سفر به سرزمین آریایی‌ها

«سفر به سرزمین آریایی‌ها» اثری است از امیر هاشمی‌مقدم (نویسنده‌ی اهل اصفهان، متولد ۱۳۶۰) که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است. این کتاب سفرنامه‌‌ای است که نویسنده در سفر به افغانستان به رشته‌ی تحریر درآورده است.

درباره‌ی سفر به سرزمین آریایی‌ها

«سفر به سرزمین آریایی‌ها» اثری است از امیر هاشمی مقدم (نویسنده‌ی اهل اصفهان، متولد ۱۳۶۰) که در سال ۱۳۹۷ منتشر شده است.

افغانستان حتی در بحرانی‌ترین وضعیت‌ها هم برای جهانگردان جاذبه داشته است. عمدۀ جاذبۀ این کشور برای اهالی سرزمین‌های دیگر، تنوع‌ها و رنگارنگی‌های قومی، زبانی، اجتماعی، آثار تاریخی و وضعیت اقلیمی آن است. هم از این روی، سفرنامه‌هایی که از این کشور پدید می‌آید هم رنگارنگ و گوناگون است. کسی ممکن است بر جاذبه‌های طبیعی این کشور متمرکز شود، کسی دیگر بر زبان و ادبیات، کسی دیگر بر مردم و کسی دیگر بر اوضاع سیاسی و اجتماعی.

کتاب «سفر به سرزمین آریایی‌ها» حاصل سفر امیر هاشمی مقدم به افغانستان است، سفری که انفرادی و بدون ارتباط‌گرفتن با نهادهای رسمی صورت می‌گیرد و هم از این روی حقایق بسیاری از زیست و سلوک اجتماعی مردم افغانستان را در آن می‌توان یافت که جذابیت‌های خاص خود را دارد. در عین حال وقایعی که برای نویسنده اتفاق افتاده است نیز خواندنی است و کمابیش داستان‌وار.

این کتاب در هشت بخش تنظیم شده است که هر کدام به بخشی از سفر نویسنده برمی‌گردد. در ابتدای کار نیز مقدمه‌ای مفصل با عنوان «چرا افغانستان؟» را می‌خوانیم که او در آن با نگاهی منصفانه و واقع‌بینانه به دلایل اهمیت افغانستان برای ایران و در عین حال سوءظن‌ها و دیدگاه‌های نادرستی که در میان دو ملت وجود داشته است، اشاره کرده است. در متن کتاب هم نگاه تحلیلی نویسنده به عنوان یک ایران‌شناس بر مطالب سایه انداخته و اطلاعات خوبی دربارۀ تاریخ، جغرافیا و مردم‌شناسی افغانستان به دست می‌دهد.

تصویرهای پایان هر فصل و نیز فهرست اعلام کتاب نیز از افزوده‌های ارزشمند آن است.

در مقدمه کتاب نویسنده دلیل سفر خود به این کشور را این گونه نوشته‌است:

اینکه چرا آرزویم دیدن افغانستان بود، به نظر خودم جای هیچ توضیحی ندارد. اینجا بخشی از حوزه‌ای است که ما آن‌ را ایران بزرگ فرهنگی (و نه سیاسی) می‌نامیم؛ هرچند بسیاری از دوستان افغانستانی ترجیح می‌دهند به مرکز خراسان بزرگ بودن اینجا اشاره کنند.

 خراسان بزرگ در کشورهایی چون ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بخش اویغور کشور چین پراکنده شده است و افغانستان تنها کشوری است که با همه این کشورها مرز مشترک دارد. در این سفرنامه شما با شهرها و مناطق مهم این کشور مانند هرات، بامیان، کابل، مزارشریف و بلخ و پیشینه‌ و فرهنگ و شناسنامه‌شان آشنا و بی‌شک عاشق این سرزمین رویایی خواهیدشد.

کتاب سفر به سرزمین آریایی‌ها در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۰ است.

بخشی از سفر به سرزمین آریایی‌ها

حالا دیگر نیمه شب شده و هتل های کابل برای امنیتشان درها را بسته و مسافر نمی پذیرند. من هم که دیگر راهی به ذهنم نمی رسد از سر ناچاری با سربازی که نگهبان بانک های آن اطراف است در هوای سرد داریم آجیل می خوریم و گپ می زنیم.

ناگهان یادم افتاد به سید حسن که قرار بود در بامیان میزبانم باشد. او را ندیده بودم. تنها به واسطه خانمی که خودش از مهاجراین افغانستان در ایران است به هم معرفی شده بودیم. با موبایلش تماس گرفتم و برای نخستین بار با هم گفتگو کردیم. از او راهنمایی خواستم. گفت چند دقیقه بایستم تا پرسان شود (بپرسد) و خبرم کند.

چند دقیقه بعد زنگ زد و گفت که به دوستش زنگ زده و او به زودی می آید دنبالم و مرا می برد به خانه اش. به همین سادگی! در افغانستان کافی است شما با یک نفر آشنا شوید. بقیه اش را خودشان پیش می برند و تو را وارد شبکه‌ای از روابط‌شان می کنند که به هر شهری که بروی حتما یک یا چند میزبان و راهنما داری.

 

چنانچه به کتاب سفر به سرزمین آریایی‌ها علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین سفرنامه‌های ایرانی و خارجی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.