برگ اضافی

«برگ اضافی» با نام کامل «برگ اضافی: یادداشت‌هایی از شرق تا غرب» اثری است از منصور علی ضابطیان (نویسنده و کارگردان، متولد ۱۳۴۹) که در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است. این کتاب به روایت خاطرات جا مانده‌ی نویسنده از دو کتاب قبلی می‌پردازد.

درباره‌ی برگ اضافی

برگ اضافی، سومین و آخرین کتاب از مجموعه‌ی خاطرات و عکس‌های منصور ضابطیان از سفرهایش به کشورهای دور و نزدیک است. ضابطیان در معرفی کتاب آخرش چنین می‌نویسد: استقبال مردم از دو کتاب «مارک و پلو» و «مارک دو پلو» بزرگ‌ترین انگیزه‌اى بود که باعث شد در این لحظه این کتاب را در دست داشته باشید.

«برگ اضافى» برخلاف دو کتاب پیشین گزارش‌هایى کامل از سفر به کشورهاى مختلف نیست. بلکه یادداشت‌هاى پراکنده‌ای‌ست از مشاهدات و خاطراتم از این‌سو و آن‌سوى جهان. اگر تصور مى‌کنید با خواندن این کتاب مى‌توانید اطلاعات کافى و وافى درباره‌ی این کشورها به‌دست بیاورید سخت در اشتباهید. این کتاب فقط خاطره‌نگارى‌هایى‌ست از یک آدم دیوانه‌ی سفر که هیچ‌چیز را به اندازه‌ی تجربه‌هاى منحصر‌به‌فرد در گوشه و کنار جهان دوست ندارد.

«برگ اضافی» دربرگیرنده‌ی یادداشت‌هایی از شرق تا غرب به قلم منصور ضابطیان است که خاطرات جامانده از سفرهای پیشین خود را در آن جمع آوری نموده است. منصور ضابطیان موفق شده تا نام خود را با سفر و سفرنامه گره بزند و از طریق اشتیاق و علاقه ی خود به سفر، پلی میان خود و خوانندگانش ایجاد کند.

برگ اضافی اثر جذابی و خواندنی دیگری است از این نویسنده ی خوش سفر، که در قالب سفرنامه در اختیار علاقمندان به این بخش از ادبیات قرار گرفته است. البته نویسنده خود اظهار داشته که بر خلاف آثار دیگرش، برگ اضافی چندان دربردارنده ی اطلاعاتی که مخاطب را با کشورهای مورد نظر آشنا کند نمی باشد.

برگ اضافی بیشتر خاطرات یک مسافر است که پدیده های جذاب و تجربه های شیرین و تلخ خود را با اشتیاقی وصف نشدنی ثبت نموده و از رهروی این مشاهدات، مواردی را با مخاطبش درمیان می گذارد که شاید در هر سفرنامه ای پیدا نشود.
خاطرات، کوتاه و دلنشین اند و منصور ضابطیان گاه نقطه نظرات انتقادی و مواضع خود را در برابر برخی وقایع ابراز می دارد. او همچنین مطالبی در باب چگونگی سفرهای بین المللی اش مطرح نموده و نکات خاص و خواندنی از مکانی که به آن سفر کرده به همراه وضعیت فرهنگی و اقتصادی و معیشتی مردم نیز ارائه می دهد.

همچون باقی آثار وی، برگ اضافی نیز فضای مفرح و طنزگونه ای دارد و برای مخاطب ملال آور نیست. معمولا هر کدام از خاطرات با پیوست تصویر و عکسی مرتبط در اختیار خواننده قرار گرفته اند که این مساله بر جذابیت این اثر خلاقانه می افزاید.

«برگ اضافى» مجموعه‌ای از ۳۳ یادداشت مختلف است که با عکس و گرافیک‌های مربوط به آن در حدود ۱۶۰ صفحه از انتشارات مثلث کار شده است.

کتاب برگ اضافی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۹۳ با بیش از ۶۹۷ رای و ۹۹ نقد و نظر است.

