تسلی‌بخشی‌های فلسفه

«تسلی‌بخشی‌های فلسفه» اثری است از آلن دو باتن (نویسنده و فیلسوف اهل سوییس، متولد ۱۹۶۹) که در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است. این کتاب به بررسی آموزه‌‌های فلاسفه‌ی بزرگ از دید زندگی روزمره می‌پردازد.

درباره‌ی تسلی‌بخشی‌های فلسفه

تسلی بخشی‌های فلسفه نام کتابی غیرداستانی است نوشته‌ی الن دو باتن. آلن دو باتن فیلسوف معاصر سوئیسی ، در کتاب‌های منتشرشده اش تلاش داشته تا فلسفه را از بام انتزاعیات صرف به روی زمین آورده تا با زندگی مردم در ارتباط بیشتری باشد. او سعی کرده‌است که از آموزه‌های فیلسوفان بزرگ، در جهت کاربرد آن در زندگی روزمره انسان‌ها استفاده کند تا از رنج آنان کم کرده و بر غنای آن بیفزاید.

این کتاب ، از جمله کتاب‌هایی است که می‌توان آن را در زمره کتاب‌های «فلسفه برای زندگی» نام برد. این کتاب در شش بخش نوشته که در هر بخش سعی می‌کند یکی از سختی‌های زندگی را با آموزه‌های یکی از فیلسوفان درمان کند و التیام ببخشد.

این نویسنده در کتاب‌هایش موضوعات روزمره را به روشی فلسفی بررسی می‌کند. دوباتن در این کتاب می‌کوشد تا با استناد به آثار شش فیلسوف بزرگ راه‌حل‌هایی برای مشکلات روزمره خوانندگان ارائه کند. مخاطبان با خواندن این کتاب از سقراط می‌آموزند که عدم محبوبیت را باید نادیده انگاشت. سنکا به آنها کمک می‌کند تا بر احساس یاس و ناامیدی‌شان غلبه کنند و اپیکور چاره بی‌پولی‌ها و مشکلات مالی را پیش رویشان می‌گذارد.

مونتنی راهنمای مناسبی برای درمان ناکارآمد‌های است؛ عشاق دل‌شکسته می‌توانند با خواندن آثار شوپنهاور تسلی خاطر یابند؛ و کسانی که در زندگی با سختی‌های زیادی روبرو هستند با نیچه همذات پنداری خواهند کرد. تسلی بخشی‌های فلسفه یکی از آخرین آثار آلن دوباتن است که تاکنون بیش از دویست هزار نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

در حقیقت در این کتاب یاد می‌گیرید که مخالفت و ناسازگاری دیگران، به‌ هیچ‌وجه نشان‌دهنده اشتباه در طرز تفکر و شیوه زندگی شما نیست؛ از سوی دیگر، پذیرش اکثریت نمی‌تواند گواه حقانیت باورها و اعتقادات شما باشد و هر انسانی می‌تواند با استدلال‌های منطقی، باورهای عامه را زیر سؤال ببرد و مورد تردید قرار دهد.

کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۱ با بیش از ۲۸۵۰۰ رای و ۲۸۰۰ نقد و نظر است.

فهرست مطالب کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه

کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه شامل مطالب زیر است:

  • فصل اول: تسلی بخشی برای عدم محبوبیت
  • فصل دوم: تسلی بخشی برای نداشتن پول کافی
  • فصل سوم: تسلی بخشی برای ناکامی
  • فصل چهارم: تسلی بخشی برای ناتوانی و عدم کفایت
  • فصل پنجم: تسلی بخشی برای قلب شکسته
  • فصل ششم: تسلی بخشی برای سختی‌ها و مشکلات

بخشی از کتاب تسلی‌بخشی‌های فلسفه

برای کاهش شدت طغیان و شورش ما علیه رویدادهایی که با اهداف و مقاصد ما بسیار تفاوت دارند، باید همیشه این مسئله را مد نظر داشته باشیم که قلاده‌ای دور گردن خود داریم. افراد حکیم و خردمند از ضرورت‌ها آگاه هستند و به‌جای آن‌که با مقاومت بی‌جا خودشان را خسته کنند، بی‌درنگ آن را دنبال می‌کنند. اگر به یک انسان حکیم بگویند که چمدانش در ترانزیت گم شده، ظرف چند ثانیه این واقعیت را می‌پذیرد. سنکا روایت کرده است که بنیان‌گذار فلسفه رواقی پس‌از آنکه اموالش را از دست داد، چگونه رفتار کرده بود:

وقتی زنون خبر غرق شدن کشتی را شنید و متوجه شد تمام بارهایش در دریا غرق شده است، بلافاصله گفت: «فورتونا به من امر کرده که فیلسوفی رها از مادیات باشم.»

ممکن است این حرف‌ها به‌عنوان دستورالعملی برای انفعال و سکوت قلمداد شود که می‌خواهد ما را ترغیب کند تا در مقابل ناکامی‌هایی که شاید بتوان بر آن‌ها فایق آمد، تسلیم شویم. ناکامی می‌تواند شهامت ما را برای ساختن یک کانال کوچک مانند کانال بورنژر در دره‌ای به فاصله چند کیلومتر از شمال پون دوگار به طول ۱۷ متر و ارتفاع ۴ متر را نیز از بین ببرد.

اما نکته‌ای که سنکا بیان می‌کند بسیار ظریف‌تر است. پذیرفتن چیزی در جایگاه امری ضروری، وقتی واقعاً این‌طور نیست، به اندازه طغیان علیه چیزی که ضروری است، غیرعاقلانه به نظر می‌رسد. ممکن است به راحتی با پذیرفتن چیزهای غیرضروری و انکار چیزهای ممکن، گمراه شویم، همان‌طور که با انکار امور ضروری و شآرزوی چیزهای غیرممکن، می‌توان به بیراهه رفت. ایجاد تمایز میان این دو به عهده عقل است.

 

اگر به کتاب «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین کتاب‌های فلسفی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.