اسرار دخمه‌ی شاپور

«اسرار دخمه‌ی شاپور»اثری است از محمدابراهیم زمانی آشتیانی (نویسنده‌ی مطرح داستان‌های تاریخی، از ۱۲۹۴ تا ۱۳۶۸) که در سال ۱۳۷۱ منتشر شده است.  این کتاب به روایت داستان فردی نظامی می‌پردازد که در پی اتفاقاتی وارد ماجرایی عجیب می‌شود.

درباره‌ی اسرار دخمه‌ی شاپور

کتاب اسرار دخمه شاپور که به دست محمدابراهیم زمانی آشتیانی نگاشته شده است. اثر فوق در سال هزار و سیصد و هفتاد و یک به انتشار رسیده و در نشر دنیای کتاب چاپ شده است. این کتاب دارای تعداد هفتصد و هفده صفحه است.

سرهنگ ابراهیم زمانی آشتیانی (۱۳۶۸–۱۲۹۴) رمان نویس، فیلمنامه نویس یکی از پاورقی نویسان مشهور ایران بود. وی در مجله ترقی با پاورقی های تاریخی خود طرفداران بی شماری داشت. گفته می شود تعداد صفحات به جا مانده از این نویسنده پرکار (اعم از رمانهای تاریخی و اجتماعی و پاورقیهای مختلف) بیش ازنیم میلیون صفحه می باشد که ازلحاظ کثرت درایران بی رقیب و در خارج با الکساندر دوما قابل مقایسه است.

«به سوی روم» در سه جلد، خورشید تیسفون در سه جلد، «دلشاد خاتون» در هفت جلد، «زیبای مخوف» در هفت جلد، «سلطانه جنگل» در یازده جلد، از جمله آثار اوست که ابتدا به شکل پاورقی در مجله «ترقی»، سپس در صدها دفتر (جزوه) هفتگی پنج ریالی و در نهایت به شکل مستقل، منتشر شدند.

آشتیانی در سال ۱۳۳۷ به دعوت دکتر اسماعیل کوشان به پارس فیلم رفت تا فیلم‌نامه اولین فیلم ایرانی «سینماسکوپ» را با عنوان «عروس فراری» بنویسد. این فیلم به کارگردانی «سیامک یاسمی» با عنوان «طلسم شکسته» به نمایش درآمد. یک فیلم تاریخی پرهیجان که مخاطبان بی‌شماری را جذب کرد.

کتاب اسرار دخمه‌ی شاپور در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۷۱ با بیش از ۴۸ رای و ۶ نقد و نظر است.

داستان اسرار دخمه‌ی شاپور

 داستان اسرار دخمه‌ی شاپور زندگی یک فرد نظامی را روایت می کند که سارقینی را دستگیر کرده و پس از روزها بیابانگردی حال به مقصد رسیده و وظیفه خویش را به پایان رسانده اند. اکنون هنگام استراحت و تجدید قوا فرا رسیده تا خستگی روزها سرگردانی را از تن به در کنند. اما گویا ماموریت دیگری برای او در راه است. ماموریتی عجیب که او را با خود به دوران قدیم می‌برد.

در این ماموریت و در پی یک قتل و گم شدن فردی دیگر، او به همراه فرزند فرد گم شده و یک پروفسور اروپایی، وارد قلعه‌ای عجیب متعلق به دوران گذشته می‌شود. قلعه‌ای که گفته می‌شود در گذشته اتفاقات عجیبی در آن رخ داده است.

بخش‌هایی از اسرار دخمه‌ی شاپور

من چون فرمانده خود را خوب می شناختم و به تمام صفات و اخلاق او آشنا بودم بطور وضوح در قیافه اش می دیدم که نگرانی خاصی دارد و منظورش از آن جمله این است که بداند آیا من حاضر برای اجرای ماموریت دیگری هستم یا خیر.

من که از باده ی فتح و پیروزی سرمست بودم و به علاوه ادب نظامی حکم می کرد خود را از تک و تا نیاندازم با همه ی خستگی و ناراحتی گفتم اختیار دارید جناب یاور استراحت ما در میدان مبارزه و انجام وظیفه است . یاور علیخان تبسمی کرده گفت در این صورت می توانی ماموریت دیگری را قبول کنی اما اینرا بدان که در این ماموریت تعقیب اشرار و زد و خورد و بیخوابی و بیابانگردی وجود ندارد. من با تعجب به سخنان او گوش داده گفتم این چگونه ماموریتی است که…

…………………..

پاسی از شب گذشته بود و تقریبا نیمه شب بود که من با سواران خویش و دزدانی که دستگیر نموده بودیم داخل کازرون شدیم و امید به این داشتیم که بعد از دو ماه گشت و گذار داخل بیابانها و زد و خورد با افراد شر که مسلح بودند الان که موفقیت حاصل گشته و اشرار را قلع و قمع کرده ایم حداقل زمانی را استراحت خواهیم نمود.

برای آن که برخی اشخاص هم قادر باشند با خیال آسوده به منازل خود رفته استراحت کنند مستقیما به اداره بازگشته و دزدهای دستگیر شده و اموال و اسلحه آنها را به رئیس کشیک سپردیم.

 

چنانچه به کتاب اسرار دخمه‌ی شاپور علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی آثار محمدابراهیم زمانی آشتیانی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر آثار جذاب این نویسنده نیز آشنا شوید.