ضد خاطرات

«ضد خاطرات» اثری است از آندره مارلو (نویسنده و سیاست‌مدار فرانسوی، از ۱۹۰۱ تا ۱۹۷۶) که در سال ۱۹۶۷ منتشر شده است. این کتاب به روایت خاطرات شخصی نویسنده می‌پردازد.

درباره‌ی ضد خاطرات

ضدخاطرات  کتابی از آندره مالرو است که در آن به بازگویی خاطرات خود می‌پردازد. پس از استعفای ژنرال دوگل، مالرو به تنظیم یادداشتهای خود پرداخت و کتاب ضد خاطرات را در ۱۹۶۷ منتشر کرد.

این کتاب شرح مهم‌ترین تجربیات شخصی مالرو است از سفرهای دور و دراز و اتفاقات زندگی پرفراز و نشیبش و همین طور شرح مهم ترین گفتگوها و شنیده‌هایش. مالرو هرچه به گفته‌ق خود تجربه‌اش کرده است را در این کتاب آورده است.

مالرو در این کتاب به شرح خاطرات خود می‌پردازد اما شیوه‌ی روایت کردنش خطی نیست. او در این کتاب خاطرات را بر اساس اهمیتشان بازگو می‌کند و وقایع را بدون ترتیب زمانی شرح می‌دهد و در دل ماجرایی ماجرای دیگری را شرح می‌دهد. به همین دلیل است که آن را ضد خاطرات نامگذاری کرده است.

او در ابتدای کتاب این سوال را مطرح می‌کند که دلیل اشتیاق انسان‌ها برای به‌خاطر سپردن چیزها چیست. از آنجایی که مالرو همواره نقشی سیاسی در در زمان حکومت مارشال دوگول در فرانسه ایفا می‌کرده در خاطراتش هم موضوع سیاست بسیار پررنگ است. و از آنجایی که بسیاری از این وقایع سیاسی را از نزدیک دیده و تجربه کرده است توانسته تصویری جذاب و خواندنی از آنها ارائه دهد.

نوشته های مارلو علاوه بر تفکرات عمیق و فرهیخته‌وارش از تجربه‌های ناب و گاه حیرت‌آورش سرچشمه می‌گیرد. مثلا در قسمت‌هایی دیدارش با مائو را در طی سفری که به چین داشته است شرح می‌دهد. در واقع کتاب ضد خاطرات آمیزه‌ای از ادبیات و تاریخ است. این کتاب پیچیدگی نویسنده خود را از طریق دنیای چندگانه ، فراوان ، خطرناک و گمشده نشان می دهد.

کتاب ضد خاطرات در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۲  با بیش از ۳۰۰ رای و ۴۲ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که در ایران این کتاب با ترجمه‌ی ابوالحسن نجفی و رضا سیدحسینی در سال ۱۳۶۳ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.

درباره‌ی آندره مارلو

آندره مالرو نویسنده، منتقد هنری و سیاست‌مدار فرانسوی بود. مالرو در ۳ نوامبر ۱۹۰۱ در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادرش وقتی او خردسال بود جدا شدند و بعد طلاق گرفتند. مالرو نزد مادرش بزرگ شد و به مدرسه زبان‌های شرقی رفت. آندره دانش‌آموز خوبی نبود و نتوانست سال آخر دبیرستان را به پایان برساند. با شروع جنگ داخلی اسپانیا به نیروهای جمهوری‌خواه پیوست و خلبان شد .در جنگ جهانی دوم راننده تانک بود و دستگیر شد، ولی توانست فرار کند و به نیروهای مقاومت فرانسه بپیوندد.

در ۱۹۴۴ گشتاپو او را دستگیر کرد، ولی زنده ماند و به کمک نیروهای مقاومت آزاد شد. شارل دوگل او را به سمت وزیر اطلاع‌رسانی منصوب کرد. در این دوره آثاری در مورد هنر و فرهنگ منتشر کرد. از سال ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۴، مالرو کتاب ۳ جلدی موزه خیالی پیکرتراشی جهان را به چاپ سپرد. در سال ۱۹۵۸ هنگامی که دوگل مجدداً قدرت را به دست گرفت مالرو وزیر فرهنگ فرانسه شد. در این سمت او به تأسیس خانه فرهنگ در سراسر فرانسه پرداخت.
آندره مالرو در طول عمر ۷۵ ساله خود به کشورهای گوناگونی سفر کرد و جالب اینجاست که در این سفرها، بیش از همه شیفته تمدن کهن ایران و شهر زیبا و دیدنی اصفهان شد.

بخش‌هایی از ضد خاطرات

 امروزه شناخت دیگران در واقع عبارت است از شناختن جنبه های غیرمنطقی و نامعقول آنها، یعنی آنچه از اختیارشان بیرون است و در تصویری که از خود در ذهن ساخته اند نمی خواهند بپذیرند.

……………….

حقیقت هر کس را نخست در آن‌چیزهایی که پنهان می‌کند باید جست نه آنچه می‌گوید!

…………………..

انسان چیست؟ انبان کوچک و حقیری از رازها

………………….

بعید نیست که در قلمرو سرنوشت، ارزش انسان، بیشتر وابسته به عمق پرسش هایش باشد تا به نوع پاسخ هایش.

 

اگر به کتاب ضد خاطرات علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین زندگی‌نامه‌ها در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.