قدیس

«قدیس» اثری است از ابراهیم حسن بیگی (نویسنده‌ اهل بندر ترکمن، متولد ۱۳۳۶) که در سال ۱۳۹۱ منتشر شده است. این کتاب با روایت داستانی جذاب، نگاهی به دوره‌ی پنج ساله‌ی خلافت امیرالمونین (ع) دارد.

درباره‌ی قدیس

قدیس، رمانی از ابراهیم حسن‌بیگی که با نگاهی تاریخی به حدود ۵ سال حکومت و خلافت علی بن ابی‌طالب می پردازد. رمان در قالب داستان ماجراهای آشنایی و گرایشهای کشیشی ساکن مسکو (روسیه) به شخصیت علی است که علاقه‌مند به جمع کردن نسخ خطی است. در این داستان پای افراد مشهوری چون جورج جرداق هم باز می‌شود. در این رمان از منابعی چون نهج البلاغه بهره برده شده است.

وجه تمایز کتاب قدیس با دیگر کتاب‌های این سبکی که در شکل رمان روایت می‌شوند، داستان تازه آن است. رمانی که با حفظ جنبه‌های ادبی خود یک داستان تاریخی ساده نیست بلکه حرف‌های بیش‌تری برای گفتن دارد. به نوعی می‌توان گفت که نویسنده در این اثر سعی کرده است علاوه بر شناخت حضرت علی(ع)، پادشاهان سرزمین‌های عرب آن دوره از جمله «معاویه» را با پادشاهان کنونی کشورهای عربی مقایسه کند.

ابراهیم حسن بیگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری میزان گفت است کتاب «نهج‌البلاغه» مهم‌ترین منبع  او برای نوشتن کتاب قدیس بوده است. او همچنین از اطلاعات کتاب‌های «امام علی بن ابی طالب» نوشته‌ی «عبدالفتاح عبدالمقصود» و «امام علی صدای عدالت انسانی» نوشته‌ی «جرج جرداق» بیشترین استفاده را کرده است. حسن بیگی در این مصاحبه یکی از علت‌های استقبال مردم از این رمان را شیفتگی مردم به شخصیت حضرت علی (ع) و نوع روایت ساده‌ی کتاب دانست.

همانطور که این شیفتگی برای او هم ایجاد شده است. او سه سال وقت گذاشت تا کتاب قدیس را بنویسد: «در این سه سال، دو سال خود را به تحقیق در مورد زندگی امام علی (ع) پرداختم و یک سال را صرف نوشتن کتاب کردم تا به نتیجه مطلوب رسیدم».

رمان قدیس در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۸۶ با بیش از ۱۰۰ رای و ۳۰ نقد و نظر است.

داستان قدیس

قدیس داستان دلدادگی یک کشیش مسیحی است که در مسکو زندگی می کند. او کتاب ها و آثار خطی و قدیمی بسیاری دارد و به این کار عشق می ورزد. وقتی یک نسخه قدیمی از مردی تاجیک به دست او می‌رسد، علاقه مند می‌شود که کتاب را از او بخرد، اما مرد تاجیک کشته می‌شود و از اینجا به بعد، کشیش روسی پا در مسیری می‌گذارد که به شناخت امام متقین، امیرالمؤمنین، علی (ع) منتهی می‌شود.

کشیش به خاطر حفظ جان خود مجبور به ترک مسکو می‌شود و به بیروت می‌رود. او کودکی‌ها و بخشی از عمرش را در این شهر گذرانده و پسر، عروس و نوه‌اش در آنجا زندگی می‌کنند.علاوه بر این، او در پایتخت لبنان، دوستان و محققان فراوانی از جمله «جرج جرداق» نویسنده‌ی کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» را دارد که می‌توانند در کشف شخصیت امام علی (ع) به او کمک شایانی کنند.

این کشیش روسی با مطالعه آثار فراوانی از نویسندگان مسیحی و اهل تسنن، امیرمؤمنان را به نیکی می‌شناسد و از موعظه‌ها و پندهای آن امام در سخنرانی‌های خود استفاده می‌کند. او همچنین، سخنان شیوای حضرت علی (ع) را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهد و توصیه‌هایی در باب مرگ و جهان پسین به فرزندش دارد.

داستان با دستگیری جنایتکارانی که به خاطر به دست آوردن نسخه‌ی خطی، هم دست به قتل مرد تاجیک زده و هم از کلیسا و منزل کشیش سرقت کرده‌اند، خاتمه می‌یابد و کشیش که آرامش از دست رفته را بازیافته است، همراه با همسرش به مسکو برمی‌‌گردد؛ گویی که او تعالیم علی (ع) را به عنوان بهترین و ارزشمندترین سوغات بیروت به خانه برده است؛ چرا که چمدان حاوی کتاب قدیمی و سایر آثار خریداری شده از سوی کشیش در فرودگاه جابه جا شده و او با چمدان دیگری به خانه رفته است.

بخشی از قدیس

دیگر شکی نداشت که به یک گنج واقعی دست یافته است. حتی اگر این عدد ربطی به سال کتابت نداشته باشد، باز کاغذهای پاپیروس و اوراق پوست آهو ثابت می کرد که قدمت این نسخه‌ی خطی بیشتر از آن است که بشود تصوری از آن داشت. کشیش جان تازه‌ای گرفت. شروع کرد به ورق زدن اوراق. بوی کهنگی کتاب را استشمام می‌کرد؛ کتابی که باید به هر شکل آن را به چنگ می‌آورد، اما در عین حال نباید در برابر مرد تاجیک، هیجانی از خود بروز بدهد.

بروز هر نوع هیجان و کلامی تأیید آمیز، معامله ی او را با غریبه دچار مشکل می کرد. غریبه نیز در همان حال داشت فکر می کرد که دوستش درباره ی قیمت صد هزار دلاری کتاب اغراق نکرده است؛ زیرا می دید که کشیش چگونه اوراق کتاب را لمس می کند و با هیجانی خاص به آن می‌نگرد.

 

چنانچه به کتاب «قدیس» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی بهترین کتاب‌های مذهبی در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.