ذهنی برای اعداد

«ذهنی برای اعداد» با نام کامل «ذهنی برای اعداد: چگونه در ریاضی و علوم از همه بهتر باشیم» اثری است از باربارا اوکلی (استاد مهندسی دانشگاه اوکلند، متولد ۱۹۵۵) که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است. این کتاب به معرفی روش‌هایی برای غلبه بر مشکل در یادگیری ریاضیات و علوم می‌پردازد.

درباره‌ی ذهنی برای اعداد

کتاب ذهنی برای اعداد با عنوان انگلیسی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. اگر برای کسب موفقیت در علوم ریاضی به دنبال راهکارهای عملی هستید، این کتاب منبعی عالی از پژوهش‌های علوم شناختی است و نقشه‌ی راه مطمئن و در عین حال جذاب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مخاطب اصلی این اثر دانش آموزان مقطع دبیرستان است. افرادی که تلاش می‌کنند نمره‌ی ریاضی خود را بهبود ببخشند اما با نتیجه منفی روبه‌رو می‌شوند و همین موضوع آنها از ریاضی دور و دورتر می‌کند. باربارا اوکلی در کتاب خود به زندگی علمی بسیار از مشاهیر علمی پرداخته و راهکارهای آنها برای خلاقیت بیشتر و برای پیشبرد علم را موشکافی می‌کند. او نه تنها روش‌های یادگیری را آموزش می‌دهد، بلکه توصیه‌های ارزشمندی برای امتحان دادن و کسب موفقیت در آزمون ارائه می‌کند. این کتاب در ۱۸ فصل و ۲۸۸ صفحه به شما می‌آموزد چگونه در چیزی که فکر می‌کنید در آن بی استعداد هستید، بهترین شوید.

در ذهنی برای اعداد، دکتر اوکلی به ما اجازه می دهد تا رازهای یادگیری موثر را در اختیار داشته باشیم – اسراری که حتی دانشجویان موفق آرزو می کنند زودتر بدانند. برخلاف تصور عمومی، ریاضیات به تفکر خلاقانه و همچنین تحلیلی نیاز دارد. اکثر مردم فکر می‌کنند تنها یک راه برای حل یک مسئله وجود دارد‌، در واقع، اغلب چندین راه حل مختلف وجود دارد – شما فقط برای دیدن آنها به خلاقیت نیاز دارید.

به عنوان مثال، بیش از سیصد دلیل مختلف شناخته شده در مورد قضیه فیثاغورث وجود دارد. به طور خلاصه ، مطالعه‌ی یک مسئله در مورد روش لیزر متمرکز تا زمانی که به یک راه حل نرسید، یک روش موثر برای یادگیری نیست. بلکه شامل صرف وقت برای کنار رفتن از یک مشکل و اجازه دادن به قسمت آرامتر و خلاق تر مغز است. استراتژی های یادگیری در این کتاب نه تنها برای ریاضیات و علوم ، بلکه برای هر موضوعی که در آن با آن دست و پنجه نرم می کنیم، کاربرد دارد.

در حقیقت، باربارا اوکلی با نوشتن کتاب ذهنی برای اعداد، به ارائه‌ی روش‌هایی برای یادگیری بهتر و مؤثرتر ریاضی می‌پردازد. اوکلی در این کتاب از رویکردهای آموزشی-یادگیری مفیدی برای آموزش علم ریاضی و اعداد استفاده می‌کند. کتاب حاضر مملو از داستان‌ها و حتی تصاویری است که با هدف نهادینه شدن مطلب در ذهن مخاطب عرضه می‌شوند.

نویسنده معتقد است که مغز انسان، توانایی حل کردن پیچیده‌ترین مسائل را نیز دارد؛ اما این‌که بخواهد یا بتواند این مسائل را حل کند، به شرایط خاصی بستگی دارد. به طور کلی، یادگیری علوم بسته به این است که از طریق روش‌های صحیح یادگرفته شوند. باربارا اوکلی، در کتاب خود بیان می‌دارد که ۱۰ تمرین حیاتی برای یادگیری ریاضی وجود دارند. او این ده تمرین را «ده قانون خوب مطالعه» می‌نامد. این ده قانون، برای یادگیری مادام‌العمر ریاضی یا هر درس دیگری، مخصوصاً برای امتحانات مدرسه ضروری هستند.

