سکوت تحسین برانگیز

«سکوت تحسین برانگیز» اثری است از عبدالرازق گورنه (نویسنده‌ی تانزانیایی برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، متولد ۱۹۴۸) که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده است. این کتاب به روایت داستان یک مهاجر زنگباری در انگلستان می‌پردازد.

درباره‌ی سکوت تحسین برانگیز

سکوت تحسین برانگیز رمانی از عبدالرزاق گورنه است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. این پنجمین رمان گورنه است و اولین بار توسط نیوپرس در ۱ نوامبر ۱۹۹۶ منتشر شد. این کتاب داستان یک مرد زنگباری ناشناس است که پس از فرار از آنجا در اوایل دهه ۱۹۶۰، در انگلستان زندگی می کند.وی در انگلستان معلم می‌شود و با معشوق انگلیسی سفیدپوست خود دختری را بزرگ می کند. پس از ۲۰ سال تبعید از وطن، راوی به زنگبار سفر می کند تا در گذشته خود تأمل کند و مکانی را می یابد که دیگر خانه نیست.

این کتاب نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد. بسیاری از منتقدان آن را به‌عنوان داستانی زیبا در رابطه با مهاجرت و استعمار دانسته و ستایش کرده‌اند.  هفته نامه‌ی ناشران بررسی گورنه در مورد مسائل فرهنگی و شخصیت پردازی او را تحسین کرده است.

بیشتر کارهای گورنه در مورد سواحل شرق آفریقا یا زنگبار است. بروس کینگ منتقد ادبی استدلال می‌کند که رمان‌های گورنه قهرمانان شرق آفریقا را در زمینه وسیع بین‌المللی خود قرار داده‌است و این نشان می‌دهد که در جهان بینی گورنه آفریقایی‌ها همیشه بخشی از یک جهان بزرگتر و در حال تغییر بوده‌اند. به گفته‌ی کینگ، قهرمانان داستان‌های گورنه اغلب می‌کوشند عادت‌های بد بیگانگان را ریشه کن کرده و از این طریق قربانی شوند.

عبدالرزاق گورنه نویسنده‌ی تانزانیایی‌تبار ساکن بریتانیاست که سال ۲۰۲۱ میلادی جایزه‌ی نوبل ادبیات را از آن خود کرد. گورنه متولد ۱۹۴۸ در زنگبار است؛ مجمع الجزایری در سواحل شرقی آفریقا که اکنون بخشی از تانزانیاست. او که در میان رمان‌نویسان مشهور جهان جای گرفته، یک پناهجوست که در سال ۱۹۶۰ میلادی در پی کودتای خونین تانزانیا مجبور به فرار از کشورش و پناه آوردن به انگلستان شد.

مهاجرت و استعمار محور نوشته‌های گورنه را تشکیل می‌دهد و هیأت داوران آکادمی نوبل نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار او را که منجر به انتخابش شده، دلبستگی به حقیقت توصیف کرده است. او روایت کنندۀ تجربه‌ی مهاجران در جامعه‌ی بریتانیای کنونی است. آثار او ریشه در تاریخ استعمار در شرق آفریقا دارد؛ داستان‌هایی آمیخته با افسانه‌های سواحیلی که با زبانی جادویی بیان می‌شوند.

کتاب سکوت تحسین برانگیز در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۱ با بیش از یک هزار رای و ۱۲۹ نقد ونظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران تحت عنوان ضیافت سکوت و با ترجمه‌ی کاظم زینالی به بازار عرضه شده است.

داستان سکوت تحسین برانگیز

کتاب سکوت تحسین برانگیز داستان مرد جوانی را حکایت می‌کند که زنگبار را برای مهاجرت به انگلستان ترک می‌کند و در بریتانیا ازدواج می‌کند و معلم می‌شود. اما ۲۰ سال بعد، بازگشت او به سرزمین مادری‌اش، نه تنها چالشی را در درون او به‌وجود می‌آورد بلکه زندگی خانوادگی‌اش را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند.

بخشی از سکوت تحسین برانگیز

من خودم را به‌شدت مغلوب این درد یافته‌ام. در ابتدا تلاش کردم آن را مجبور به سکوت کنم؛ زیرا فکر می‌کردم خیلی زود فروکش می‌کند و مرا با دل پرآشوب و بی‌قرارم راحت می‌گذارد. اینکه تا یک فصل از زندگی درنگ کرده و اکنون سر برآورده بود، یادآوری روشنی از ناآرامی‌ها و بی‌قراری‌هایی بود که زیر پوسته به‌ظاهر رضایت‌بخش زندگی ما لولیده و به کمین نشسته بود.

در حالی که به نظر می‌رسید این درد هوای رفتن به سر ندارد، اکنون مانند شیئی بسیار واضح‌تر، استوارتر و ملموس‌تر فضای درونم را حقیرانه، ملال‌آور و عمیقاً اشغال کرده بود و از خود گازهای غلیظ و مشمئزکننده که بوی تنهایی و وحشت می‌داد، منتشر می‌کرد. صبح که از خواب بلند شدم، با احتیاط به‌دنبال آن گشتم و هنگامی که فهمیدم هنوز در درونم زنده و سالم می‌جنبد، آهی عمیق کشیدم. همسرم اِما گفت که این به‌خاطر اختلال گوارشی یا چیزی شبیه به آن است؛ اما از اضطراب واضحی که در چشمانش قابل‌تشخیص بود دریافتم که خودش نیز به حرفش اعتقادی ندارد.

چندین هفته مرا متقاعد کرد تا انواع پودرها و قرص‌ها را مصرف کنم و شروع به مطالعه درباره رژیم‌های غذایی خاص، اسیدیته و سبزی خواری و مصرف ویتامین‌ها کرد. رفتار اِما با همه مشکلات زندگی همین گونه بود. او برای مدتی توجه دقیق خود را به مشکلاتی که پیش می‌آمد معطوف می‌ساخت. البته ما هرگز نتوانستیم رژیم‌های غذایی خاصی را امتحان کنیم، هرچند که برخی از آن‌ها مفید به نظر می‌رسیدند، زیرا هر روز صبح احساس می‌کردم که این جانور رفته‌رفته در درونم قوی‌تر می‌شود.

 

اگر به کتاب سکوت تحسین برانگیز علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین رمان‌های جهان در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.