وحشی

«وحشی» با نام کامل «وحشی: از گمشده تا پیداشده در مسیر پاسفیک کرست» اثری است از شرل استرید (نویسنده‌ی آمریکایی، متولد ۱۹۶۸) که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است. این کتاب به شرح مسافرت هزار مایلی نویسنده از کالیفرنیا تا ایالت اورگان و واشینگتن می‌پردازد.

درباره‌ی وحشی

کتاب «وحشی: از گمشده تا پیداشده در مسیر پاسفیک کرست» کتابی است که در سال ۲۰۱۲ به‌وسیله‌ نویسنده آمریکایی شرل استرید و در انتشارات آلفرد ای ناپ به چاپ رسید و به بیش از سی زبان ترجمه شد و به مدت ۱۲۶ هفته در لیست پرفروش‌ترین آثار دنیا بوده است. این کتاب برای هفت هفته‌ی متوالی در صدر فهرست پرفروش‌ترین نیویورک تایمز بود و اردیبهشت ۹۷ برای اولین‌بار در ایران از نشر «ستاک» و با ترجمه میعاد بانکی منتشر شد.

کتاب وحشی در مورد زندگی واقعی خود نویسنده نوشته شده، دختری که در ۲۲ سالگی مادرش را از دست می‌دهد و در چهارسال بعدی، به دلیل غم فقدان مادرش در زندگی و ازهم پاشیدن خانواده به مسیر تجربه‌های مخاطره‌آمیز و اشتباه می‌افتد و زندگی کاری و عشقی و خانوادگی‌اش کاملا در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

 شریل استرید با قدرت بیانی که دارد کاملا صادقانه و وفادارانه به پیش می‌رود. هیچ ترس و ابایی از نشان دادن خود واقعی‌اش ندارد. حتی در زمان‌هایی که احساس یا فکر غیر معقولی در لحظه نابه‌جا دارد بازهم بیانش می‌کند و کاملا به شما این احساس را می‌دهد که زندگی و شخصیتش (بدون هیچ اغراق یا ادبی کردن بیش از اندازه) را زیر اشعه ایکس گذاشته است!

این صداقت همه جانبه به شدت خواننده را به نویسنده نزدیک می‌کند. داستان به قدری بی‌تعارف و راحت بیان می‌شود که شما فکر می‌کنید می‌تواند زندگی خود شما هم باشد! و از همه مهم‌تر چقدر شخصیت اصلی داستان شبیه به زندگی واقعی است: یک انسان کامل با تمام مزایا و معایبش.

این صداقت قلم باعث شده برخی از کاربران گودریدز از شریل استرید عصبانی شوند که چرا تا این حد خودخواه بوده یا چرا چنین تصمیماتی گرفته است! یا چرا به راحتی زندگی‌اش را در معرض چنین تجاربی قرار داده است. اما باید به خاطر داشته باشیم که واکنش‌ها و نحوه پذیرش هر انسانی کاملا متفاوت است و حتی خود نویسنده هم تمام تصمیماتی که در آن چهار سال پشت سر گذاشته را تایید نمی‌کند. اما تمام همین مشکلات باعث می‌شود او دست به نجات خودش بزند و مسیری را نتخاب کند که به جلای روحی و ذهنی‌اش منجر شود.

یکی دیگر از جنبه‌های فوق‌العاده قلم نویسنده، تشبیهات و استعاره‌های به شدت عمیقی است که در نوشتن استفاده کرده است. کتاب به شدت روان و خوش‌خوان و به نظر راحت و ساده نوشته شده اما بدون درک کردن استعاره‌هایی که شرل بکار برده بخش اعظمی از دریافت‌های روحی و تحول زندگی‌اش را از دست می‌دهید!

این استعاره‌ها به شدت هوشمندانه و در عین حال به نظر سطحی نوشته شده‌اند اما نقطه قوت نویسندگی شریل استرید هستند. در تک تک لحظه‌های مطالعه باید به یاد داشته باشد که چکمه فقط یک چکمه ساده کوهنوردی نیست! یا دل کندن از یک غذا، دیدن یک بیلچه و احساس نیاز پیدا کردن به خرید کتابی که راهنمای مسیر پاسفیک کرست است، بیرون آوردن ماشین مدفون زیر برف و همزمانی تصمیم به سفر و… صرفا یک اتفاق ساده نیستند.

هر بخش کتاب با جملاتی از سایر نویسندگان شروع می‌شود، جملاتی که به شدت هوشمندانه و خوب انتخاب شده‌اند، فلسفی و انگیزشی‌اند و به واقع همان جملاتی‌اند که برای خود شرل هم کمک کننده بوده‌اند.

کتاب وحشی در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۵ با بیش از ۷۴۹ هزار رای و ۴۴ هزار نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که در ۳ دسامبر ۲۰۱۴ فیلمی با نام وحشی با بازی ریس ویترسپون در نقش استرید و کارگردانی ژان-مارک ولی ساخته شد.

افتخارات وحشی

  • بهترین کتاب سرگذشت نامه سال ۲۰۱۲ در سایت گودریدز
  • برنده بهترین کتاب غیرداستانی در جشنواره پادلی
  • برنده بهترین کتاب غیر داستانی بزرگسالان از جشنواره کتاب هندوستان
  • فینالیست خالق بهترین کتاب غیر داستانی در جشنواره کتاب اورگن
  • قرار گرفته در فهرست باشگاه کتابخوانی اپرا وینفری

بخش‌هایی از وحشی

تنها چیزی که آن ها می گفتند این بود که: «اما تو خیلی خوشحال به نظر می رسی!» و این حقیقت داشت: ما خوشحال به نظر می رسیدیم. درست مانند وقتی که مادرم مرد و می کوشیدم جوری رفتار کنم که انگار همه چیز رو به راه است. غم و اندوه چهره ای ندارد!

………………………

ترس، تا حد زیادی، زاده ی داستان هایی است که برای خودمان تعریف می کنیم، بنابراین تصمیم گرفتم به خودم داستانی متفاوت از داستانی که به یک زن گفته می شد، بگویم.

……………………

می توانستم فروپاشی را درونم احساس کنم، مانند تکان خوردن یک گل قاصدک در باد. با هر حرکتم، یکی دیگر از گلبرگ ها پراکنده می شد. با خودم گفتم، خواهش می کنم، خواهش می کنم.

 

اگر به کتاب وحشی علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین سفرنامه‌ها  در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.