.

سبکتکین سالور، نویسنده‌ی رمان نسل شجاعان، در مقدمه‌ی این کتاب می‌نویسد:

«در این اثر از عشق‌های سوزان و ناله‌های عاشقانه و یا اعمال محیرالعقول اثری نخواهید دید و یا یک چنین عواطف و اعمالی در این داستان لااقل به شدت و قدرت بعضی از نوشته‌ها نیست. ولی یک نکته را در این داستان خواهید یافت و آن شورعشق وطن و مبارزه یک ملت وطن پرست با متجاوزین است، تحت فرمان جنگجو و مرد بزرگ تاریخ مهرداد ششم، آن هم در چه صحنه‌ای،در چه عصری!

عصر مهرداد ششم عصری که هانیبال، سیپیون، پمپه، سورن، ژول سزار در آن زمان هر کدام به نوبت یکه تاز عرصه میدان بودند، ولی هیچ یک از آن سرداران سترگ، با مهرداد قهرمان بزرگ ایرانی نژاد آسیای صغیر برابر نمی‌شوند و هیچ یک چون او، کارهای بزرگ و محیرالعقول نکرده اند.»

بد نیست بدانید که رمان نسل شجاعان در وب‌سایت معتبر goodreads دارای امتیاز ۳.۷۱ است.

داستان رمان نسل شجاعان

مدت کمی پس از مرگ اسکندر، متصرفات او قطعه قطعه شد، سرداران او که هر یک داعیه‌ی جانشینی اسکندر و جهانبانی داشتند به جان یکدیگر افتادند و در زمانی کوتاه، بر اثر جنگ‌های پی در پی و خونریزی‌های بی حساب، قدرت آنان تحلیل رفت.

دول کوچکی که جانشین امپراتوری اسکندر شدند، هر روز با مشکلی روبه رو می‌گردیدند و رفته رفته مدعیانی از میان مغلوبین سر برمی‌آوردند.

یونانیان باختر که در منتهی‌الیه شرقی متصرفات اسکندر سکنی داشتند، بر ضد سلوکی ها که تقریبا متصرفات آسیایی اسکندر را در دست داشتند، قیام کردند و دولت مستقلی برای خود تشکیل دادند که در تاریخ به نام دولت یونانی باختر معروف شد.

بلافاصله پارت‌ها قیام کردند و پایه‌های امپراتوری ایرانی اشکانیان را ریختند. از سوی دیگر سلوکی‌ها، در اثر حملات پی در پی و جنگهای مداوم با بطالسه مصر و جانشینان اسکندر یونان و اختلافات داخلی و بالاخره شکست ماکنزیا از ارتش روم ضعیف شدند. شهریاران کوچک و دست نشانده آسیای صغیر، از اختلافاتی که بین جانشینان اسکندر درگرفته بود استفاده کردند. دولت‌های «پنت» و «کاپادوکیه» که بر آنان سلسله‌های ایرانی از اعقاب سرداران و حکام هخامنشی حکومت می‌کردند و «پرکاموس» که شهریارانش از اعقاب خزانه‌دار «لیزی ماک»، یکی از سرداران اسکندر بودند، از این موقعیت استفاده کرده، گاه با این گاه با آن متفق می‌شدند.

در چنین موقعی، رم شهر کوچکی در ایتالیا، در اثر کوشش و مجاهدت مردمانش در شاهراه ترقی و جهانگشایی گام نهاد. ابتدا تمام ایتالیا را تصرف کرد، آنگاه به گل و اسپانیا دست انداخت، و یونان و جزایر مدیترانه را متصرف شد، کارتاژ را ویران ساخت و برای اینکه در آسیا گام نهد، خود را در مشاجرات دول آسیای صغیر و سلوکی ها داخل کرد. ابتدای این دخالت به نام حمایت از یونانیت در آسیا و بعد به عنوان حمایت از شهریار کوچک مصر بود که مورد تجاوز شهریار سلوکی قرار گرفت.

در این میان مهرداد ششم، پادشاه پنت، چندین بار با دولت قدرتمند روم و پادشاه آن ژولیوس سزار دست و پنجه نرم و هر بار او را مغلوب می‌کند.

برای این که بدانید چه بر سر هر یک از این افراد و به ویژه مهرداد ششم پادشاه پنت آمده و چه اتفاقاتی برای او و اطرافیانش می‌افتد و سرانجامشان چه خواهد شد، حتماً باید کتاب نسل شجاعان را مطالعه کنید.

چنانچه به داستان‌هایی از نوع داستان کتاب «نسل شجاعان» علاقه دارید، می‌توانید با برخی از آن‌ها از طریق بخش داستان‌های تاریخی در وب‌سایت هر روز یک کتاب آشنا شوید.