تاوان

«تاوان» اثری است از میناتو کانائه (نویسنده‌ی ژاپنی، متولد ۱۹۷۳) که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای چهار زن می‌پردازد که سرنوشتشان به دلیل یک اتفاق در دوران کودکی به هم پیوند خورده است.

درباره‌ی تاوان

«تاوان» اثر میناتو کانائه یک رمان هیجان‌انگیز روان‌شناختی است که به لایه‌های پیچیده گناه، غم و اندوه و پیامدهای غم انگیز یک رویداد غم انگیز می‌پردازد. داستان در یک شهر کوچک ژاپنی اتفاق می افتد و با قتل یک دختر جوان به نام امیلی آغاز می شود. داستان پس از این جنایت شنیع، زندگی چهار دوستی را که در زمان کشته شدن امیلی حضور داشتند و بار وحشتناکی را که برای پانزده سال آینده با خود حمل می‌کنند، بررسی می‌کند.

مضمون اصلی رمان حول وعده‌ای است که دختران به مادر غمگین امیلی داده‌اند، پیدا کردن عامل جنایت و جستجوی عدالت. با این حال، با گذشت سال ها، آسیب حل نشده آن روز سرنوشت ساز در درون هر یک از آنها رخ می دهد و سایه ای طولانی بر زندگی و روابط آنها می اندازد. میناتو کانائه به طرز ماهرانه‌ای دیدگاه‌های این چهار زن را به هم می‌پیوندد و بینش‌هایی درباره آشفتگی درونی آنها و تأثیر عمیق احساس گناه بر روان آنها ارائه می‌دهد.

میناتو کانائه از طریق توسعه شخصیت های ظریف در تاوان، پویایی پیچیده بین دوستان را آشکار می کند، موضوعات وفاداری، خیانت، و غیرقابل اعتماد بودن حافظه را بررسی می کند. هر شخصیت با نسخه خاص خود از وقایع دست و پنجه نرم می کند و در تلاش است تا خاطرات تکه تکه شده خود را با حقیقت آنچه در روز قتل امیلی رخ داد، آشتی دهد. با آشکار شدن رازها و تغییر اتحادها، رمان خوانندگان را در حاشیه نگه می دارد و قابلیت اطمینان راویان و انگیزه های واقعی را که باعث اعمال آنها می شود زیر سوال می برد.

روایت تاوان از طریق مجموعه‌ای از خطوط به هم پیوسته آشکار می‌شود و به تدریج لایه‌های گذشته را می‌کند تا احساسات خام و انگیزه‌های پنهانی که باعث اعمال امروزی شخصیت‌ها می‌شوند، آشکار شود. نثر میناتو فشرده و اتمسفریک است و حس ناراحتی را ایجاد می کند که در هر صفحه نفوذ می کند. محیط شهر کوچک به عنوان پس‌زمینه‌ای دلهره‌آور عمل می‌کند، و حس انزوا و کلاستروفوبیا را که توسط شخصیت‌هایی که در خاطرات گناه‌آلودشان به دام افتاده‌اند، افزایش می‌دهد.

همانطور که داستان تاوان به سمت پایان تکان دهنده خود می رود، میناتو کانائه ماهرانه ماهیت عدالت و رستگاری را بررسی می کند و خوانندگان را مجبور می کند با حقایق ناراحت کننده در مورد ظرفیت انسان برای ظلم و بخشش روبرو شوند. «تاوان» صرفاً داستانی نیست، بلکه کاوشی عمیق در مورد پیچیدگی‌های اخلاقی ذاتی پس از تراژدی است. خوانندگان را به چالش می کشد تا با سؤالات مربوط به مقصر بودن و اینکه تا چه حد می توان واقعاً گناهان گذشته را جبران کرد. «تاوان» با داستان سرایی استادانه و شخصیت‌های بسیار زنده‌اش، خواندنی برای طرفداران تعلیق روانی است.

کتاب تاوان در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۸۴ با بیش از ۸۷۰۰ رای و ۱۷۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از مصطفی رضوی و آزاده سلحشور به بازار عرضه شده است.