بخش‌هایی از برگ اضافی

«برگ اضافى» برخلاف دو کتاب پیشین گزارش‌هایى کامل از سفر به کشورهاى مختلف نیست. بلکه یادداشت‌هاى پراکنده‌ای‌ست از مشاهدات و خاطراتم از این‌سو و آن‌سوى جهان. اگر تصور مى‌کنید با خواندن این کتاب مى‌توانید اطلاعات کافى و وافى درباره‌ی این کشورها به‌دست بیاورید سخت در اشتباهید.

این کتاب فقط خاطره‌نگارى‌هایى‌ست از یک آدم دیوانه‌ی سفر که هیچ‌چیز را به اندازه‌ی تجربه‌هاى منحصر‌به‌فرد در گوشه و کنار جهان دوست ندارد. اصلاً بگذارید این‌طور بگویم تا به حال شده به رستورانی بروید و مثلاً یک غذاى پلویى سفارش بدهید و بعد براى اینکه حسابى به خودتان حال بدهید بخواهید یک کباب برگ اضافى هم برایتان بیاورند؟اگر دو کتاب «مارک و پلو» و «مارک دوپلو» آن غذاى اصلى باشند، کتابى که در دست دارید همان «برگ اضافى» است. نوش جان!

…………….

کنار خیابان مردی را میبینم که مقابلش دو بشکه ی پلاستیکی بزرگ است. از روی کنجکاوی سرک میکشم تا توی بشکه ها را دید بزنم. مرد که اشتیاق مرا میبیند بالا و پایین میپرد و با زبان بی زبانی میخواهد مرا تشویق کند تا از او چیزی بخرم. اما از او چه باید بخرم؟ توی بشکه ها آب است و در آب صدها ماهی کوچک خاکستری اندازه ی ماهی قرمز های عید خودمان.

با خودم میگویم چقدر خنگ است و مگر نمیبیند من توریستم و توریست نه آکواریوم دارد و نه ماهی تنگ به دردش میخورد. دختر و پسر جوانی از راه میرسند و از دیدن بشکه ها هیجان زده میشوند. شروع میکنند با هم به تایلندی صحبت کردن و مثل بقیه تایلندی ها خوشحال شدن و جیغ زدن. به مرد فروشنده چیزی میگویند و او هم سری تکان میدهد.

یک کیسه ی پلاستیکی بیرون میکشد و ملاقه اش را بر میدارد و کمی آب توی آن میریزد و چند ماهی هم جدا میکند و توی آن میاندازد. قاعدتا حالا باید در کیسه بسته شود. همین اتفاق هم میافتد اما قبل از آن مرد ماهی فروش یک نی توی کیسه میگذارد و دور آن را با کش محکم میکند!

………………

 بانکوک – در تایلند می شود هزار و یک چیز برای خوردن پیدا کرد که تصورش را هم نمی کنید. از نارگیل های تازه که آن قدر خوشمزه اند که آدم در حسرت این می گذارند که چرا همان میمون باقی نمانده تا موزهای کبابی که بوی عجیب و غریبی دارند.

……………..

 آمستردام – اینکه آقای رابی ویلیامز چه نمایشی را بر صحنه آورد جایش اینجا نیست، بلکه جایش در یک کتاب درباره هنر اکتینگ خواننده بر صحنه است. شاید همین کافی باشد که تقریبا تا دو روز بعد از کنسرت من ترجیح می دهم که گوشه خلوتی پیدا کنم، چشم هایم را ببندم و آنچه را بر صحنه دیده ام را توی ذهنم مرور کنم.

………………..

 بوداپست – عین چی باران می آید. از قطار که پیاده می شویم انگار همان اول شیلنگ آب را می گیرند رویمان و خلاص.

……………….

 بارسلون – هر لحظه منتظرم یک نفر بیاید و بگوید اینجا جای من است که نشسته ای. اما هیچکس نمی آید و من تا اخر کنسرت نزدیک ترین آدم به خواننده می شوم. تنها ترسم این است که مبادا انریکه دستم را بگیرد و بالا بکشد و بخواهد یکی از ترانه هایش را باهم بخواینم. چه آبروریزی می شود آن موقع!

 

اگر به کتاب برگ اضافی علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین سفرنامه‌های ایران و جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید. هم‌چنین برای آشنا شدن با سایر آثار این نویسنده، بخش معرفی کتاب‌های منصور علی ضابطیان را ببینید.