در کتاب ذهنی برای اعداد، کمک‌های سودمندی در رابطه با معلمان، مطالعه با دیگران، مقابله با اهمال‌کاری، تست زدن، مقابله با اضطراب، رهایی از کمال‌گرایی و… ارائه می‌شود. مثال‌هایی از دانشمندان بزرگ و مسیری که در رسیدن به حل مسائل پیچیده طی کرده‌اند بیان شده و برای بهبود حافظه، نکاتی عرضه می‌شود. خواندن این کتاب تأثیری باورنکردنی بر عملکرد یادگیری شما خواهد گذاشت.

کتاب ذهنی برای اعداد در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۰ با بیش از ۱۸ هزار رای و ۱۸۰۰ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی کامیاب تقی‌زاده به بازار عرضه شده است.

فهرست مطالب ذهنی برای اعداد

کتاب ذهنی برای اعداد شامل مطالب زیر است:

  • فصل یک: در را بگشا
  • فصل دوم: دستپاچه نشوید
  • فصل سوم: یادگیری خلق کردن است
  • فصل چهارم: دسته کردن و دوری کردن از توهم های توانایی
  • فصل پنجم: جلوگیری از پشت گوش انداختن
  • فصل ششم: زامبی ها همه جا هستند
  • فصل هفتم: دسته کردن در مقابل خفقان
  • فصل هشتم: ابزارها، راهنمایی ها و ترفندها
  • فصل نهم: جمع بندی زامبی های پشت گوش انداختن
  • فصل دهم: بهبود حافظه تان
  • فصل یازده: راهنمایی‌های بیشتر برای حافظه
  • فصل دوازده: یادگیری ارج نهادن به استعدادتان
  • فصل سیزده: شکل دادن به مغزتان
  • فصل چهارده: پرورش دادن چشم ذهن از طریق ساخت شعر
  • فصل پانزده: نوزایی در یادگیری
  • فصل شانزده: اجتناب از اعتماد به نفس بیش از حد
  • فصل هفده: امتحان دادن
  • فصل هجده: استعدادهای پنهان خود را شکوفا کنید

بخش‌هایی از ذهنی برای اعداد

در کودکی حتی مفهوم ساده‌ای مانند خواندن ساعت را نمی‌فهمیدم. چرا عقربه‌ی کوچک ساعت را نشان می‌دهد؟ از آنجا که ساعت از دقیقه مهم‌تر است، نباید عقربه‌ی بزرگ نمایشگر ساعت باشد؟ ساعت ده و ده دقیقه را نشان می‌دهد یا یک و پنجاه دقیقه؟ مدام گیج می‌شدم. مشکلم با تلویزیون از مشکلم با ساعت‌ها هم بدتر بود.

آن زمان که کنترل وجود نداشت، حتی نمی‌دانستم تلویزیون با کدام دکمه روشن می‌شود. تنها همراه برادر یا خواهرم برنامه‌ها را می‌دیدم. آنان نه‌تنها می‌توانستند تلویزیون را روشن کنند، بلکه حتی می‌توانستند تلویزیون را روی شبکه‌ای که می‌خواستیم ببینیم تنظیم کنند. چه خوب.

با بی‌عرضگی‌های فنی و نمره‌های افتضاحم در ریاضی و علوم، تنها نتیجه‌ای که می‌توانستم بگیرم این بود که چندان باهوش نیستم. لااقل آن‌قدرها باهوش نبودم. آن موقع متوجه نبودم، اما تصورم از خودم، به عنوان شخصی که از لحاظ فنی، علمی و ریاضی ضعیف است، زندگی‌ام را شکل می‌داد. همه‌ی این‌ها به خاطر مشکلم با ریاضی بود.

عادت کرده بودم اعداد و معادلات را خویشاوندان بیماری‌های مرگبار بدانم که باید به هر قیمتی از آن‌ها دوری بجویم. آن‌موقع نمی‌دانستم ترفندهای ذهنی ساده‌ای وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانم بر ریاضی تمرکز کنم؛ ترفندهایی که هم برای افرادی که در ریاضی ضعیف‌اند و هم برای افرادی که در آن مهارت دارند، مفید است. نمی‌دانستم طرز فکر من شبیه کسانی است که باور دارند نمی‌توانند در ریاضی و علوم موفق باشند.

