مخلوقات یک روز

«مخلوقات یک روز» با نام کامل «مخلوقات یک روز:و سایر داستان‌های روان‌درمانی» اثری است از اروین یالوم (نویسنده و روان‌پزشک آمریکایی، متولد ۱۹۳۱) در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این کتاب شامل ۱۰ داستان کوتاه از این نویسنده در حوزه‌ی روان‌شناسی است.

درباره‌ی مخلوقات یک روز

کتاب مخلوقات یک روز، مجموعه ای از داستان‌های کوتاه نوشته‌ی اروین دی. یالوم است که اولین بار در سال ۲۰۱۵ به انتشار رسید. یالوم در این مجموعه‌ی شگفت انگیز به توصیف مشکلات بیماران، و البته خودش، می‌پردازد تا بتواند با دو چالش بزرگ هستی رو به رو شود: احساس داشتن هدف در زندگی و مواجهه با پایان اجتناب ناپذیر آن.

در این مجموعه از داستان‌های کوتاه با شخصیت‌های مختلفی آشنا می‌شویم: پرستاری که باید اندوه از دست دادن پسرش را در خود خاموش کند تا بتواند به بیماران رنجورش کمک برساند؛ تاجر موفقی که پس از یک خودکشی از شکاف‌ها و رمز و رازهایی که هر رابطه‌ای را آلوده می‌کند، نومید شده است؛ روان‌شناسی تازه کار که مطالعاتش، خاطرات ارزشمندش از دوستی از دست رفته را مخدوش می‌سازد؛ و مردی که مقاومتش نسبت به تحلیل‌های روا‌ن‌شناسی، حتی یالوم را در بحرانی از اعتماد به نفس قرار می‌دهد.

کتاب مخلوقات یک روز، تشریحی فوق‌العاده صادقانه از مشکلات زندگی بشر است اما به نکوداشت بهترین موهبت‌های آن نیز می‌پردازد: عشق، خانواده و دوستی. در کتاب «مخلوقات یک روز»، اروین یالوم، معتقد است که بسیاری از بیماران عملاً با مسائل وجودی گلاویزند و بیماران داستان‌های این کتاب با موضوعاتی مانند اضطراب، مرگ، فقدان عزیزان و در نهایت فقدان خودشان، داشتن زندگی معنی‌دار، کنار آمدن با پیری و مشکلات آن روبه‌رو هستند و نویسنده امیدوار است که از طریق این داستان‌ها سطح آگاهی افراد را از موضوعات وجودی بالا ببرد.

کتاب مخلوقات یک روز در وب‌سایت goodreads دارای امتیاز ۴.۲۱ با بیش از ۱۰ هزار رای و ۸۰۷ نقد و نظر است. هم‌چنین باید اشاره کرد که این کتاب در ایران با ترجمه‌ی نرگس خوزان، نازی اکبری، حسین کاظمی یزدی، زهرا حسینیان و محمدرضا فیاضی، پیمان رحیمی نژاد، پیاد یزدانی، مرجان معتمد حسینی و نیلوفر رحمانیان و سعید نیک منش ترجمه و به بازار عرضه شده است.

فهرست مطالب مخلوقات یک روز

کتاب مخلوقات یک روز شامل داستان‌های زیر است:

  • درمان نادرست
  • درباره‌ی واقعی بودن
  • آرابسک
  • ممنون مولی
  • مرا محصور نکن
  • جلوی بچه‌هایت کمی خودت را نگه دار
  • به گذشته‌ای بهتر امیدوار نباش
  • بیماری کشنده‌ی لعنتی‌ات را برای خودت نگه دار: تجلیل از اِلی
  • سه گریه
  • مخلوقات یک روز
  • سخن آخر
  • یادداشتی برای خوانندگان

بخشی از مخلوقات یک روز

گیج شده بودم. بعد از پنجاه سال فعالیت در این حوزه، فکر می‌کردم همه‌ی چیزها را دیده‌ام، اما تا آن زمان ندیده بودم که بیماری وارد مطبم شود و عکسی از خودش را که در اوج جوانی‌اش گرفته شده بود به من نشان دهد. وقتی من به عکس بالرین زیبایی نگاه می‌کردم که در حالت آرابسک، با مهارت، تعادلش را روی انگشت شصت پایش حفظ کرده بود و دستانش را موقرانه بالا داده بود، این بیمار، ناتاشا، که زن روس تنومد و هفتاد ساله‌ای بود با اشتیاق به من نگاه می‌کرد و همین مسئله مرا دلسردتر کرد.

نگاهم را به ‌سمت ناتاشا برگرداندم که هرچند دیگر آن‌قدرها قلمی‌ نبود، ولی باز هم با لطافت یک رقاص روی صندلی‌اش نشسته بود. احتمالاً احساس کرده بود که من در حال جست‌وجوی آن رقاص جوان در چهره‌اش هستم؛ زیرا سرش را بلند کرد و کمی به‌ سمت من چرخاند تا من تصویری واضح از چهره‌اش داشته باشم. چهره‌ی ناتاشا خشن شده بود، شاید بر اثر زمستان‌های طولانی روسیه و نوشیدن زیاد الکل. وقتی یک ‌بار دیگر به عکس ناتاشای جوان که ظرافتی حیرت‌آور داشت نگاه کردم، با خود گفتم: هرچند مثل گذشته زیبا نیست، هنوز هم زن جذابیه.

ناتاشا محجوبانه پرسید: «دوست‌داشتنی نبودم؟» وقتی با حرکت سر، حرفش را تأیید کردم، ادامه داد: «من بهترین بالرین لا اسکالا بودم.»

 

اگر به کتاب «مخلوقات یک روز» علاقه دارید، می‌توانید در بخش معرفی کتاب‌های اروین یالوم در وب‌سایت هر روز یک کتاب، با سایر آثار این نویسنده نیز آشنا شوید. به‌علاوه، بخش معرفی برترین کتاب‌های روان‌شناسی نیز شما را با سایر موارد مشابه آشنا می‌سازد.