ارابه‌های خدایان

«ارابه‌های خدایان» اثری است از اریش فون دنیکن (نویسنده‌ی آلمانی‌زبان اهل سوئیس، متولد ۱۹۳۵) که در سال ۱۹۶۸ منتشر شده است. این کتاب به بیان نظریه‌ی حضور و تاثیر فرازمینی‌ها در تمدن‌های باستانی زمین می‌پردازد.

درباره‌ی ارابه‌های خدایان

ارابه‌های خدایان نخستین کتاب اِریش فون دِنیکِن (اِریک فون دِنیکِن)، منتشرشده در سال ۱۹۶۸ است. اساس این کتاب بر پایه‌ی این فرضیه است که بسیاری از تکنولوژی‌های تمدن‌های باستانی و ادیان برگرفته از مسافران فضایی هستند که به نام خدایان پذیرفته شده‌اند. به عبارت دیگر، کلمه‌ی «خدایان» که در کتاب‌های باستانی و تورات آمده، در واقع موجودات فرازمینی هستند که انسان‌های آن دوران به آن‌ها «خدایان» می‌گفتند.

ارابه‌های خدایان  اولین اثر فون دنیکن  بود که یک کتاب پرفروش در آلمان و آمریکا بود و بعدها در ۳۸ کشور دیگر نیز چاپ این کتاب با استقبال روبرو شد. نظریات وی در این کتاب باعث شد تا وی را پدر نظریات فضانوردی باستانی لقب بدهند.

در این کتاب، نویسنده به بررسی آثار و نشانه‌های باقی‌مانده از مسافران فضایی در میان آثار تاریخی و باستانی و عهد عتیق می‌پردازد. ترجمه‌های مختلفی از این کتاب، با فاصله‌ی کمی از انتشار آن، در ایران در سال‌های مختلف و توسط ناشران و مترجمان مختلف به چاپ رسیده‌است. از دیگر آثار این نویسنده صاحب نظریه، میتوان به کتاب خدایان آنسوی فضا اشاره داشت که در حقیقت ادامه دهنده همان مبانی فکری قبلی او در کتاب ارابه‌های خدایان است.

همچنین فیلمی سینمایی از روی کتاب او ارابه‌های خدایان ساخته و پرداخته شده است. وی در کتاب خدایان آنسوی فضا سعی در بسط و توسعه مبانی فکری خود داشته است. مباحث جدیدی [درزمان خود] که بر پایه داده‌های جدید کامپوترها بوده و باورهای او را تا حد قابل قبولی منطقی و استوار تر می‌نماید.

این کتاب شامل اکتشافات و شواهدی است که از میان آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک فضانورد بیگانه در یک هرم حفظ شده است.
  • نمودارهای ناوبری پروازهای فضایی هزارساله.
  • نجوم پیشرفته‌ی خرابه‌های اینکا و مصر.
  • نقشه‌ای از زمین زیر کلاهک یخی قطب جنوب.
  • یک فضاپیمای غول‌پیکر که در کوه‌های آند کشف شده است.

فرضیه‌ی اصلی کتاب ارابه خدایان این است که موجودات فرازمینی بر فناوری باستان تاثیر گذاشته‌اند. به عقیده‌ی فون دانیکن، به نظر می‌رسد برخی از سازه‌ها و مصنوعات باستانی دانش فناوری پیچیده‌تری را نسبت به آن‌چه در زمان ساخت آن‌ها شناخته شده یا تصور وجود آن‌ها می‌رود، منعکس می‌کنند.

فون دانیکن معتقد است که این مصنوعات یا توسط بازدیدکنندگان فرازمینی یا توسط انسان‌هایی که دانش لازم را از فرازمینی‌ها آموخته‌اند، تولید شده‌اند. البته لازم به ذکر است که بسیاری از تئوری‌های این کتاب امروزه رد شده‌اند.

این کتاب نشان می‌دهد که آثار هنری باستانی در سراسر جهان را می‌توان به‌عنوان تصویر فضانوردان، وسایل نقلیه‌ی هوایی و فضایی، فرازمینی‌ها و فناوری پیچیده تفسیر کرد. فون دانیکن عناصری را توصیف می‌کند که معتقد است در هنر فرهنگ‌های نامرتبط مشابه هستند. در میان آثار هنری که او توصیف می‌کند می‌توان به مجسمه‌های سگ‌های ژاپنی باستانی (که معتقد است شبیه فضانوردان در لباس‌های فضایی هستند) و کنده‌کاری‌های ۳۰۰۰ ساله در معبد پادشاهی جدید مصر اشاره کرد.

کتاب ارابه‌های خدایان در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۵۲ با بیش از ۱۶۳۰۰ رای و ۱۴۵۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌ای از اسماعیل قهرمانی‌پور منتشر شده است.

فهرست مطالب ارابه‌های خدایان

  • فصل اول: آیا موجودات هوشمند دیگری در پهنه‌ی کیهان وجود دارند؟
  • فصل دوم: سفینه‌ی فضایی ما روی سیاره‌ای فرود می‌آید
  • فصل سوم: معماهای توجیه‌ناپذیر جهان
  • فصل چهارم: آیا خدایان فضانورد بودند؟
  • فصل پنجم: ارابه‌های آتشین از آسمان
  • فصل ششم: خیال‌پردازی‌های قدیمی و افسانه‌ها… یا حقایق قدیمی
  • فصل هفتم: عجایب دنیای قدیم یا مراکز مسافرت‌های فضایی
  • فصل هشتم: سرزمین مردان پرنده
  • فصل نهم: اسرار و عجایب آمریکای جنوبی
  • فصل دهم: آزمودگی‌های زمین از فضا
  • فصل یازدهم: ارتباط مستقیم
  • فصل دوازدهم: فردا (آینده)

بخشی از ارابه‌های خدایان

در اوایل قرن بیستم یک کشف شورانگیزی در روی تپه ی کویونجیک به عمل آمد. که عبارت بود از سروده های حماسی که روی دوازده عدد لوح گلی حک شده بود که متعلق به کتابخانه اشور بنیپال، پادشاه آشوریان بوده است. آن سروده ها به زبان اکادی بود.

و بعدها نسخه های دوم پیدا شد که به حمورابی، پادشاه گذشته های دور تعلق داشت. این یک حقیقت پذیرفته شده است که نسخه اصلی اکثر اشعار حماسی متعلق به گیلگمش از سومریان است، آن مردمان اسرارآمیز که از مبداء و منشاء آن ها اطلاعی در دست نیست و همانهایی هستند که یک عدد ریاضی پانزده رقمی از خود برجای گذارده اند و در نجوم نیز فوق العاده پیشرفته بوده اند.

 

اگر به کتاب ارابه‌های خدایان علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های تاریخ در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.