حالا می‌فهمم مشکلم در شیوه‌ی متفاوت نگریستن به جهان ریشه داشت. آن موقع فقط از یک شیوه برای یادگیری استفاده می‌کردم و در نتیجه صدای موسیقی ریاضی را نمی‌شنیدم. ریاضیاتی که معمولاً در نظام آموزشی آمریکا تدریس می‌شود، می‌تواند مانند مادری پرهیزگار باشد که به شکلی عقلانی و باشکوه، از جمع و تفریق، ضرب و تقسیم بالا می‌رود و به سوی آسمان‌های زیبای ریاضیات اوج می‌گیرد، اما ریاضی ممکن است شبیه نامادری بدجنسی هم باشد.

………………………….

 فرض کنید قرار بود دریک مسابقه بزرگ دو شرکت کنید و برای اولین تمرین تا شب پیش از اولین ماراتن صبر می‌کردید؛ تصور کنید در این صورت عضلات ساق پایتان چقدرتیر می‌کشید. به همین ترتیب؛ در ریاضی و علوم هم نمی‌توان همه چیز را به دقایق آخر موکول کرد.

برای بیشتر افراد. یادگیری ریاضی و علوم به دو چیز وابسته است: چند دوره مطالعه مختصر تا «آجرهای» ذهنی جاگذاری شوند و همچنین زمانی بین این مطالعات تا ملاط ذهنی خشک شود: یعنی مخصوصا دانشجویان ریاضی و علوم باید به خوبی بر پشت گوش انداختن که بین بسیاری از دانشجویان مشکلی رایج است، چیره شوند.

ما کارهایی را پشت گوش می‌اندازیم که حس ناخوشایندی القا می‌کنند. مطالعه تصاویر پزشکی نشان می‌دهد افرادی که با ریاضی میانه خوبی ندارند، به خاطر این از ریاضی دوری می‌کنند که حتی فکر کردن به آن باعث می‌شود درد بکشند. وقتی در مورد مطالعه ریاضی فکر می‌کنند. مراکز درد در مغزشان فعال می‌شود.

اما نکته مهمی در این مطالعات وجود دارد. آنچه دردناک است. انتظار برای مطالعه ریاضی است. وقتی افرادی که از ریاضی نفرت داشتند واقعا به مطالعه ریاضی پرداختند. درد ناپدید شد. ریتا امت متخصص پشت گوش انداختن، می‌گوید: «ترس از انجام یک کار، بیش از انجام خود کار انرژی و زمان می‌برد.»

دوری جستن از چیزی دردناک قابل درک است اما متسفانه تأثیرات بلند مدت عادت کردن به این دوری جستن می‌تواند ناخوشایند باشد. اگر مطالعه ریاضی را کنار بگذارید. فکر کردن به مطالعه آن دردناک‌تر می‌شود. اگر مطالعه برای آزمون‌های اس ای تی با ای سی تی را‏ عقب بیندازید. در روز حساس آن آزمون احساس خفگی به شما دست می‌دهد؛ چون برای راحت بودن با مفاد درسی، پایه های عصبی محکم لازم را نساخته اید و امکان گرفتن بورسیه را از دست می دهید.

شاید دوست داشتید شغلی مرتبط با ریاضی و علوم داشته باشید. اما تسلیم شدید و مسیر دیگری در پیش گرفتید. به بقیه گفتید از ریاضی سر درنمی آوردید. اما درحقیقت صرفا به این دلیل بود که اجازه دادید پشت گوش انداختن مطالعه شکستتان بدهد.

پشت گوش انداختن «اساس» عادتی همواره نادرست است. به عبارتی، این عادت جنبه های مختلفی از زندگی تان را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر بتوانید این عادت را تغییر دهید. به تدریج، هزاران تغییر مثبت در زندگی‌تان رخ خواهد داد.

 

اگر به کتاب «ذهنی برای اعداد» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی بهترین کتاب‌های علمی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.