از کاپ تا کیپ

«از کاپ تا کیپ» با نام کامل «از کاپ تا کیپ: سفر به آخر دنیا» اثری است از رضا پاکروان (نویسنده، گردشگر و فیلم‌ساز ایرانی) که در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. این کتاب به روایت ماجراهای سفر نویسنده به شمالی‌ترین نقطه‌ی اروپا می‌پردازد.

درباره‌ی از کاپ تا کیپ

از کاپ تا کیپ کتابی از جهانگرد ایرانی رضا پاکروان است. او که مقیم لندن است زندگی آرام خود را رها می‌کند و با دوچرخه به دل جاده‌ها می‌زند. ماجراجویی او از از نورکاپ نروژ شروع و در کیپ تاون آفریقایی جنوبی پایان می‌یابد. این کتاب روایت دشواری‌ها و لذت‌های یک سفر طولانی است.

از کاپ تا کیپ روایت یک رکاب‌زن از روزهای دشواری است که امید ادامه‌ی سفر از نویسنده سلب می‌شد. رضا پاکروان سفرش را با این هدف شروع کرد که برای کمک مالی به مدرسه‌ای در ماداگاسکار، فاصله هفده هزار و هفتصد کیلومتری را در طی صد روز با دوچرخه رکاب بزند. نویسنده در این کتاب وضعیت نابه‌سامان جاده‌ها، آب و هوای نامساعد و ناامنی در برخی کشورها را به تفصیل نشان می‌دهد. نویسنده همچنین نشان می‌دهد در طی تمام این مصائب چگونه امیدی کوچک او را مصمم‌تر از قبل به پیش می‌رانده.

وی طی آشنایی با یک موسسه ی خیریه با هدف از بین بردن بیماری و فقر در ماداگاسکار، در اقدامی بشردوستانه برای کمک به مدرسه ای واقع در ماداگاسکار، تصمیم گرفت مسیری به مسافت هفده هزار و هفتصد کیلومتر را با دوچرخه و رکاب زنی طی کند. شروع سفر او از شهر نور کاپ نروژ و انتهای آن در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی بود.

وی خطرات و سختی های سفر همچون عدم امنیت، وضعیت نامساعد جوی، مسمومیت ها و گرما زده شدن و شرایط نامناسب راه سازی مسیرهای طی شده را به خوبی در کتاب شرح داده و از انگیزه های کوچک و بزرگی که این سفر غیرممکن را برای او ممکن ساخت سخن می گوید.

کتاب از کاپ تا کیپ در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۴۰ با بیش از ۲۳۹ رای و ۷۱ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب به زبان انگلیسی نوشته شده و  در ایران با ترجمه‌ی شهلا طهماسبی به بازار عرضه شده است.

محتوای از کاپ تا کیپ

از کاپ تا کیپ در سه فصل نوشته شده است. در هر بخش از کتاب نویسنده مرحله‌ای از سفر خود را شرح می‌دهد. فصل اول درباره‌ی نحوی آشنایی او با یک سازمان خیریه‌ است. این سازمان قصدش ریشه‌کن کردن فقر و بیماری در ماداگاسکار است. از اهداف دیگر آن‌ها به ساختن یک مدرسه در ماداگاسکار می‌توان اشاره کرد. پس از آن رضا پاکروان برنامه‌ریزی خود برای طی کردن طول کره‌ی زمین را شرح می‌دهد. این برنامه‌ریزی تقریبا دو سال طول می‌کشد. همچنین از دیگر مباحث فصل اول آشنایی پاکروان با همسفرش و کمک‌های مردمی از تصمیم او هستند.

فصل دوم با آغاز سفر رضا پاکروان از نوروژ همراه می‌شود. این بخش از سفر او آرام‌ترین و بی‌دردسرترین مسیر او را روایت می‌کند. نویسنده از خلق و خوی مردم و مهمان‌نوازی آن‌ها می‌گوید. توصیف جاده‌ها هم از دیگر بخش‌های این فصل است. کشور‌هایی که در این بخش به آن‌ها پرداخته شده نروژ، فنلاند، روسیه، آذربایجان و ایران هستند.

فصل سوم از کاپ تا کیپ روایت عبور نویسنده از کشورهای مصر، سودان، اتیوپی، کنیا، نایروبی، تانزانیا، زامبیا، زیمباوه و آفریقای جنوبی است. او از روزهای سختی می‌گوید که دچار مالاریا شده بود.مالاریا باعث می‌شود پاکروان نتواند سفر خود را در صد روز به پایان برساند.

بخش‌هایی از کتاب از کاپ تا کیپ

ما هر روز امیدوار بودیم که مسیرمان را تا غروب تکمیل کنیم؛ اما به نظر می رسید که آرزویی بیش نبود. در عوض برای اینکه به هدف های روزانه مان دست پیدا کنیم، شب ها رکاب می زدیم و گاهی تا صبح روز بعد، و آن وقت توقف می کردیم. این شب روی تأثیر مخربی بر روز بعد داشت: هر چه بیشتر تا دیروقت شب رکاب می زدیم، صبح دیرتر از خواب بیدار می شدیم و دیرتر به راه می افتادیم و شب بعد برای جبران رکاب زدن دیرتر به پایان می رسید

بیشتر لذت سفر از برنامه ریزی ناشی می شود، از پیش بینی چیزی که فرد تازه از راه رسیده ممکن است انتخاب کند، از چیزی که می شود دید و تجربه کرد و پیشاپیش دوست داشت. متأسفانه، لذت بررسی درونی گاهی مواقع واقعیت مکان ها را تحت الشعاع قرار می دهد: تابلو نقاشی کوچک تر از آنچه تصور می کردم بود؛ آب دریا سردتر از آن چیزی بود که به من گفته بودند؛ مسافرخانه و نوشیدنی و غذای کنار خیابان خیلی گران تر از آن چیزی بود که در کتاب نوشته شده بود؛ مردم آن قدر که همه فکر می کنند مهربان نبودند و مناظری که در کامپیوتر دیده بودم بسیار بهتر از آنچه دیدم، بودند.

 

چنانچه به کتاب «از کاپ تا کیپ» علاقه دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش معرفی برترین سفرنامه‌ها در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.