رابین هود

«رابین هود» اثری است از هوارد پایل (نویسنده و نقاش آمریکایی، از ۱۸۵۳ تا ۱۹۱۱) که در سال ۱۸۸۳ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجرای ماجراجوی افسانه‌ای، رابین هود، و دار و دسته‌اش در جنگل شروود می‌پردازد.

درباره‌ی رابین هود

«ماجراهای شاد رابین هود» نوشته هاوارد پایل به عنوان یک کلاسیک جاودانه است که با داستان‌های هیجان‌انگیز ماجراجویی، رفاقت و عدالت، خوانندگان را برای نسل‌ها مجذوب خود می‌کند. در جنگل های سرسبز انگلستان قرون وسطی، بازی پایل از قانون افسانه ای رابین هود و گروهش از مردان شاد، دنیایی را زنده می کند که در آن ستمدیدگان در مواجهه با ظلم و بی عدالتی آرامش و امید پیدا می کنند.

کتاب پایل در قلب خود مجموعه‌ای از ماجراهای اپیزودیک است که هر کدام مملو از فرارهای جسورانه، کارهای نجیب و برخورد با شخصیت‌های رنگارنگ است. از نجات های جسورانه و مسابقات تیراندازی با کمان تا درگیری با کلانتر ناتینگهام و جشن های شاد در قلب جنگل شروود، صفحات این کتاب مملو از هیجان و شادی است.

داستان با برانگیختن شورش آغاز می شود زیرا رابین لاکسلی، نجیب زاده ای که قانون شکن شده است، پس از ظلم نیروهای فاسد شاهزاده جان و کلانتر به جنگل می رود. رابین با مهارت بی‌نظیر خود در تیر و کمان، به نماد مقاومت تبدیل می‌شود و گروهی از روح‌های همفکر را گرد هم می‌آورد که به دنبال اصلاح خطاهایی هستند که بر مردم عادی تحمیل شده است.

در میان گروه مردان مری رابین، چهره‌های نمادینی مانند جان کوچولو، فریار تاک، ویل اسکارلت و خدمتکار ماریان وجود دارند که هر کدام استعدادها و شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را در موفقیت‌های گروه شاد سهیم کرده‌اند. آنها با هم به کارهای جوانمردی و سخاوت می پردازند، از ثروتمندان می دزدند تا به فقرا بدهند و از ضعیفان در برابر ظلم دفاع می کنند.

در سراسر کتاب، پایل تابلویی از ماجراجویی، عاشقانه و طنز را بافته و روح انگلستان قرون وسطی را با توصیف‌های زنده و گفت‌وگوهای زنده به تصویر می‌کشد. خواه این هیجان یک کمین جسورانه در کالسکه سلطنتی باشد یا گرمای یک جشن کنار آتش در زیر درخت سبز، هر صفحه خوانندگان را دعوت می کند تا خود را در دنیای رابین هود و گروهش غرق کنند.

اما فراتر از اکشن‌های بی‌نظیر و فرارهای شاد، «ماجراهای شاد رابین هود» به موضوعات عدالت، وفاداری و قدرت پایدار دوستی نیز می‌پردازد. از طریق تعهد تزلزل ناپذیر رابین به هدف خود و وفاداری ثابت او به رفقای خود، پیل پیامی بی انتها از شجاعت و شفقت را ارائه می دهد که با خوانندگان در تمام سنین طنین انداز می شود.

در حقیقت، «ماجراهای شاد رابین هود» چیزی بیش از یک داستان متهورانه و اعمال قهرمانانه است – این جشنی است از روح تسلیم ناپذیر انسانی، یادآوری این که حتی در تاریک ترین زمان ها، پیوندهای دوستی و پیگیری عدالت می تواند راه را برای آینده ای روشن تر روشن کند.

کتاب رابین هود در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۰۷ با بیش از ۶۴ هزار رای و ۱۴۰۰ نقد و نظر است. این کتاب در ایران با ترجمه‌هایی از پروین ادیب و صدیقه ابراهیمی به بازار عرضه شده است.

