دشمن عزیز

«دشمن عزیز» اثری است از جین وبستر (نویسنده‌‌ی آمریکایی، از ۱۸۷۶ تا ۱۹۱۶) که در سال ۱۹۱۵ منتشر شده است. این کتاب که دنباله‌ی کتاب بابا لنگ دراز است، ماجرای نامه‌های لوسی، دوست جودی، را روایت می‌کند.

درباره‌ی دشمن عزیز

دشمن عزیز رمانی نوشته جین وبستر نویسنده کتاب مشهور بابا لنگ‌دراز می‌باشد. این کتاب دنباله داستان بابا لنگ‌دراز است. داستان در مجموعه ای از نامه‌ها نوشته شده‌است که توسط سالی مک براید، همکلاسی و بهترین دوست جودی ابوت در بابا لنگ دراز نوشته شده‌است.

از جمله دریافت کنندگان نامه‌ها می‌توان به جودی، جرویس پندلتون (همسر جودی و رئیس یتیم خانه ای که سالی در آنجا مشغول کار کردن است تا زمانی که سرپرست جدیدی منصوب شود)، گوردون هالوک (نماینده ثروتمند کنگره و نامزد سالی در سال‌های بعد) و در نهایت پزشک یتیم خانه که یک اسکاتلندی ترش‌رو به نام رابین سندی مک ری (که سالی در نامه‌هایش به او می‌گوید: «دشمن عزیز») اشاره کرد.

وبستر از ساختار معرفتی به خوبی استفاده می‌کند. انتخاب‌های سالی در مورد آنچه برای هر یک از خبرنگارانش بازگو کند، اطلاعات زیادی در مورد روابط او با آنها نشان می‌دهد.

در کتاب دشمن عزیز، جین وبستر به خوبی پیشرفت یک زن را در طول داستان نشان می‌دهد و در پایان کتاب بعد از تمام شدن مشکلات سالی را به عنوان یک مدیر اجرایی توانمند معرفی کند. او این روند را در کتاب بابا لنگ دراز نیز درمورد رشد جودی ابوت به ما نشان داده است و در این سبک تبحر خاصی دارد.

داستان کتاب دشمن عزیز در اوایل قرن بیستم، در روستایی از ناحیه‌ی دوتچس نیویورک اتفاق می‌افتد و نویسنده با مهارت خودش مشکلات اجتماعی آن دوران را به‌خوبی در رمانش به نمایش می‌گذارد. او از وضعیت یتیمان در نوانخانه‌ها و ارزش کار زنان در جامعه سخن بگوید. قهرمان داستان بابا لنگ دراز، جودی ابوت که الان ازدواج کرده است تصمیم دارد پرورشگاه جان گریر که در آن بزرگ شده است را بازسازی کند.

کتاب دشمن عزیز در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۳ با بیش از ۱۱ هزار رای و ۱۵۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از مهرداد مهدویان، ثمین نبی پور، معصومه آقاپور، پری‌ناز شاهین به بازار عرضه شده است.

داستان دشمن عزیز

پس از ازدواج جودی آبوت با جرویس پندلتون، مادام لیپت، مدیر نوانخانه جان گریر از کار اخراج و سالی مک‌براید، صمیمی‌ترین دوست جودی آبوت برای این سمت انتخاب می‌شود. این کتاب نامه‌های سالی مک‌براید به جودی آبوت است که از اتفاقات و اندرحواشی نوانخانه برای او می‌گوید.

در نوانخانه جان گریر، علاوه بره دوشیزه سالی مک‌براید، آشپز، باغبان و یک پزشک به نام رابین مک‌ری وجود دارد. منظور از دشمن عزیز هم دکتر رابین مک‌ری پزشک نوانخانه است که دوشیزه مک‌براید برای لج و لجبازی این نام را روی او نهاده‌است.

داستان این رمان در اوایل قرن بیستم در روستای دوچس، نیویورک اتفاق می‌افتد. این رمان به تعدادی از مسائل اجتماعی می‌پردازد از جمله: نحوه مراقبت از کودکان بی سرپرست (و به‌طور کلی برای کودکان)، طلاق و ارزش کار زنان (مورد دوم توسعه طبیعی موضوع آموزش زنان در بابا لنگ دراز است).

در حالی که کار داوطلبانه زنان به‌طور گسترده‌ای پذیرفته شده‌است، برخی از شخصیت‌ها، مانند گوردون، هنوز به زنانی که در موقعیت‌های مسئول پرداخت می‌کنند، با خصومت نگاه می‌کنند. هالوک، دوست سالی و نامزد آتی سالی و سایرس ویکوف محترم، متولی خانه جان گریر. آقای Cy محترم (همان‌طور که سالی او را صدا می‌زند) اعتراض دارد که JGH دستمزد بتی، دستیار سالی را پرداخت کند: «او یک زن است و خانواده اش باید از او حمایت کنند.»

بخش‌هایی از دشمن عزیز

ما همگی مجموعه ای از خاطرات داریم که دوست داریم با خوشحالی، آن ها را به دست فراموشی بسپاریم ولی آن ها موضوعاتی هستند که خود به خود در ضمیر انسان می مانند. اگر معنی بخشیدن این است که درباره ی آن سخن نگویی، بدون تردید من قادر به انجام دادنش هستم ولی همواره محبوس کردن خاطره ای زشت در ذهن، کار عاقلانه ای نیست، چون آن خاطره در درونت می روید و می روید و تمام بدنت را فرا می گیرد.

………………..

از قضا آقای دکتر، همان قدر از من خوشش می آید که من از او. او فکر می کند من سبک و بی منطق هستم و مرا برای این مقام نالایق می داند. مطمئنم تا الان از طرف او نامه ای به آقای جرویس رسیده که فورا مرا اخراج کند. ما حتی در حین گفت و گو نتوانستیم با هم کنار بیاییم. او به طور گسترده و با لحنی فیلسوفانه از مضرات زندگی پرورشگاهی کودکان بی سرپرست سخن می گفت و من با بی خیالی از آرایش تازه ی مو که بین دخترانمان رواج یافته و زیاد هم قشنگ نیست، تأسف می خوردم

………………..

نامه ات رسید و من با حیرت تمام آن را دو بار خواندم. درست فهمیده ام که جرویس برای هدیه ی کریسمس، بودجه ای در اختیارت گذاشته تا نوانخانه ی جان گریر را به یک موسسه ی نمونه تبدیل کنی؟ و تو مرا برای خرج کردن این پول انتخاب کرده ای؟ درست فهمیدم؟ سالی مک براید، مدیر یک نوانخانه؟! طفلک ها مغزتان عیب کرده یا به تریاکی، چیزی اعتیاد پیدا کرده اید، نکند این تراوش های فکری دو مغز تب دار است؟ من همان قدر برای اداره کردن صد کودک مناسبم که بگویید بیا مدیر یک باغ وحش شو!

 

اگر به کتاب دشمن عزیز علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های ویژه‌ی نوجوانان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌ها مشابه نیز آشنا شوید. هم‌چنین بخش معرفی آثار جین وبستر شما را با دیگر آثار این نویسنده آشنا می‌سازد.