در جاده

«در جاده» اثری است از جک کراوک (نویسنده‌ی فرانسوی‌تبار آمریکایی، از ۱۹۲۲ تا ۱۹۶۹) که در سال ۱۹۵۷ منتشر شده است. این کتاب حاصل تجربیات نویسنده در ملاقات با مردم در سرتاسر آمریکا است.

درباره‌ی در جاده

در جاده یک رمان از نویسنده‌ی آمریکایی جک کرواک است که در سال ۱۹۵۷ توسط وایکینگ پرس منتشر شد. این رمان نوعی خودزندگی‌نامه و حاصل تجربیات کرواک در ملاقات با مردم در سرتاسر آمریکا است. این کتاب در رتبه ۵۵ صد رمان برتر به انتخاب کتابخانه مدرن قرار دارد.

جک کرواک، رمان در جاده را بر پایه خاطرات شخصی خود از سفر جاده‌ای‌اش از نیویورک به مکزیکو سیتی نوشت. نیل کسدی همراه جک کرواک در این سفر و الهام‌بخش شخصیت موریارتی بود. او از یادداشت‌هایی که در این سفر نوشته بود بعدا برای نوشتن دیگر رمان‌هایش نیز استفاده کرد. جک کرواک، رمان در جاده را در سه هفته در آوریل ۱۹۵۱ بر روی یک رول کاغذ به طول ۳۶/۵ متر و به شکل یک پاراگراف طولانی بدون ویرگول نوشت. بعدها اصل این رول به نمایش گذاشته شد.

کتاب «در جاده»، به سال‌های سفر جک کروآک به همراه دوستش، نیل کسدی، در آمریکای شمالی می پردازد. این دو نفر، سراسر آمریکا را با هدف یافتن شناختی از خود و کسب تجربه های عجیب و کمیاب زیر پا می گذارند. خصوصیت های کروآک از قبیل عشق به آمریکا، علاقه به انسانیت و توجه ویژه ی او به جاز، کتاب در راه را به اثری الهام بخش با اهمیتی جاودانه تبدیل کرده است.

ایده ی اولیه ی در راه، دومین رمان کروآک، در اواخر دهه ی ۱۹۴۰ در مجموعه‌ای از دفترهای یادداشت شکل گرفت و سپس در طول سه هفته در آپریل ۱۹۵۱ به شکل کتاب درآمد. این اثر برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ به چاپ رسید. پس از چندین و چند درخواست برای ساخت فیلم از روی این کتاب، سرانجام فیلمی با همین عنوان به تهیه کنندگی فرانسیس فورد کاپولا بر اساس داستان کتاب ساخته شد.

این اثر کلاسیک از کروآک به مفاهیمی چون آزادی و شور و اشتیاق در زندگی پرداخته و آغازگر جنبش «بیت» در آمریکا بود و از زمان اولین انتشارش، جمع کثیری از نسل‌های متمادی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

یافتن انتشاراتی برای چاپ این داستان، شش سال طول کشید. اما سه هفته پس از چاپ، به کتاب مقدس نسل بیت بدل شد. در سال ۲۰۱۲ والتر سالس فیلمی به نام «در جاده» بر پایه این رمان ساخت. این فیلم نامزد دریافت نخل طلا در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۲ بود.

کتاب در جاده در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۶۱ با بیش از ۳۹۷ هزار رای و ۱۸.۵ هزار نقد و نظر است. این کتاب در ایران هم طرفداران بسیاری دارد و با ترجمه‌هایی از احسان نوروزی ( تحت عنوان «در راه»)، محمد رزازیان و یاشین آزادبیگی به بازار عرضه شده است.

داستان در جاده

این کتاب روایت سفر ادیسه‌وار جوانی به نام سالواتوره پارادایس (سل، سلی) است. نویسنده‌ای که پس از طلاق از همسرش، سرخورده و افسرده، بر آن می‌شود تا دلش را به دست جاده‌های آمریکا بسپارد و می‌کوشد از این راه، معنا و مفهومی برای زندگی پوچ خویش بیابد. در این بین با جوانی کوچک‌تر از خود اما کلّاش و متقلب به نام دین موریارتی آشنا می‌شود و چنان تحت تأثیر دیوانه‌بازی‌ها و مرام آشوب‌گرانۀ او قرار می‌گیرد که زندگی را بدون او عاری از هرگونه لذتی می‌یابد.

دین نیز در لابه‌لای این همه هیاهو هدفی مهم‌تر دارد و آن یافتن پدر گم‌شده‌اش است که با نام دین موریارتیِ پیر از او یاد می‌شود. در ادامه، ارتباط مراد و مریدگونه‌ای میان دو جوان شکل می‌گیرد که درون‌مایه‌ی اصلی «در جاده» را تشکیل می‌دهد. رابطه‌ای که به گونه‌ای، ریشه در روایت توراتی خضر و موسی دارد.

بخش‌هایی از در جاده

اون قدر چرخ زدم که سرگیجه گرفتم. فکر کردم دارم به رویایی ژرف سقوط می کنم، اون هم درست از فراز یه پرتگاه. اوه، پس دختری که عاشقشم کجاست؟ به این فکر کردم و به دورتادورم نگاهی انداختم، به همون شکلی که به همه جای جهان کوچیک زیر پام نگاه کرده بودم. و در برابر چشم هام، لاشه ی بزرگ و بکر و باد کرده ی قاره ی آمریکایی من آروم گرفته بود.

……………………

خورشید غروب می‏کند، سرخ و بزرگ. همه اسم‏های جادویی دره پیش رویم می‏گسترند، مانتکا و مادرا، و باقی‏شان. چیزی نگذشت که غروب شد، غروبی انگورمانند، غروبی ارغوانی بر فراز باغ‏های نارنگی و مزارع وسیع خربزه، خورشید به رنگ انگور فشرده، با رد سرخ شرابی، زمین‏ها به رنگ عشق و رازهای اسپانیایی. سرم را از پنجره بیرون بردم و ریه‏هایم را از هوای معطر پر کردم.

……………………

بهترین معلم، تجربه است اما نه از منظر تحریف شده ی شخصی دیگر.

 

اگر به کتاب در جاده علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های دارای مضامین اجتماعی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.