پرنده‌های خارزار

«پرنده‌های خارزار» اثری است از کالین مک‌کالو (نویسنده‌ی استرالیایی، از ۱۹۳۷ تا ۲۰۱۵) که در سال ۱۹۷۷ منتشر شده است. این کتاب داستان سه نسل از خانواده‌ی کلیریس را روایت می کند.

درباره‌ی پرنده‌های خارزار

پرنده‌های خارزار یا مرغان شاخسار طرب نام کتابی‌ست که در سال ۱۹۷۷ توسط کالین مک کالو نویسنده استرالیایی نوشته شده. این رمان در سال ۱۹۸۳ برای سریال تلویزیونی کوتاهی با همین نام آماده شد. این اثر به فارسی نیز ترجمه شده‌است. پرنده‌های خارزار کتابی است احساسی و داستان دختری به نام مگی که عاشق کشیشی به نام رالف می‌شود و در اثر یک رابطه جنسی از رالف پسری به دنیا می‌آورد. فیلمی نیز بر پایه این کتاب ساخته شده‌است.

در چهار سال اول انتشار این کتاب، تنها در کشور ایالات متحده بالغ بر ۹ میلیون جلد از آن به فروش رفت و پرفروش‌ترین کتاب در تاریخ استرالیا به شمار می‌رود و بیش از ۳۳ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسیده است.

نام کتاب به افسانه‌ی پرنده‌ی خارزار اشاره دارد. پرنده‌ای که از روز متولد شدنش به دنبال بهترین بوته‌ی خار می‌گردد. او هرگز آواز نمی‌خواند، مگر روزی که بالاخره آن بوته را پیدا کند. وقتی آن را پیدا کند، زیباترین آواز دنیا را می‌خواند و بعد می‌میرد. الگوی کالین مک کالو برای نوشتن این کتاب خانواده‌ی خودش بوده است.

 کتاب پرنده‌های خارزار، داستان سه نسل از خانواده ی کلیریس را روایت می کند؛ گله دارانی که از سرزمینی زیبا و سرسخت، زندگی طلب می کنند و همزمان با دلخوری ها، ضعف ها و اسراری رو به رو می شوند که به خانواده شان رسوخ می کند. داستان این رمان بیش از هرچیز، به ماجرای زندگی تنها دختر خانواده، مگی و رابطه ی طولانی‌اش با کشیشی به نام پدر رالف دوبریکاسار می پردازد؛ ارتباطی پر تب و تاب که ورای محدودیت های زمان و مکان قدم می‌گذارد.

 این داستان طولانی و حماسه گونه درباره‌ی رویاها، مشکلات، آرزوهای تاریک، و عشق‌های ممنوعه در مناطق خشک و بیابانی استرالیا، مخاطبین را در سراسر جهان مسحور خود ساخته است.

بنا بر اطلاعات کتابخانه ملی ای‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ نخستین بار در س‍ال‌ ۱۳۶۸ ب‍ا ت‍رج‍م‍ه‌ ف‍رش‍ت‍ه‌ طاه‍ری‌ با نام «م‍رغ‍ان‌ ش‍اخ‍س‍ار طرب‌» و در س‍ال‌ ۱۳۷۱ ب‍ا ت‍رج‍م‍ه‌ طاه‍ر ص‍دی‍ق‍ی‍ان‌ و روی‍ا ص‍دوق‍ی‌ با نام «م‍رغ‌ خ‍ار» و با عنوان «پرنده خارزار» توسط مهدی غبرایی و در سال‌های دیگر با نام‌های دیگر توسط مترجمان دیگر ترجمه و م‍ن‍ت‍ش‍ر ش‍ده‌ اس‍ت.

کتاب پرنده‌های خارزار در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۴ با بیش از ۳۴۱ هزار رای و ۷۲۰۰ نقد و نظر است.

داستان پرنده‌های خارزار

کتاب پرنده‌های خارزار داستان سه نسل از خانواده‌ی کلیری را در بازه‌ی زمانی ۱۹۱۵ تا ۱۹۶۹ روایت می‌کند. این خانواده در ابتدای داستان به‌تازگی از ایرلند به استرالیا مهاجرت کرده‌اند. خانواده شامل پدی، فی و پنج فرزندشان است. آن‌ها در استرالیا در مزرعه‌ی دیگران کار می‌کنند و درآمد اندکی دارند.

خواهر فی به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد که به مزرعه‌ی عظیم او بیایند و برای او کار کنند. خانواده به آن‌جا نقل مکان می‌کنند و زندگی‌شان برای همیشه عوض می‌شود. آن‌جا با کشیش جوانی به نام رالف آشنا می‌شوند که تنها دختر خانواده، مگی، درگیر عشقی ممنوع و سوزان با او می‌شود. تمرکز این کتاب بیشتر روی مگی است. کتاب زندگی او را از کودکی تا پیری بیان می‌کند.

داستان زندگی این خانواده مملو از تراژدی‌های غم‌انگیز است که به طرز عجیبی خواننده را مجاب به خواندن ادامه‌ی داستان می‌کند تا شاید به پایانی خوش برسد.

بخشی از  پرنده‌های خارزار

پس از رفتن پشم‌چین‌ها و در آستان زمستان، کارها سبک‌تر شد. نوبت نمایش‌ها و مسابقه‌های تفریحی سالانه رسید. این بزرگترین واقعه‌ی سال بود و دو روز ادامه داشت. فی چندان سردماغ نبود که کفش و کلاه کند. از این رو پدی مری کارسون را به‌تنهایی سوار بر رولزرویسش کرد و به شهر برد. بی‌آنکه همسرش از او حمایت کند و یا مرد را به سکوت وادارد. پدی دریافته بود که خواهرش به دلیلی نامعلوم در حضور فی همیشه ساکت می‌ماند. اکنون که فی نیامده بود او وضع نامساعدتری داشت.

بچه‌ها همگی راهی شدند. به‌رغم خطری که جانشان را تهدید می‌کرد، همراه پت بشکه، جیم، تام، خانم اسمیت و خدمتکارها سوار کامیون شدند. اما فرانک صبح زود به‌تنهایی با فورد مدل تی راه افتاد. بزرگسال‌ها همگی منتظر روزم دوم بودند. مری کارسون به دلایلی که فقط خود می‌دانست، پیشنهاد رالف را مبنی بر اقامت در خانه‌ی کشیشی رد کرد. اما پدی و فرانک را مجبور کرد که این کار را بکنند. این دو گله‌دار و تام باغبان کجا مانده‌اند، بر کسی معلوم نشد. اما خانم اسمیت، مینی و کت در گیلی دوستانی داشتند که جورشان را کشیدند.

 

اگر به کتاب پرنده‌های خارزار علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی کتاب‌های کالین مک‌کالو در وب‌سایت هر روز یک کتاب با دیگر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید.