حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد

«حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد» با نام کامل «حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد: سرمایه‌داری چگونه کار می‌کند و چطور شکست می‌خورد؟» اثری است از یانیس واروفاکیس (اقتصاددان اهل یونان، متولد ۱۹۶۱) که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. در این کتاب نویسنده به زبان ساده مفاهیم اقتصادی را برای دختر نوجوان خود شرح می‌دهد.

درباره‌ی حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد

یکی از مشهورترین اقتصاددانان جهان، یانیس واروفاکیس، در این کتاب خطاب به دختر نوجوان خود، از داستان‌هایی ساده برای توضیح اینکه اقتصاد چیست و چرا اینقدر خطرناک است استفاده می‌کند. پول چیست و چرا بدهی وجود دارد؟ ثروت و نابرابری از کجا حاصل می شود؟ اقتصاد چگونه قدرت شکل دادن و از بین بردن زندگی ما را دارد؟ اقتصاد یک علم فنی نیست، یک درام حماسی است: میدان نبردی از ایده‌ها ، جنگ بین قدرتمندان برای کسب وفاداری و بیعت ما.

در کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد، نویسنده نشان می‌دهد که این درام چگونه برای اولین بار ظاهر شد و از آن زمان تاکنون بر سرنوشت جوامع بشری در سراسر جهان حاکم است. وی در پاسخ به سوالات بزرگ درباره ی پول و بدهی، قدرت و نابرابری، نشان می‌دهد که اقتصاد چگونه به دنبال حل مشکلات جهان ما بوده اما در نهایت علت اصلی بسیاری از آنها بوده است.

این کتاب به روشی ساده و الهام بخش با تکیه بر تاریخ و ادبیات، داستان‌های علمی و خاطرات شخصی، برای برخی از سوالات گیج کننده و چالش‌های مهمی که بشریت با آن روبرو است‌، برای خوانندگان در هر سنی چیزهای زیادی را روشن می‌کند.

در حقیقت، ویژگی منحصر به فرد این کتاب این است که نویسنده در آن می‌کوشد مانند پدری بنویسد که می‌خواهد به سوال‌های اساسی دخترش در مورد عصر حاضر پاسخ دهد؛ پاسخ‌هایی که دختر جوان بتواند با بصیرت موجود آنها در برابر شکست‌ها و تاریکی سیستم کنونی مجهز شده و راهی به سمت بدیل‌های دموکراتیک‌تر پیدا کند.

کتاب با یک سؤال اصلی شروع می‌شود: «چرا این‌قدر نابرابری در جهان وجود دارد؟» واروفاکیس توضیح می‌دهد که بازار چیست، چگونه به وجود آمده و در طول زمان چه تغییراتی کرده است و نابرابری‌های اقتصادی در جوامع مختلف ریشه در چه چیزی دارند؟

کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۱۲ با بیش از ۱۵ هزار رای و ۱۸۰۰ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی فرهاد اکبرزاده به بازار عرضه شده است.

فهرست مطالب حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد

کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد شامل مطالب زیر است:

  • فصل اول: چرا این‌قدر نابرابری؟
  • فصل دوم: تولد جامعه‌ی بازار
  • فصل سوم: وصلت بدهی و سود
  • فصل چهارم: جادوی سیاه بانکداری
  • فصل پنجم: دو بازار اودیپی
  • فصل ششم: ماشین‌های تسخیرشده
  • فصل هفتم: فانتزی خطرناک پول غیرسیاسی
  • فصل هشتم: ویروس های احمق
  • سخن پایانی

بخش‌هایی از حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد

وقتی در حباب رونق و شکوفایی غرب بزرگ شوی بیش‌ترِ بزرگ‌تر‌ها به تو خواهند گفت که کشورهای فقیر به این دلیل فقیرند که اقتصادشان «ضعیف» است ــ بماند که معنای این حرف چیست. آن‌ها این را هم خواهند گفت که فقرای جامعه‌ی خودت نیز به این دلیل فقیر هستند که چیزی برای فروش ندارند که دیگران واقعا بخواهند ــ خلاصه این‌که آن‌ها چیزی برای عرضه به بازار ندارند.

به همین دلیل است که تصمیم گرفتم درباه‌ی چیزی به نام اقتصاد با تو حرف بزنم: در جهان تو و من هر بحثی در این باره که چرا برخی افراد فقیرند در حالی که برخی دیگر پول‌شان از پارو بالا می‌رود، یا حتی این‌که چرا انسان دارد کره‌ی زمین را نابود می‌کند، حول چیزی می‌چرخد که به آن اقتصاد گفته می‌شود. و اقتصاد به چیزی ربط دارد که به بازار معروف است. اگر می‌خواهی سهمی در آینده‌ی انسان داشته باشی، نمی‌توانی وقتی کلماتی مثل «اقتصاد» و «بازار» گفته می‌شوند خودت را به آن راه بزنی و بی‌محلی کنی.

…………………..

 از زمانی که اولین انسان به آسمان شب نگاه کرد و با خود اندیشید چرا خودش را منکوب عظمت آن می بیند ما یقین کردیم که چیزی در اعماق وجود ما هست، چیزی نامتعین که به ما توان حیرت کردن و داشتن بیم و امید را می دهد. فیلسوفان و نویسندگان آن را روح در ماشین می نامند، قدرت نامحسوسی که ما را همان چیزی می کند که هستیم.

اجازه بده بگویم وقتی می بینی سیاست مداران و اقتصاد دان ها و مفسران درباره بدهی عمومی حرفی می زنند، طوری که انگار نفرین است، به خودت بگو که چیزی به مراتب بیش از این هاست. این روحی در ساختار جوامع بازار است که این جوامع را به کار می اندازد، چه کارشان را خوب انجام دهند و چه بد. و وقتی می بینی قدرتمندان یا سخن گویان شان حکومت را شیطانی می خوانند و دولت و بدهی عمومی را به سخره می گیرند، به یاد داشته باش که آن ها به دولت به همان شدتی نیاز دارند که به کلیه و شش هایشان.

………………………

 تمام بچه ها برهنه به دنیا می آیند، اما خیلی زود بعضی شان لباس های گران قیمتی می پوشند که از بهترین بوتیک ها خریده شده، در حالی که بیش ترشان لباس کهنه به تن می کنند. وقتی این بچه ها کمی بزرگ تر شوند، بعضی از آن ها از این که اقوام و پدربزرگ و مادربزرگ ها برایشان لباس می آورند دلخور می شوند، چون هدایای دیگری را ترجیح می دهند، هدایایی مثل گوشی آیفون، درحالی که بچه های دیگر رویای روزی را در سردارند که بتوانند با کفش های بی وصله به مدرسه بروند.

 

اگر به کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های اقتصادی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.