داستان رابین هود

ماجراهای شاد رابین هود به دنبال سوء استفاده های رابین هود قانون شکن افسانه ای است که پس از بیرون راندن ناعادلانه از خانه اش، با گروهی از پیروان وفادار خود به جنگل های شروود می رود. به رهبری روح تسلیم ناپذیر رابین و مهارت های بی بدیل تیراندازی با کمان، مردان شاد درگیر یک سری ماجراجویی های جسورانه با هدف خنثی کردن حکومت ظالمانه شاهزاده جان و متحدش، کلانتر ناتینگهام، می شوند.

رابین و گروهش از اردوگاه مخفی خود در اعماق قلب جنگل شروود، به خاطر اعمال شجاعانه و سخاوتمندانه خود شناخته می شوند. آنها از ثروتمندان و فاسدها دزدی می کنند و دستاوردهای نامناسب خود را بین فقرا و تحت ستم توزیع می کنند و برای رابین به عنوان یک قهرمان مردم عادی شهرت پیدا می کنند.

در سرتاسر کتاب، رابین و مردان شاد او درگیر انواع فرار می‌شوند، از نجات مسافرانی که توسط مردان کلانتر به سر می‌برند تا راهبان حریص و مقامات فاسد. در طول راه، آن‌ها با گروهی از شخصیت‌های رنگارنگ، از جمله کلانتر ناتینگهام، شجاع اما بدبخت آلن دیل، و خدمتکار ماریان با روحیه که مورد علاقه رابین قرار می‌گیرد، مواجه می‌شوند.

با افزایش شهرت، رابین و گروهش توجه مقامات را به خود جلب می کنند که منجر به درگیری های متعدد با نیروهای شاهزاده جان می شود. علیرغم اینکه رابین دائماً با خطر و خیانت روبرو می شود، در جستجوی عدالت خود ثابت قدم می ماند و گروه یاغی خود را در اقدامات شورش علیه رژیم ستمگر رهبری می کند.

در نهایت، سوء استفاده های رابین به اوج خود می رسد، زیرا او در مقابل بزرگترین دشمن خود، شاهزاده جان، در یک مسابقه نهایی قرار می گیرد که سرنوشت جنگل شروود و مردم آن را تعیین می کند. رابین هود از طریق شجاعت، حیله گری و پیوندهای ناگسستنی دوستی، پیروزمندانه ظاهر می شود و جایگاه خود را به عنوان شخصیتی افسانه ای که نامش برای نسل های آینده به یادگار خواهد ماند، تثبیت می کند.

بخش‌هایی از رابین هود

در انگلستان شاد در زمان قدیم، زمانی که پادشاه خوب هنری دوم بر این سرزمین حکمرانی می کرد، در جنگل های سرسبز جنگل شروود، نزدیک شهر ناتینگهام زندگی می کرد، قانون شکنی معروفی که نامش رابین هود بود. هیچ تیراندازی زندگی نمی کرد که بتواند سرعت بگیرد. یک ساقه غاز خاکستری با مهارت و حیله گری مانند او، و نه هیچ مردی مانند هفتاد مرد شاد که با او در میان سایه های چوب سبز پرسه می زدند.

…………………….

هنگامی که صحبت می کرد، به مردی قدبلند و محکم برخورد کرد، با موهای قرمز در بالای سرش و ریش بزرگی که قسمت پایین صورتش را پوشانده بود. این کسی نبود جز خود جان کوچولو که پایین آمده بود. به رودخانه رفت تا شانس خود را در ماهیگیری امتحان کند. وقتی رابین را دید، با پوزخند به او سلام کرد، زیرا آن دو قبلاً ملاقات کرده بودند و دوستان سریعی بودند.

………………………

روز بعد، خبر در سراسر ناتینگهام شایر پخش شد که ملکه النور در مسیر خود به قلعه ناتینگهام از جنگل شروود عبور خواهد کرد. رابین هود، مشتاق ماجراجویی، تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند. با تعظیم قابل اعتمادش در دست و مردان شادش در کنارش. او به سمت لبه جنگل رفت، جایی که جمعیت زیادی برای تماشای ملکه جمع شده بودند.

………………………

زمانی که خورشید بر فراز جنگل شروود غروب کرد، رابین هود و گروه مردان شادش آماده شدند تا آخرین موضع خود را در برابر نیروهای شاهزاده جان نشان دهند. مصمم بودند آنچه را که حقشان بود، پس بگیرند.

 

اگر به کتاب رابین هود علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین کتاب‌های ماجراجویی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه نیز آشنا شوید.