داستان تاوان

«تاوان» عواقب قتل دختر جوانی به نام امیلی را در یک شهر کوچک ژاپن دنبال می کند. چهار دوست به نام‌های سائه، آکیکو، ماکی و یوکو شاهد این جنایت هستند اما نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند. آنها به مادر داغدار امیلی قول می دهند قاتل را پیدا کنند. با این حال، پانزده سال بعد، قاتل ناشناس باقی می‌ماند و زندگی دختران با احساس گناه و ضربه روانی تسخیر شده است. هر یک از این چهار زن به گونه ای متفاوت با بار خاطرات خود کنار می آیند.

سائه معلم مدرسه می شود اما از نظر عاطفی دور است، آکیکو روی ظاهرش وسواس دارد و مهماندار یک بار می شود، ماکی ازدواج می کند اما با ناباروری دست و پنجه نرم می کند و یوکو به دنبال آرامش در مذهب است. با نزدیک شدن به سالگرد مرگ امیلی، مادر امیلی دوباره ظاهر می‌شود و از دختران می‌خواهد قاتل را پیدا کنند یا برای شکستشان توبه کنند.

روایت تاوان از طریق دیدگاه های آنها آشکار می شود و پیچیدگی های روابط آنها و تأثیرات ماندگار تراژدی را آشکار می کند. در میان تغییر اتحادها و اسرار مدفون، حقیقت در مورد آنچه در آن روز اتفاق افتاد به آرامی آشکار می شود، که منجر به نتیجه گیری تکان دهنده ای می شود که مفاهیم عدالت و رستگاری را به چالش می کشد.

بخش‌هایی از تاوان

 سارا خانم آساکو! از اینکه محبت کردید و در مراسم ازدواج من که چندی پیش برگزار شد، شرکت کردید، صمیمانه تشکر می کنم. در تمام مدت مراسم، به اقوام و خویشانم که از آن شهرستان آمده بودند، با نگرانی نگاه می کردم که مبادا شما با دیدن آنان، آن زمان را به یاد آورید و رنجیده خاطر شوید، چراکه آن ها به هیچ وجه درکی ندارند.

…………………

من چهار سال در خوابگاه دانشجویی زندگی کردم. وقتی به پدر و مادرم گفتم که می خواهم در دانشگاه توکیو ادامه ی تحصیل بدهم، هر دو به اتفاق مخالفت کردند اگر فریب آدم بدجنسی را بخورم و مجبورم کنند که تن فروشی کنم، چه؟ اگر معتاد شوم، چه؟ اگر به قتل برسم، چه؟ خانم آساکو، شما که در پایتخت بزرگ شده اید، شاید با خواندن این حرف ها خنده تان بگیرد و بگویید واقعا آن ها چه چیزی شنیده اند که چنین فکرهایی می کنند.

من هم با این صحبت ها مخالفت کردم و حتی با کنایه نام برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه ی آن ها را به میان آوردم و گفتم: «این صحبت ها به خاطر زیادی دیدن (بیست وچهار ساعت در پایتخت) است»، ولی در حقیقت، بارها چنین تصورات وحشتناکی به ذهن خودم هم راه یافته بودند، اما با وجود آنها، مصرانه تصمیم داشتم به توکیو بروم.

…………….

همه چیز عروسک دلربا بود، هم چهره ی عجیبش که معلوم نبود بچه ای است که قیافه ی جدی و بزرگسال دارد و یا بزرگسالی است که قیافه ی بچه گانه دارد و هم دست و پای باریکش که ناخودآگاه دلم می خواست دستم را دراز کرده و آن ها را لمس کنم.

با خودم فکر کردم که چقدر خوب می شود اگر همیشه این عروسک را کنار خودم داشته باشم و با آن حرف بزنم و در همان لحظه ذهنم به سراغ صاحب عروسک هم رفت، ولی دختری که صاحب عروسک بود یک بچه ی فقیر شهرستانی بود که جز جای یک خال ریز هیچ وجه اشتراک دیگری با عروسک نداشت.

 

اگر به کتاب تاوان علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار مشابه نیز آشنا شوید.