شام مخصوص

«شام مخصوص» اثری است از هرمان کخ (نویسنده‌ی اهل هلند، متولد ۱۹۵۳) که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. این کتاب به روایت زندگی دو خانواده و مشکلات فرزندان نوجوان آن‌ها می‌پردازد.

درباره‌ی شام مخصوص

کتاب شام مخصوص به قلم هرمان کخ، روایتگر داستان دو خانواده است که مشکلاتی برای فرزندانشان به وجود آمده و در پی گرفتن مهم‌ترین تصمیم زندگی خود و راهی برای حل این مشکلات می‌گردند. «شام مخصوص» اثر هرمان کخ را می‌توان موفق‌ترین کتاب ادبیات هلند در سال‌های اخیر دانست.

وال ‌استریت ژورنال این اثر را با کتاب گیلیان فلین مقایسه کرده و با نام دختر گمشده‌ی اروپا از آن یاد می‌کند. اخیرا فیلمی هم بر اساس این کتاب ساخته و در سینماهای جهان اکران شده ‌است.

کتاب شام مخصوص تا کنون به ۳۵ زبان دنیا ترجمه و در ۳۷ کشور نیز به چاپ رسیده است. این کتاب در سال ۲۰۰۹ از دید مردم به عنوان بهترین کتاب شناخته شد و فروش خیره کننده‌ای را به خود اختصاص داد. این کتاب را می‌توان موفق‌ترین کتاب ادبیات هلند دانست. کتابی به شدت تاثیرگذار که تا آخرین صفحه با زیبایی هرچه تمام‌تر شما را رها نمی‌کند.

این کتاب متعلق به ژانر داستان‌هایی است که توسط راوی غیرقابل اعتمادی روایت می‌شود. داستان در بخش‌هایی سازمان‌دهی شده است که با دوره‌های متوالی شام، از عرق تا هضم غذا،  رهبری می‌شوند و اغلب با نوعی اختلال در طول غذا و همچنین فلاش‌بک‌ها قطع می‌شود. رمان با چیزی شروع می‌شود که به نظر می‌رسد یک «نگرش شک‌آمیز نسبت به شیک‌ها، شیک‌ها و شیک‌ها» است که ممکن است برای خواننده جذاب باشد تا فقط – «آهسته و شیطانی» – خواننده را به فکر کردن درباره ماهیت عصبانیت‌های خود وادار کند.

کتاب شام مخصوص در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۳.۳۲ با بیش از ۱۵۱ هزار رای و ۱۸ هزار نقد و نظر است. لازم به ذکر است که این کتاب در ایران توسط مهرنوش گلشاهی فر ترجمه و منتشر شده است. هم‌چنین باید اشاره کرد که تا کنون ۳ اقتباس نمایشی از این رمان به عمل آمده است.

داستان شام مخصوص

داستان شام مخصوص توسط پل لومان، معلم سابق تاریخ روایت می شود. او و همسرش کلر در یک رستوران مجلل در آمستردام با برادر بزرگترش سرژ، سیاستمدار برجسته و مدعی پست نخست وزیری هلند و همسرش بابت ملاقات می کنند.

برنامه این است که در طول شام درباره نحوه رسیدگی به جنایتی که توسط پسران نوجوانشان، میشل و ریک، مرتکب شده اند، بحث شود. اقدام خشونت آمیز این دو پسر توسط دوربین امنیتی فیلمبرداری و از تلویزیون پخش شده بود، اما تاکنون شناسایی نشده‌اند. والدین باید تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند. آنها سر شام با هم بحث می‌کنند که باعث تنش در تمام طول شب می‌شود.

بخشی از شام مخصوص

یکشنبه بعد از ظهر، پنج روز بعد از شروع اثر داروها، روی مبل سالن خانه دراز کشیده بودم و روزنامه می‌خواندم. از در شیشه‌ای که به حیاط باز می‌شد می‌توانستم ببینم که باران شروع به باریدن کرده‌ است. آسمان آن روز آبی با ابرهای سفید لکه‌ای بود. باید بگویم که این اواخر از اینکه در خانه‌ی خودم، در سالن، روی مبل نشسته باشم ترس برم می‌داشت.

ترسم ناشی از حسی بود که نسبت به افراد دیگر در شرایط مشابه به خودم داشتم. اینکه صدها نفر دیگر مثل من در خانه‌شان روی مبل دراز کشیده‌اند. بیشتر وقت‌ها در تاریکی به این فکر می‌کردم که حالا که همه‌ی آدم‌ها در خانه‌شان هستند چه اتفاقی می‌افتد. از جایی که روی مبل دراز کشیده بودم نمی‌توانستم کسی ‌را ببینم چون بوته‌های سبزی جلوی پنجره بودند؛ ولی همین حسی که پشت این بوته‌ها، خانه‌های دیگری بودند و پشت پنجره‌های دیگر هم آدم‌هایی مثل من دراز کشیده‌اند و یا نشسته‌اند حس خفقان خاصی را به من منتقل می‌کرد. باید بگویم از مردم و یا بهتر بگویم آدم‌ها ترس نداشتم.

از داشتن شرایط مشابه هراس داشتم.
از تکرار وضعیت همانندمان می‌ترسیدم. به هر صورت قبل از استفاده از این داروها آدمی نبودم که بخواهم در جشن‌ها و یا دورهمی‌های دوستانه خودنمایی بکنم و یا مجلس را با خوش صحبتی‌ام بچرخانم. بیشتر شبیه کسی بودم که دلش می‌خواهد گوشه‌گیری بکند، جایی بنشیند و با کسی حرف نزند. باید بگویم اینجوری متفاوت بودم.

 

اگر به کتاب شام مخصوص علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی برترین داستان‌های معاصر در وب‌سایت هر روز یک کتاب با دیگر نمونه‌های مشابه آشنا شوید.